Incap: Vierailimme Intian tehtaalla
Tiivistelmä
- Incapin Intian tehtaat muodostavat yhtiön suurimman yksikön, kattaen noin 60 % konsernin lattiapinta-alasta ja henkilöstöstä. Arvioiden mukaan Intian tehtaiden osuus konsernin liikevaihdosta ja tuloksesta on myös noin 60 %.
- Suurin osa Intian tehtaiden tuotannosta menee vientiin, erityisesti Eurooppaan, ja liikevaihto on pääosin dollarimääräistä. Vaihtokurssit ja tullit voivat vaikuttaa raportoituihin lukuihin.
- Incapin suurin asiakas muodostaa merkittävän osan Intian tehtaiden liikevaihdosta, mutta asiakasriski on pienentynyt viime vuosina. Uusien asiakkuuksien hankinta voisi hyödyntää tehtaiden vapaata kapasiteettia.
- Intian tehtaiden kustannuskilpailukyky on vahva, mutta ne kohtaavat kilpailua myös paikallisilta valmistajilta. Uusien asiakkuuksien kautta tapahtuva kasvu voisi olla pääomatehokasta.
Tämä sisältö on tekoälyn tuottamaa. Anna siihen liittyvää palautetta Inderesin foorumilla.
Vierailimme tällä viikolla Incapin tehtailla Intian Tumkurissa. Tutustuimme eilen ja tänään Tumkurin kaikkien kolmen tehdasyksikön tuotantoon. Keskeiset huomiomme vierailujen pohjalta olivat seuraavat:
Kolmesta tehtaasta koostuva Intian yksikkö on Incapin selvästi suurin
Incapin kolmesta tehdasyksiköstä koostuvat Intian tehtaat sijaitsevat Etelä-Intiassa Tumkurissa Bangaloren lähistöllä. Tehtaista vanhin on keskittynyt paikallisten Intiassa toimivien asiakkaiden palvelemiseen, vaikka paikalliset asiakkaatkin ovat länsimaisten ja japanilaisten yhtiöiden osia. Toinen ensimmäisen tehtaan kanssa samassa rakennuksessa useampaan kertaan laajennettu yksikkö taas tekee vientitoimituksia. Kolmas tehdas on taas Incapin uusin vuonna 2023 valmistunut laajennusinvestointi, joka on myös vientitehdas. Paikalliset toimitukset ja vienti on erotettu toisistaan verotuksellisista syistä.
Kolmen tehtaan yhteismitallinen lattiapinta-ala on 26 500 neliömetriä, mikä vastaa noin 60 % Incapin kaikkien viiden tehtaan lattiapinta-alasta. Tehtaalla työskenteli Q2:n lopussa noin 1870 työntekijää eli 72 % koko Incapin henkilöstöstä (sis. vuokratyöntekijät). Incap ei ole avannut taloudellisia numeroitaan tehdaskohtaisesti, mutta arviomme mukaan Intian tehtaat ovat Incapin selvästi suurin yksikkö myös liikevaihdolla ja tuloksella mitattuna karkeasti 60 %:n osuudella konserninumeroista. Arviomme mukaan Intian tehtaiden kannattavuus on niiden kustannustehokkaan tuotannon ansiosta konsernin keskiarvoa hieman korkeampi, mutta tätä yhtiön ulkoisesta raportoinnista ei toki pääse todentamaan.
Suurin osa Intian tehtaan toimituksista päätyy Eurooppaan
Incapin tehtailla on kyvykkyydet sekä piirilevyn ladontaan (PCBA) että valmiiden tuotteiden kokoamiseen (box build). Vaikka Intian tehtaat ovat Incapin suurin yksikkö, elektroniikkateollisuuden mittakaavassa se on keskittynyt pienten ja keskisuurten toimituserien tuotteisiin Incapin muiden tehtaiden tavoin. Tehtaiden tyypillisiä tuotteita ovat esimerkiksi tehoelektroniikka, kuten invertterit, laturit ja keskeytymättömän virransyötön yksiköt. Lisäksi Intian tehtaat tekevät erityyppistä teollisuuselektroniikkaa. Intian tehtaiden liikevaihdosta noin 20 % menee Yhdysvaltoihin. Paikallisten toimitusten määrä on luultavasti pienehkö, mutta ne ovat todennäköisesti olleet vientitoimituksia stabiilimpia. Suurin osa tehtaan toimituksista päätyykin arviomme mukaan Eurooppaan konsernin vuosiraportoinnin pohjalta.
Käsityksemme mukaan Intian tehtaiden liikevaihto on pääosin dollarimääräistä, kun taas kulut ovat dollareissa (komponentit valtaosin) ja Intian rupioissa (henkilöstökulut ja muut kulut). Näin ollen etenkin dollarin ja Intian rupian vaihtokursseilla voi olla vaikutusta Intian tehtaiden raportoituihin numeroihin translaatiovaikutuksen kautta. Tämän ja tullien negatiivisten kysyntävaikutusten takia arvioimme Intian tehtaan olevan osasyy yhtiön tänä vuonna ohjeistamalle ja ennustamallemme konserniliikevaihdon ja -tuloksen laskulle.
Konsernin suurin asiakas on merkittävässä roolissa Intian tehtaille
Käsityksemme mukaan Incap toimittaa vientitehtailtaan valtaosan suurimman asiakkaansa toimituksista, jotka olivat viime vuonna 41 % koko yhtiön liikevaihdosta. Näin ollen Intian tehtaiden liikevaihto on keskittynyt voimakkaasti kyseiseen asiakkuuteen. Olemme käsitelleet asiakkuutta laajoissa raporteissamme, joista viimeisin on luettavissa täältä. Lähtökohtaisesti näemme asiakkuuden jatkuvuuteen liittyvät riskit pieninä, mutta suurimman asiakkaan oman liiketoiminnan kehityksellä on edelleen huomattava vaikutus Incapin Intian tehtaiden ja siten koko Incapin volyymitasoon. Siten kyseisen asiakkuuden kehitys voi heiluttaa Incapia yhä voimakkaasti, kuten myös 2020-luvulla on nähty, vaikka asiakasriski onkin laskenut selvästi vuoden 2022 huipusta suurimman asiakkaan liikevaihdon laskun ja Pennatronics-yritysoston takia (vrt. vuonna 2022 suurimman asiakkaan osuus Incapin liikevaihdosta oli 67 %).
Intian tehtaiden muiden asiakkaiden arvioimme olevan kokonaisuuden mittakaava huomioiden selvästi pienempiä. Arviomme mukaan Incapilla olisi Intiassa vapaata kapasiteettia tai ainakin uusimman vientitehtaan lattiapinta-alan mahdollistamaa kapasiteettipotentiaalia myös uusille asiakkaille. Kolmas tehdas valmistui vasta vuonna 2023 samaan aikaan kun suurimman asiakkaan kysyntä ensin laski ja myöhemmin stabiloitui poikkeuksellisen kuumaa korona-aikaa alemmalle tasolle. Tätä yhtiö on myös täyttämässä, sillä vientitehtaalle on jo tilattu kolmas SMT-linja, mikä on mielestämme positiivinen merkki ensi vuoden kysyntänäkymien kannalta. Tämän lisäksi yhtiö voisi laajentaa kolmannen tehtaan rakennusta ja rakentaa Intiaan myös neljännen tehtaan. Näiden investointien toteutuminen vaatisi kuitenkin merkittävien uusien asiakkuuksien voittamista lähivuosien aikana.
Vientitehtaiden kapasiteettipotentiaali tarjoaisi mahdollisuuksia pääomatehokkaaseen kannattavaan kasvuun Intiassa
Sopimusvalmistusliiketoiminnalle on tyypillistä uusasiakashankinnan hitaus, sillä toimittajan vaihtoon liittyy asiakkaan näkökulmasta riskejä ja kustannuksia, joita ei yleensä haluta ottaa, jos olemassa oleva toimittaja tekee hyvää laatua korkealla toimitusvarmuudella ja on kustannuskilpailukykyinen. Tämä on arviomme mukaan vaikuttanut myös Incapin Intian tehtaaseen viimeisen reilun 2 vuoden aikana, kun yhtiö on etsinyt uusia asiakkaita etenkin vientitehtailleen, jossa suurimman asiakkaan volyymit eivät kasvaneet alun perin odotetulla vauhdilla. Mahdollisuuksia uusasiakashankinnalle tarjoavat kansainvälisten omamerkkivalmistajien Bangaloren alueelle perustamat tuotekehitysyksiköt, joiden läheisyys voisi avata Intian tehtaille mahdollisuuksia tuotannolliseen yhteistyöhön aina protosarjoista teolliseen tuotantoon. Tehtaan myyntiä tekee Incapin hajautetussa toimintamallissa etenkin paikallinen tiimi, joka keskittyy sekä uusasiakashankintaan että olemassa olevien asiakkuuksien kasvattamiseen. Tulkintamme mukaan projektit suurempien uusien asiakkaiden kanssa ovat myös etenemässä tuotantovaiheeseen, joskin aikatauluja ja mahdollisten asiakkuuksien kiihdytyksen kulmakerrointa on vaikea arvioida yhtiön ulkopuolelta.
Arviomme mukaan Intian tehtaiden vahvuuksia ovat etenkin kustannuskilpailukyky, sillä etenkin henkilöstökustannukset ovat Intiassa matalia useimpiin maihin verrattuna. Lisäksi Intian tehtaiden kustannuskilpailukykyä parantaa Incapin hajautettu organisaatiomalli. Incap kuitenkin tekee Intiassa vaativia box build-tuotteita yhtiön muiden tehtaiden tavoin ja Intian tehtaaseen (ml. tuotantoteknologia) on investoitu viime vuosina huomattavasti. Toisaalta Intian tehtaat kohtaavat ulkomaiden lisäksi kilpailua myös Bangaloren alueen muilta kansainvälisiltä ja paikallisilta sopimusvalmistajilta, joita vastaan kustannusetu voi olla rajallisempi. Vastaavasti selkein riski on keskittynyt toistaiseksi liikevaihdon rakenteeseen. Suurin mahdollisuus on taas liikevaihdon (ja tuloksen) kasvattaminen uusien asiakkuuksien kautta mikä olisi vapaan kapasiteettipotentiaalin myötä luultavasti hyvin pääomatehokasta ainakin lyhyellä ja keskipitkällä tähtäimellä. Olemme myös ennusteissamme odottaneet Incapin pystyvän täyttämään Intian tehtaan kapasiteettia sekä nykyisten asiakkaiden (kysynnän syklinen elpyminen ja asiakaskohtainen markkinaosuuden kasvu) että uusien asiakkaiden kautta.
Sisäänkirjautuminen vaadittu
Tämä sisältö on näkyvissä vain sisäänkirjautuneille käyttäjille
