Ilkan pääomamarkkinapäivä tarjosi katsauksen nykytilaan ja käynnissä olevaan strategiakauteen
Ilkan maanantaina järjestämä pääomamarkkinapäivä keskittyi esittelemään nykyisiä toimintoja ja vuoden 2023 H1-raportin yhteydessä päivitettyä strategiaa sekä taloudellisia tavoitteita vuosille 2024-2026. Näin ollen merkittäviä uusia avauksia tai tavoitteita ei julkistettu tässä yhteydessä. Tätä taustaa vasten ennusteemme ja näkemyksemme osakkeesta ovat säilyneet ennallaan. Ilkan toimitusjohtajan tuore haastattelu on katsottavissa tästä linkistä. Keskeiset huomiomme pääomamarkkinapäivältä ovat:
- Ilkan toiminnot ovat käyneet läpi merkittävän muodonmuutoksen, kun mediamarkkinan murroksen seurauksena yhtiö on pyrkinyt siirtymään perinteisestä printtivetoisesta mediasta digitaaliseen liiketoimintaan. Tämä on tarkoittanut sekä olemassa olleiden liiketoimintojen digitalisointia että uusien tuottolähteiden hankkimista. Lisäksi hiljattain yhtiö myös divestoi painoliiketoimintansa. Supistuvan medialiiketoiminnan rinnalle yhtiö on rakentanut uuden digitaalisen liiketoimintakokonaisuuden, joka muodostaa sen markkinointi ja teknologiapalvelut -liiketoiminta-alueen. Jatkossa Summa Collectiven alle lukeutuvat kaikki Ilkan omistamat markkinointi- ja teknologiapalvelut, jotka kuitenkin operoivat jatkossakin omilla brändeillään. Kaiken kaikkiaan etenkin lukuisten yritysjärjestelyjen seurauksena yhtiön liikevaihdosta vuonna 2023 reilu 61 % tuli digitaalisista liiketoiminnoista, kun viiden vuoden takainen taso oli noin 6 %. Lähes puolet tästä digitaalisesta liikevaihdosta on Lianan jatkuvalaskutteisten palveluiden liikevaihtoa.
- Yhtiön strategiset (taloudelliset) tavoitteet strategiakaudelle ovat 1) liikevaihdon kasvattaminen sekä orgaanisesti että epäorgaanisesti, 2) digitaalisen liiketoiminnan vuotuinen kasvu konsernissa yli 10 %, 3) oikaistu oman toiminnan liikevoitto 10 % ja 4) omavaraisuusaste 40 %. Liikevaihdon orgaanisen kasvun osalta näkymät ovat kaksijakoiset, sillä painettu media supistuu trendinomaisesti, kun taas yhtiön digitaalisen liiketoimintojen markkinoiden kasvunäkymä on hyvä. Digitaalisten liiketoimintojen suhteellista osuutta peilaten konsernitason lähivuosien kasvuennusteemme ovat positiiviset, vaikkakin digitaalisten liiketoimintojen kasvun ennusteemme ovat kunnianhimoisena pitämämme 10 %:n tavoitetason alapuolella. Kannattavuustavoitteen osalta tilanne on mielestämme samanlainen; digitaalisten liiketoimintojen kannattavuuspotentiaali on mielestämme yli konsernitason kannattavuustavoitteen, mutta edelleen merkittävältä osin painetussa mediassa toimivalle medialiiketoiminnalle emme pidä kannattavuustavoitetta realistisena. Siten lähivuosien kannattavuustaso on myös riippuvainen liikevaihdon jakaumasta, mutta nykyisellään ennusteemme ovat sen alapuolella. Tätä kokonaiskuvaa yritysostot voivat luonnollisesti muuttaa nopeastikin, joskaan emme lähtökohtaisesti oleta yhtiön tekevän nykyisessä kokoluokassaan huomattavan suuria yritysjärjestelyitä. Painopiste järjestelyiden osalta onkin arviomme mukaan enemmän täydentävissä yritysostoissa. Vakavaraisuustavoitteensa yhtiö täyttää kirkkaasti (2023: omavaraisuusaste 87 %).
- Nähdäksemme keskeinen keino osakkeen merkittävän aliarvostuksen purkamiseen suhteessa osien summa -laskelmaamme on pääoman käytön onnistunut tehostaminen. Tämän osalta pääomamarkkinapäivässä ei tullut uusia avauksia. Odotamme yhtiön jatkavan tuloksen näkökulmasta avokätistä, mutta vahvan taseen mittakaavassa maltillista voitonjakoa myös jatkossa. Muista pääomanallokointikanavista orgaaniset investointitarpeet ovat matalat, mutta yritysostoja yhtiöltä voidaan odottaa jatkossakin. Näissä painopiste lienee digitaalisia liiketoimintoja täydentävissä tuote- tai palveluhankinnoissa. Siten lähtökohtaisesti emme odota näidenkään haukkaavan erityisen merkittävää osaa taseen varoista. Tätä taustaa vasten arvioimmekin, että osien summan purkautumiselle ei ole nopeaa reittiä ja se nojaa ainakin osin markkinoinnin ja teknologiapalveluiden arvonluontiin. Muina mahdollisina reitteinä olisi suuremmat rakennejärjestelyt, kuten esimerkiksi medialiiketoiminnan ja/tai Alma Media -omistuksen divestointi ja näiden myötä mahdolliset suuremmat voitonjaot. Mediakentässä järjestelyt ovat nähdäksemme nykyisessä markkinaympäristössä mahdollisia, kun taas Alma Media -omistukseen emme lähtökohtaisesti odota merkittäviä muutoksia Alma Median hyvät arvonluontiedellytykset ja Ilkan taseasema huomioiden.
Sisäänkirjautuminen vaadittu
Tämä sisältö on näkyvissä vain sisäänkirjautuneille käyttäjille
Ilkka
Ilkka-konserni muodostuu kahdesta liiketoiminta-alueesta: markkinointi- ja teknologiapalvelut ja mediapalvelut. Markkinointi- ja teknologiapalvelut koostuvat yrityksistä, jotka ovat erikoistuneet digitaalisen myynnin, markkinoinnin ja viestinnän palveluihin sekä näitä tukeviin teknologioihin. Mediapalvelut koostuvat maakunta-, paikallis- ja kaupunkimedioista, jotka tarjoavat sisältöä ja palveluita kuluttaja- ja yritysasiakkaille. Ilkan päämarkkina-alue on Suomi, mutta teknologiapalveluiden osalta se toimii myös kansainvälisesti Liana Technologiesin ja Ungappedin kautta. Lisäksi Ilkalla on merkittävä omistus Alma Mediasta.
Lue lisää yhtiösivullaTunnusluvut22.02.2024
2023 | 24e | 25e | |
---|---|---|---|
Liikevaihto | 56,1 | 57,2 | 58,1 |
kasvu-% | 3,18 % | 1,95 % | 1,62 % |
EBIT (oik.) | 0,4 | 1,1 | 1,4 |
EBIT-% (oik.) | 0,76 % | 1,92 % | 2,47 % |
EPS (oik.) | 0,26 | 0,16 | 0,23 |
Osinko | 0,20 | 0,20 | 0,22 |
Osinko % | 6,25 % | 6,10 % | 6,71 % |
P/E (oik.) | 12,48 | 20,71 | 14,09 |
EV/EBITDA | 14,16 | 14,97 | 15,42 |
