Kempower aloittaa megawattilaturien myynnin raskaan liikenteen tarpeisiin
Kempower tiedotti keskiviikkona alkavansa myymään syksyllä esiteltyä megawattilatausratkaisua eurooppalaisille asiakkailleen. Raskaalle liikenteelle suunnattujen laturien myynnin kasvu voisi osaltaan tukea kysyntää Kempowerin tuotteille samalla, kun täyssähköisten henkilöautojen myynnin kasvu on laskenut viime vuosia maltillisemmiksi.
Megawattilatausratkaisujen laajemmat toimitukset voivat alkaa
Kempower esitteli lokakuussa 2023 megawattiluokan latausratkaisunsa (MCS), joka on suunnattu raskaan liikenteen tarpeisiin. Yhtiö arvioi tuolloin aloittavansa MCS-ratkaisujen toimitukset vuoden 2024 Q1:llä. Nyt 3.4.2024 yhtiö tiedotti alkavansa ottaa asiakastilauksia vastaan Euroopassa MCS-ratkaisuille. Ensimmäisiä kokeiluluontoisia toimituksia on tosin jo mahdollisesti tehty 2024 Q1:llä rekka-autojen valmistajien omistamalle Milencelle, jonka tavoitteena on rakentaa kattava raskaan liikenteen latausverkosto Eurooppaan. Käsityksemme mukaan kilpailu raskaan liikenteen latausratkaisujen parissa on ainakin toistaiseksi vähäisempää ja katteet korkeammat verrattuna henkilöautojen lataukseen. Kempowerin MCS-latausjärjestelmän ensimmäinen versio mahdollistaa jopa 1,2 MW:n huipputehon sekä yhteensopivuudet CCS- ja MCS-liittimille.
Raskaan liikenteen investointisykli poikkeaa henkilöautosegmentistä
Raskaan liikenteen sähköistyminen on vielä aikaisemmassa vaiheessa verrattuna henkilöautoihin, mutta segmentin merkitys korostuu pitkällä aikavälillä. Kempower on arvioinut, että vuonna 2030 peräti 64 % yhtiön kohdemarkkinasta (yht. 14 miljardia euroa) liittyisi raskaan liikenteen latausratkaisuihin. Kaupan ja logistiikka-alan toimijat haluavat muuttaa operaationsa hiilivapaiksi ja rekkayhtiöt panostavat merkittävästi sähköisten kuljetusajoneuvojen kehittämiseen. Uusien sähköisten rekkojen lanseerausten tulisikin vauhdittaa myös latauslaitteiden kysyntää lähivuosina. Raskaan liikenteen investointisykli poikkeaa henkilöautosegmentistä ja voi toimia tasoittavana elementtinä Kempowerin liikevaihdon kasvun näkökulmasta, ottaen huomioon että täyssähköisten henkilöautojen myynnin kasvu on hidastunut vuoden 2024 alkupuolella, mikä voi rajoittaa henkilöautoihin keskittyvien latausoperaattorien investointeja lyhyellä aikavälillä. Raskaan liikenteen sähköistymisen dynamiikka poikkeaa henkilöajoneuvosegmentistä myös siten, että pikalatausratkaisut on pakko rakentaa etupainotteisesti, sillä henkilöautoja voidaan ladata AC-latureilla mutta raskaan liikenteen ajoneuvoja ei voida.
Raskaan liikenteen sähköistyminen alkaa lyhyempien etäisyyksien ajoneuvoista
Täyssähköiset ratkaisut ovat jo nyt kustannuksiltaan melko kilpailukykyisiä bussien ja lyhyen matkan kuljetusajoneuvojen osalta. Etenkin bussien sähköistyminen on edennyt ripeästi. Myös vetyyn perustuvat ratkaisut kilpailevat akkukäyttöisten ratkaisujen kanssa, mutta akkuun perustuvat ratkaisut ovat useimmissa tapauksissa selvästi kustannustehokkaampia. Vedyn rooli jäänee siten suhteellisesti vähäiseksi pyörilllä liikkuvien ajoneuvojen päästöjen vähentämisessä.
Sisäänkirjautuminen vaadittu
Tämä sisältö on näkyvissä vain sisäänkirjautuneille käyttäjille
Kempower
Kempower on sähköajoneuvojen latausteknologiaan keskittynyt yhtiö, joka valmistaa tasavirtaa (DC) syöttäviä pika- ja suurteholatausratkaisuja sekä niiden tukena käytettäviä ohjelmistoja erilaisiin käyttötarpeisiin. Kempower suunnittelee, valmistaa ja myy sähköajoneuvojen, kuten henkilö‑ ja hyötyajoneuvojen ja liikkuvien työkoneiden, sekä sähköalusten ja ‑veneiden, DC‑pikalatauslaitteita, ‑ratkaisuja ja ‑palveluita. Yhtiön päämarkkinat ovat Pohjoismaat ja muu Eurooppa.
Lue lisää yhtiösivullaTunnusluvut25.03.
2023 | 24e | 25e | |
---|---|---|---|
Liikevaihto | 283,6 | 377,2 | 486,6 |
kasvu-% | 173,75 % | 33,00 % | 29,00 % |
EBIT (oik.) | 40,7 | 31,8 | 61,1 |
EBIT-% (oik.) | 14,35 % | 8,42 % | 12,56 % |
EPS (oik.) | 0,61 | 0,48 | 0,89 |
Osinko | 0,00 | 0,00 | 0,00 |
Osinko % | |||
P/E (oik.) | 51,96 | 41,21 | 22,05 |
EV/EBITDA | 35,76 | 23,03 | 13,05 |