Kasvu pysyy odotetusti Finnairin strategian ytimessä myös pitkällä aikavälillä
Finnair tiedotti torstaina, että osana vuotuista strategiatyötään Finnairin hallitus on arvioinut yhtiön suoritusta ja tavoitteita. Hallitus katsoo yhtiön etenevän suunnitellusti kohti tavoitteitaan neljällä painopistealueellaan, jotka ovat: kasvu, asiakaskokemus, henkilöstökokemus ja uusiutuminen.
Finnair odottaa saavuttavansa tavoitteensa kaksinkertaistaa Aasian-liikenne vuoden 2010 tasosta jo vuonna 2018 eli kaksi vuotta ennen aiempaa 2020-tavoitetta. Yhtiö panostaa asiakaskokemuksen kehittämiseen ja pyrkii lähes kaksinkertaistamaan lisämyyntituottonsa vuoden 2016 tasosta vuoteen 2020 mennessä. Uutena tavoitteena Finnair pyrkii kasvattamaan matkustajamääränsä 20 miljoonaan henkeen vuoteen 2030 mennessä keskittymällä Aasian liikenteeseen. Finnairin pitkän aikavälin taloudelliset tavoitteet pysyvät ennallaan (oik. EBIT-% vähintään 6 % yli syklin, oik. EBITDAR vähintään 17 % yli syklin, oik. nettovelkaantumisaste alle 175 % ja ROCE-% vähintään 7 %).
Strategiakatsaus ei sisältänyt yllätyksiä vaan Finnair pyrkii odotustemme mukaisesti pysymään selkeällä kasvu-uralla pitkällä aikavälillä. Mielestämme tämä on järkevää yhtiön kilpailuedun ydinalueen Koillis-Aasian (Kiina, Etelä-Korea ja Japani) kasvupotentiaali ja toimialan dynamiikka (yksikkökustannusten krooninen nousupaine) huomioiden. Yhtiön matkustajamäärälle asettama kasvutavoite vastaa noin 85 %:n kasvua vuoden 2016 tasosta. Pidämme tätä realistisena tavoitteena etenkin Kiinan markkinan vahva kasvupotentiaali huomioiden. Esimerkiksi Airbus ja Boeing ovat ennustaneet Kiinan ja Euroopan välisen lentoliikenteen volyymin kasvavan reilut 5 % vuodessa seuraavan 20 vuoden ajan, kun taas Finnairin muut Aasian markkinat ja Suomi-vetoiset markkinat kasvavat konevalmistajien arvioiden mukaan selvästi hitaammin. Näin ollen Finnairin keskimäärin vajaan 5 %:n vuosittaista matkustajamäärän kasvua vastaavan tavoitteen saavuttaminen vaatii yhtiöltä myös markkinaosuuden voittamista Aasian liikenteessä. Tähän Finnairilla on mielestämme kuitenkin hyvät mahdollisuudet kilpailukykyisen yhteysverkostonsa ansiosta.
Pidämme myös kannattavuuden- ja pääomantehokkuuden tavoitteita yhtiölle realistisina, vaikka Finnair ei operatiivisesti olekaan jo jonkun aikaa voimassa olleille tavoitetasoille historiallisesti yltänyt. Tavoitteet ovat mielestämme absoluuttisesti melko maltillisia, mikä kuvaa lentosektorin kokonaisuutena erittäin haastavaa toimialadynamiikkaa. Taseen osalta Finnair on jo nyt selvästi velkatavoitteensa asettaman katon alapuolella (Q1’17: oik. nettovelkaantumisaste 84 %) emmekä usko yhtiön nousevan rajan tuntuvaan, vaikka investoinnit uusiin A350-koneisiin pysyvät vielä lähivuosina huomattavina.
Sisäänkirjautuminen vaadittu
Tämä sisältö on näkyvissä vain sisäänkirjautuneille käyttäjille
Finnair
Finnair on yksi maailman vanhimmista edelleen operoivista lentoyhtiöistä. Vuonna 1923 perustettu Finnair on Aasian ja Euroopan väliseen matkustaja- ja rahtiliikenteeseen erikoistunut verkostolentoyhtiö. Finnair on Suomen sisäisessä liikenteessä markkinajohtaja, mutta yhtiön kilpailukenttä on varsin erilainen Suomen sisäisillä, Suomen ja Euroopan välisillä sekä kaukoreiteillä.
Lue lisää yhtiösivullaTunnusluvut29.04.2017
2016 | 17e | 18e | |
---|---|---|---|
Liikevaihto | 2 316,8 | 2 471,7 | 2 669,6 |
kasvu-% | 2,76 % | 6,68 % | 8,01 % |
EBIT (oik.) | 55,3 | 96,8 | 117,2 |
EBIT-% (oik.) | 2,38 % | 3,92 % | 4,39 % |
EPS (oik.) | 0,14 | 0,43 | 0,51 |
Osinko | 0,10 | 0,12 | 0,15 |
Osinko % | 0,80 % | 4,05 % | 5,06 % |
P/E (oik.) | 87,15 | 6,95 | 5,78 |
EV/EBITDA | 6,83 | 1,10 | 1,02 |