Copyright © Inderes 2011 - present. All rights reserved.
  • Uusimmat
  • Pörssi
    • Aamukatsaus
    • Osakevertailu
    • Pörssikalenteri
    • Osinkokalenteri
    • Analyysi
    • Artikkelit
    • Sisäpiirin kaupat
  • inderesTV
  • Mallisalkku
  • Foorumi
  • Premium
  • Femme
  • Opi
    • Sijoituskoulu
    • Q&A
    • Analyysikoulu
  • Meistä
    • Seurantayhtiöt
    • Tiimi
Analyytikon kommentti

Kempower haluaa hyödyntää sähkövarastoja osana liikenteen latausratkaisuja

– Pauli LohiAnalyytikko
Kempower

Yhtiö solmi kumppanuuden merkittävän ruotsalaisen akkujärjestelmiin keskittyneen Polariumin kanssa. Arvioimme akkujärjestelmien käytön keskittyvän ainakin alkuvaiheessa puhtaasti sähköverkon aiheuttamien pullonkaulojen ohittamiseen ja liikenteen pikalatausinfran asennusten vauhdittamiseen.

Sähkövarastoilla voidaan kompensoida sähköverkon puutteita

Kempower kertoi torstaina lehdistötiedotteessa solmineensa kumppanuuden ruotsalaisen sähkövarastoyhtiö Polariumin kanssa (2022 liikevaihto: noin 200 MEUR). Yhdistämällä sähkövarastoja liikenteen latausratkaisuihin on mahdollista saavuttaa hetkellisesti paikallisen sähköliittymän kapasiteetin ylittäviä lataustehoja. Kempowerin tiedotteessa mainitaan, että sähköverkon nykyiset rajoitteet aiheuttavat merkittäviä haasteita tehokkaiden latausratkaisujen asentamiseen, mihin Polariumin akkujärjestelmät ovat ratkaisu. Yhteistyö tähtää parantamaan erityisesti raskaan liikenteen latauskapasiteettia. Kempower mainitsi myös Q4-katsauksen yhteydessä, että sähköverkon rajoitteet ovat tällä hetkellä yksi kysyntää hidastava tekijä, johon yhtiö odotti helpotusta melko pian. Arvioimme, että nyt julkistettu yhteistyö voisi siten osaltaan tukea Kempowerin liikevaihdon kasvua vuoden 2024 H2:lta lähtien.

Akkujärjestelmillä voisi periaatteessa hankkia myös sivutuloja

Akkujärjestelmien asentaminen latausasemien yhteyteen herättää kysymyksen, voisiko näitä samoja akkuja hyödyntää myös muihin tuottaviin tarkoituksiin kuten sähköverkon tasapainottamiseen esimerkiksi osallistumalla taajuudensäätömarkkinalle silloin, kun akkujen käyttöasteen tiedetään muutoin olevan matala. Arvioimme tällaisten lisätulovirtojen hankkimisen olevan toistaiseksi Kempowerin ydinfokusalueen ulkopuolella, sillä pääfokus lienee latauksen pullonkaulojen poistamisessa ja asiakkaiden lataustarpeiden täyttämisessä. Latausasemien yhteyteen asennettavien sähkövarastojen todennäköisesti melko pieni koko myös rajoittaa tuottopotentiaalia suhteessa vaivaan ja ylimääräisiin kustannuksiin (mm. liityntämaksut), mitä sähkövarastojen monipuolisempi hyödyntäminen vaatii. Pitkällä aikavälillä uusia tuottavia käyttökohteita voidaan toki kehittää, etenkin mikäli akkujen käyttö kasvaa suureen mittakaavaan. Toisaalta pitkällä aikavälillä myös sähköverkkoa tullaan vahvistamaan, mikä voi osaltaan rajoittaa tarvetta latausasemien akkuratkaisuille.

Sisäänkirjautuminen vaadittu

Tämä sisältö on näkyvissä vain sisäänkirjautuneille käyttäjille

Luo ilmainen tunnus

Kempower on sähköajoneuvojen latausteknologiaan keskittynyt yhtiö, joka valmistaa tasavirtaa (DC) syöttäviä pika- ja suurteholatausratkaisuja sekä niiden tukena käytettäviä ohjelmistoja erilaisiin käyttötarpeisiin. Kempower suunnittelee, valmistaa ja myy sähköajoneuvojen, kuten henkilö‑ ja hyötyajoneuvojen ja liikkuvien työkoneiden, sekä sähköalusten ja ‑veneiden, DC‑pikalatauslaitteita, ‑ratkaisuja ja ‑palveluita. Yhtiön päämarkkinat ovat Pohjoismaat ja muu Eurooppa.

Lue lisää yhtiösivulla

Tunnusluvut14.02.2024

202324e25e
Liikevaihto283,6380,0490,2
kasvu-%173,7 %34,0 %29,0 %
EBIT (oik.)40,733,161,6
EBIT-% (oik.)14,4 %8,7 %12,6 %
EPS (oik.)0,610,500,90
Osinko0,000,000,00
Osinko %
P/E (oik.)52,028,515,8
EV/EBITDA35,815,68,9

Foorumin keskustelut

Oikein! Vielä on kerennyt ostelemaan ennen Q4 tuloksia. Satamat ja raskasliikenne kiihtyy ensi vuonna todenteolla ja myös käynnissä olevat asennukset...
10 tuntia sitten
6
Ostin lisää kempower viime viikolla, kun painui alle 14 euron. Juttelin sijoitusmessuilla toimarin kanssa ja ei siinä mitään hälyttävää ilmennyt...
11 tuntia sitten
- Tomi Lindell
13
Jos nämä ovat merkittäviä, tulos on vain että Kiinalaiset rakentavat tehtaita Eurooppaan ja tekevät autonsa täällä, jonka jälkeen ne ovat, pim...
eilen
- Jarnis
5
Tämä on hyvä uutinen (maksumuurin takana, kuinka ollakaan): Tärkeimmät talousuutiset | Kauppalehti – 12 Dec 25 Eurooppalaisille sähköautoille...
eilen
- HH82
5
Huvittavaa miten takapajuinen Euroopan autoteollisuus ja etenkin Saksan on. Nyt siis vähän siirrettiin maalitolppia, että saadaan huonommasta...
eilen
8
Polttomoottoriautojen myyntiä ei kielletäkään – EU taipui voimakkaan vastarinnan edessä Uusien rekisteröintien osalta autovalmistajien laivastotavoitt...
eilen
- Harrastelija
1
Ihan totta, että prosenteilla “pelaaminen” on joskus harhaanjohtavaa, mutta sorruit nyt ehkä hieman saivartelemaan. Kyllähän se on nyt selvä...
11.12.2025 klo 15.42
5
Sosiaalinen media
  • Inderes Foorumi
  • Youtube
  • Facebook
  • Instagram
  • X (Twitter)
  • Tiktok
  • Linkedin
Yhteystiedot
  • info@inderes.fi
  • +358 10 219 4690
  • Porkkalankatu 5
    00180 Helsinki
Inderes
  • Meistä
  • Tiimi
  • Avoimet työpaikat
  • Inderes sijoituskohteena
  • Palvelut pörssiyhtiöille
Sivusto
  • UKK
  • Käyttöehdot
  • Tietosuojaseloste
  • Vastuuvapauslauseke
Inderesin vastuuvapauslauseke löytyy täältä. Kunkin Inderesin aktiivisessa seurannassa olevan osakkeen tarkemmat tiedot löytyvät kunkin osakkeen omilta yhtiösivuilta Inderes-sivustolla. © Inderes Oyj. Kaikki oikeudet pidätetään.