Copyright © Inderes 2011 - present. All rights reserved.
  • Uusimmat
  • Pörssi
    • Aamukatsaus
    • Osakevertailu
    • Pörssikalenteri
    • Osinkokalenteri
    • Analyysi
    • Artikkelit
    • Sisäpiirin kaupat
    • Transkriptit
  • inderesTV
  • Mallisalkku
  • Foorumi
  • Premium
  • Femme
  • Nora AI
  • Opi
    • Sijoituskoulu
    • Q&A
    • Analyysikoulu
  • Meistä
    • Seurantayhtiöt
    • Tiimi
Analyytikon kommentti

Kempower haluaa hyödyntää sähkövarastoja osana liikenteen latausratkaisuja

– Pauli LohiAnalyytikko
Kempower

Yhtiö solmi kumppanuuden merkittävän ruotsalaisen akkujärjestelmiin keskittyneen Polariumin kanssa. Arvioimme akkujärjestelmien käytön keskittyvän ainakin alkuvaiheessa puhtaasti sähköverkon aiheuttamien pullonkaulojen ohittamiseen ja liikenteen pikalatausinfran asennusten vauhdittamiseen.

Sähkövarastoilla voidaan kompensoida sähköverkon puutteita

Kempower kertoi torstaina lehdistötiedotteessa solmineensa kumppanuuden ruotsalaisen sähkövarastoyhtiö Polariumin kanssa (2022 liikevaihto: noin 200 MEUR). Yhdistämällä sähkövarastoja liikenteen latausratkaisuihin on mahdollista saavuttaa hetkellisesti paikallisen sähköliittymän kapasiteetin ylittäviä lataustehoja. Kempowerin tiedotteessa mainitaan, että sähköverkon nykyiset rajoitteet aiheuttavat merkittäviä haasteita tehokkaiden latausratkaisujen asentamiseen, mihin Polariumin akkujärjestelmät ovat ratkaisu. Yhteistyö tähtää parantamaan erityisesti raskaan liikenteen latauskapasiteettia. Kempower mainitsi myös Q4-katsauksen yhteydessä, että sähköverkon rajoitteet ovat tällä hetkellä yksi kysyntää hidastava tekijä, johon yhtiö odotti helpotusta melko pian. Arvioimme, että nyt julkistettu yhteistyö voisi siten osaltaan tukea Kempowerin liikevaihdon kasvua vuoden 2024 H2:lta lähtien.

Akkujärjestelmillä voisi periaatteessa hankkia myös sivutuloja

Akkujärjestelmien asentaminen latausasemien yhteyteen herättää kysymyksen, voisiko näitä samoja akkuja hyödyntää myös muihin tuottaviin tarkoituksiin kuten sähköverkon tasapainottamiseen esimerkiksi osallistumalla taajuudensäätömarkkinalle silloin, kun akkujen käyttöasteen tiedetään muutoin olevan matala. Arvioimme tällaisten lisätulovirtojen hankkimisen olevan toistaiseksi Kempowerin ydinfokusalueen ulkopuolella, sillä pääfokus lienee latauksen pullonkaulojen poistamisessa ja asiakkaiden lataustarpeiden täyttämisessä. Latausasemien yhteyteen asennettavien sähkövarastojen todennäköisesti melko pieni koko myös rajoittaa tuottopotentiaalia suhteessa vaivaan ja ylimääräisiin kustannuksiin (mm. liityntämaksut), mitä sähkövarastojen monipuolisempi hyödyntäminen vaatii. Pitkällä aikavälillä uusia tuottavia käyttökohteita voidaan toki kehittää, etenkin mikäli akkujen käyttö kasvaa suureen mittakaavaan. Toisaalta pitkällä aikavälillä myös sähköverkkoa tullaan vahvistamaan, mikä voi osaltaan rajoittaa tarvetta latausasemien akkuratkaisuille.

Sisäänkirjautuminen vaadittu

Tämä sisältö on näkyvissä vain sisäänkirjautuneille käyttäjille

Luo ilmainen tunnus

Kempower on sähköajoneuvojen latausteknologiaan keskittynyt yhtiö, joka valmistaa tasavirtaa (DC) syöttäviä pika- ja suurteholatausratkaisuja sekä niiden tukena käytettäviä ohjelmistoja erilaisiin käyttötarpeisiin. Kempower suunnittelee, valmistaa ja myy sähköajoneuvojen, kuten henkilö‑ ja hyötyajoneuvojen ja liikkuvien työkoneiden, sekä sähköalusten ja ‑veneiden, DC‑pikalatauslaitteita, ‑ratkaisuja ja ‑palveluita. Yhtiön päämarkkinat ovat Pohjoismaat ja muu Eurooppa.

Lue lisää yhtiösivulla

Tunnusluvut14.02.2024

202324e25e
Liikevaihto283,6380,0490,2
kasvu-%173,7 %34,0 %29,0 %
EBIT (oik.)40,733,161,6
EBIT-% (oik.)14,4 %8,7 %12,6 %
EPS (oik.)0,610,500,90
Osinko0,000,000,00
Osinko %
P/E (oik.)52,027,515,2
EV/EBITDA35,815,08,5

Foorumin keskustelut

Kasvua myös piisaa pitkälle ja kovaa. Norjassa käytännössä kaikki myytävät autot on sähköautoja. Silti vasta 30% autokannasta on sähkäautoja...
eilen
7
Sähköisen liikenteen isosta kuvasta muutama päivä sitten raportti Emberiltä UK:sta. Kova kasvu päällä. Ember The EV leapfrog - how emerging ...
eilen
- Koala
3
Tämä on erinomainen kysymys ja vastaus on helppo ja ytimekäs. Sateliittipohjainen järjestelmä jakaa koko sähköliittymän tehon kaikkien lataajien...
eilen
7
Miksi tuo modulaarinen rakenne on parempi kuin yksittäiset laturit? Onko se edullisempi ratkaisu (per latauspiste)? Helpompi rakentaa infran...
eilen
- Sinuhe
0
Jos hieman zoomaataan niin huomataan tärkein. ABB aloitti latureiden asennuksen 10 (!!) vuotta ennen Kempoweria. Lisäksi ABB:lla on valtaosa...
eilen
9
ABB E-mobility julkaisi sivuillaan joitakin ”tunnuslukuja” vuodelta 2025. 3753 uutta latausaluetta 1.7 milj MWh enegiaa ladattu 50,7 milj lataustapaht...
eilen
5
Tämä on erittäin mielenkiintoista pohdintaa. Toki euroopan sähköverkko on jo Kiinan hallussa ihan jo aurinkoinvertterien takia joten myöhäss...
19.12.2025 klo 9.20
2
Sosiaalinen media
  • Inderes Foorumi
  • Youtube
  • Facebook
  • Instagram
  • X (Twitter)
  • Tiktok
  • Linkedin
Yhteystiedot
  • info@inderes.fi
  • +358 10 219 4690
  • Porkkalankatu 5
    00180 Helsinki
Inderes
  • Meistä
  • Tiimi
  • Avoimet työpaikat
  • Inderes sijoituskohteena
  • Palvelut pörssiyhtiöille
Sivusto
  • UKK
  • Käyttöehdot
  • Tietosuojaseloste
  • Vastuuvapauslauseke
Inderesin vastuuvapauslauseke löytyy täältä. Kunkin Inderesin aktiivisessa seurannassa olevan osakkeen tarkemmat tiedot löytyvät kunkin osakkeen omilta yhtiösivuilta Inderes-sivustolla. © Inderes Oyj. Kaikki oikeudet pidätetään.