Ilkka on markkinointi-, teknologia- ja datapalveluja tarjoava konserni, joka palvelee yritysasiakkaita sekä Suomessa että kansainvälisesti. Ilkan liiketoiminnan ytimen Suomessa muodostaa Summa Collective, johon kuuluu monikanavaisen markkinoinnin ja viestinnän SaaS-yritys Liana, WordPress-digitoimisto Evermade, dataohjatun myynnin ja markkinoinnin SaaS-yritys Profinder, sosiaalisen median markkinointitoimisto MySome sekä strateginen B2B-markkinointikumppani Myynninmaailma. Summa Collectiven yritykset toimivat digitaalisen markkinoinnin eturintamassa, hyödyntäen ja kehittäen tekoälyä, dataa ja markkinointiteknologioita kestävän kilpailuedun rakentamiseen. Kansainvälisen toiminnan painopisteemme on erityisesti Ruotsissa ja kehittyvillä markkinoilla Lähi-Idässä, jossa toimimme Lianan, sen tytäryhtiöiden ja Profinderin kautta. Konsernin palveluista vastaa noin 330 markkinoinnin ja teknologian osaaja.
Ilkan Q3-tulos oli ennusteitamme vahvempi monella rintamalla ja viime neljännesten suoritukset osoittavat, että myös jatkuvilla toiminnoilla on edellytykset muodostua yhtiölle arvoajuriksi.
Ilkka julkaisi vahvat Q3:n luvut. Oikaistu oman toiminnan liikevoitto kasvoi reippaasti. Ilkan ylimääräiselle yhtiökokoukselle ehdotus osakesarjojen yhdistämisestä. Ilkan toimitusjohtaja Olli Pirhonen haastattelussa.
Odotamme yhtiön jatkuvien liiketoimintojen jatkaneen edelleen kasvussa Profinder-yrityskaupan vetämänä, minkä lisäksi odotamme matalaa orgaanista kasvua. Oikaistun oman toiminnan liikevoiton odotamme olleen noin vertailukauden tasolla.
Ilkka Oyj:n hallitus on saanut yhtiön osakesarjojen yhdistämistä koskevan selvityksen valmiiksi, jossa ehdotetaan marraskuun lopussa pidettävässä ylimääräisessä yhtiökokouksessa maksutonta osakeantia suuremman äänimäärän (II-sarjan) osakesarjan omistajille.
Kantarin julkaisemien tilastojen mukaan Suomen mediamainonnan määrä laski elokuussa reilu 4 % vertailukaudesta. Näin ollen koko kuluvan vuoden kumulatiivinen kehitys hätyyttelee jo 3 %:n laskuvauhtia (1-8’25 - 2,6 %).
Kantarin julkaisemien tilastojen mukaan Suomen mediamainonnan määrä laski heinäkuussa lähes 5 % vertailukaudesta. Näin ollen koko kuluvan vuoden kumulatiivinen kehitys on edelleen reilu 2 % pakkasella.
Ilkan jatkuvien liiketoimintojen kannattavuus ylitti odotuksemme Q2:lla. Kokonaisuudessaan raportti oli varovaisen rohkaiseva alkuvuoden pehmeän tuloksen jälkeen, vaikka näkymissä ei vieläkään ollut varsinaisesti juhlan aiheita. Ilkan osakkeen alennus osien summaan on leventynyt pääasiassa Alma Median kurssinousun myötä ja nykyarvostuksella tuotto-riskisuhde on mielestämme erittäin hyvä.
Vaisuna jatkuneen markkinatilanteen vaivaamaa kvartaalia väritti ennen kaikkea Ilkan rakennejärjestelyt, kun Ilkka ja Kaleva tiedottivat yhdistävänsä medialiiketoimintansa. Ilkan toimitusjohtaja Olli Pirhonen kommentoi analyytikko Roni Peuranheimon haastattelussa.
Ilkka julkaisee Q2-tuloksensa maanantaina 11.8. iltapäivällä. Yhtiön liiketoiminnassa on tapahtunut merkittäviä rakennemuutoksia neljänneksen aikana. Odotamme yhtiön jatkuvien liiketoimintojen jatkaneen kasvuaan erityisesti Profinder-yritysoston tukemana, mutta orgaanisesti odotamme suunnilleen vakaata kehitystä.
Kantarin julkaisemien tilastojen mukaan Suomen mediamainonnan määrä laski kesäkuussa jopa lähes 6 % vertailukaudesta. Kumulatiivisesti koko alkuvuoden kehitys on reilu 2 % negatiivinen, vaikka kevään vaalit ovat tukeneetkin markkinaa.
Pienyhtiöiden tuotot ovat jääneet Helsingin pörssin yli 13 %:n alkuvuoden tuotoista selkeästi jälkeen ja myös arvostus on muuta pörssiä selkeästi matalampi. Artikkelissa analysoidaan alle 100 MEUR:n markkina-arvon yhtiöitä sijoituskohteena mm. kasvun, kannattavuuden, arvostuksen ja pääoman tuottojen näkökulmasta.
Ilkka-konsernin liikevaihto kasvoi Q1:llä pääosin Profinder-yrityskaupan seurauksena, mutta jatkuvien toimintojen kannattavuus heikkeni. Toimitusjohtaja Olli Pirhonen kommentoi alkuvuoden kehitystä sekä loppuvuoden näkymiä analyytikko Petri Gostowskin haastattelussa.