Ilkka-Yhtymän digitaaliset palvelut täydentyvät pienellä yritysostolla
Ilkka-Yhtymä tiedotti tiistaina, että konserniin kuuluva markkinointitoimisto Myynninmaailma Oy on ostanut 3.11.2020 enemmistöosuuden oululaisesta digitoimisto Digimoguli Oy:stä. Kaupan myötä syntyy liikevaihdolla mitattuna yksi alueensa suurimmista markkinointitoimistoista. Yrityskaupalla ei arvioida olevan olennaista vaikutusta konsernin vuoden 2020 liikevaihtoon ja tulokseen.
Digimoguli on vuonna 2015 perustettu valtakunnallisesti palveleva digitoimisto, jonka vuoden 2019 liikevaihto oli 450 TEUR (2018: 344 TEUR) ja toiminta on käsityksemme mukaan ollut lievästi voitollista. Yrityskaupalla Ilkka-Yhtymä näkee sen media- ja markkinointipalvelut liiketoimintakokonaisuuden vahvistuvan, kun Digimoguli täydentää markkinointipalveluiden asiantuntijuutta ja vahvistaa valtakunnallista peittoa. Tämä tukee markkinointipalveluiden vahvan valtakunnallisen aseman tavoitetta.
Ilkka-Yhtymä osti 70 %:n enemmistöosuuden kesällä 2019 markkinointitoimisto Myynninmaailmasta ja yhtiön vuoden 2019 liikevaihto oli 1,7 MEUR. Näkemyksemme mukaan yritysosto täydentää konsernin tarjontaa strategisesti tärkeällä kasvualueella. Liiketoiminnan pientä kokoluokkaa ja omistusrakennetta peilaten sen vaikutus Ilkka-Yhtymän lukuihin (2019 liikevaihto 36,4 MEUR ja oik. oman toiminnan liikevoitto 1,2 MEUR) on lyhyellä tähtäimellä pieni.
Sisäänkirjautuminen vaadittu
Tämä sisältö on näkyvissä vain sisäänkirjautuneille käyttäjille
Ilkka
Ilkka-konserni muodostuu kahdesta liiketoiminta-alueesta: markkinointi- ja teknologiapalvelut ja mediapalvelut. Markkinointi- ja teknologiapalvelut koostuvat yrityksistä, jotka ovat erikoistuneet digitaalisen myynnin, markkinoinnin ja viestinnän palveluihin sekä näitä tukeviin teknologioihin. Mediapalvelut koostuvat maakunta-, paikallis- ja kaupunkimedioista, jotka tarjoavat sisältöä ja palveluita kuluttaja- ja yritysasiakkaille. Ilkan päämarkkina-alue on Suomi, mutta teknologiapalveluiden osalta se toimii myös kansainvälisesti Liana Technologiesin ja Ungappedin kautta. Lisäksi Ilkalla on merkittävä omistus Alma Mediasta.
Lue lisää yhtiösivullaTunnusluvut02.11.2020
2019 | 20e | 21e | |
---|---|---|---|
Liikevaihto | 36,4 | 45,2 | 47,2 |
kasvu-% | −0,1 % | 24,0 % | 4,5 % |
EBIT (oik.) | 1,2 | 1,3 | 1,8 |
EBIT-% (oik.) | 3,4 % | 2,8 % | 3,8 % |
EPS (oik.) | 0,16 | 0,21 | 0,20 |
Osinko | 0,20 | 0,20 | 0,20 |
Osinko % | 5,1 % | 5,6 % | 5,6 % |
P/E (oik.) | 24,63 | 17,21 | 17,82 |
EV/EBITDA | 17,39 | 25,05 | 10,38 |
