Copyright © Inderes 2011 - present. All rights reserved.
  • Uusimmat
  • Pörssi
    • Aamukatsaus
    • Osakevertailu
    • Pörssikalenteri
    • Osinkokalenteri
    • Analyysi
    • Artikkelit
    • Sisäpiirin kaupat
    • Transkriptit
  • inderesTV
  • Mallisalkku
  • Foorumi
  • Premium
  • Femme
  • Nora AI
  • Opi
    • Sijoituskoulu
    • Q&A
    • Analyysikoulu
  • Meistä
    • Seurantayhtiöt
    • Tiimi
Analyytikon kommentti

Kempower kohottanee kasvutavoitteitaan merkittävästi torstain CMD:n yhteydessä

– Pauli LohiAnalyytikko
Kempower

Kempower järjestää pääomamarkkinapäivän sijoittajille 20.4. klo 13. Yhtiö on kertonut päivittävänsä taloudelliset tavoitteensa pääomamarkkinapäivän yhteydessä. Käymme tässä läpi odotuksiamme uusien tavoitteiden osalta. Näemme mahdollisena, että liikevaihdon keskipitkän aikavälin (2025-2027) kasvutavoite voisi asettua jopa 500-1000 MEUR:n tienoille. Pitkän aikavälin EBIT-marginaalitavoite voi pysyä aiemmassa ”yli 15 %:ssa” tai jopa nousta aiempaa tavoitetta kunnianhimoisemmaksi. Todennäköisimmin yhtiö asettanee tavoitteensa kuitenkin edellä esitetyistä vaihtoehdoista varovaisempaan päähän hallitakseen markkinoiden odotuksia ja vähentääkseen epäonnistumisen riskiä.

Markkinat odottavat kasvutavoitteiden selvää korottamista

Erittäin kova kysyntä Kempowerin tuotteille ja sitä seurannut tilauskasvu vuoden 2022 aikana ovat yllättäneet sekä markkinat, että oletettavasti myös yhtiön itsensä. Markkinat pitävät kasvutavoitteen nostoa siten jo itsestäänselvyytenä. Aiempien tavoitteiden mukaan Kempower pyrkisi 200 MEUR:n liikevaihtoon 2025-27 mennessä, mutta nähdäksemme tämä toteutunee jo vuoden 2023 aikana (LV 2023e: 266 MEUR). Ennustamme Kempowerin yltävän vuosina 2025-27 467-616 MEUR:n liikevaihtoon. Myös konsensusennusteet ovat olleet lähellä meidän kasvuennusteidemme tasoa ennen Kempowerin viimeisintä positiivista tulosvaroitusta (14.4.2023), mutta päivitettyä konsensusta ei ole juuri nyt tarjolla. Aikaisempi Bloombergin keräämä konsensus ennusti 2025-26 liikevaihdoksi 405-512 MEUR.

Valmistuskapasiteettia koskevat suunnitelmat viittaavat, että 500-1000 MEUR:n liikevaihto voisi olla mahdollinen 3-5 vuoden tähtäimellä

Yhtiön kaavailemaa kasvuvauhtia voi pyrkiä haarukoimaan yhtiön tiedottamista suunnitelmista koskien valmistuskapasiteetin kasvattamista. Nykyisistä Lahden tuotantotiloista saadaan irti yli 200 MEUR liikevaihtoa ja viimeisimmät tiedot yhtiön toimituskyvyn parantumisesta viittaavat, että kapasiteetti voisi olla selvästikin yli tuon 200 MEUR:n. Arvioimme vuoden 2023 aikana Yhdysvaltoihin avautuvan tehtaan tuovan suurin piirtein saman verran valmistuskapasiteettia kuin Lahden tehdas, jolloin puhuttaisiin jo noin 500 MEUR:n vuotuisesta kapasiteetista. Lisäksi Kempower on suunnitellut laajentavansa tuotantoaan Euroopassa vuoteen 2025 mennessä. Mikäli tämä tarkoittaisi jälleen uutta reilun 200 MEUR:n tuotantolaitosta, voitaisiin arvioida, että yhtiö varautuu kasvattamaan tuotantokapasiteettinsa noin 700 MEUR:n paikkeille vuoteen 2025 mennessä. Tämä on kuitenkin vain suuntaa antava luku ja yhtiöllä on mahdollisuus reagoida kysynnän muutoksiin molempiin suuntiin. Täytyy muistaa, että tuotannon skaalaaminen on Kempowerille suhteellisen helppoa ja kasvu on ennen kaikkea riippuvaista markkinakysynnän kehityksestä sekä tuotteiden kilpailukyvystä. Mikäli yhtiö haluaisi asettaa kasvutavoitteensa optimistisesti, voisi keskipitkän aikavälin (2025-2027) liikevaihtotavoite olla jopa 1000 MEUR, mutta arvioimme yhtiön todennäköisesti lähestyvän tavoitteiden asettamista varovaisemmin ja realistisemmin.

Kohdemarkkinan kasvu edennyt odotettua ripeämmin

Kempowerin listautumisesitteessä mainittu markkinaennuste oletti, että suurteho- ja pikalatausratkaisujen markkinan koko olisi vuonna 2030 noin 4 mrd. Euroopassa ja Pohjois-Amerikassa. Autoilun sähköistyminen ja pikalatausverkoston kehittyminen on edennyt odotettua nopeammin Kempowerin listautumisen jälkeen. Erityisesti Yhdysvalloissa kasvunäkymä on vahvistunut ja aikaistunut mm. valtion lupaamien tukien ansiosta. Lisäksi kuluttajakysyntä sähköautoille on ollut vahvaa, mikä on vauhdittanut kysyntää latausratkaisuille. Myös Euroopassa sähköautojen myyntiluvut olivat vuoden 2022 aikana noin 10 % korkeammat verrattuna listautumisesitteen markkinaennusteiden oletuksiin. 4 miljardin euron markkinakoko vuonna 2030 oletti, että sähköautojen osuus koko autokannasta olisi tuolloin noin 10 %. Mikäli sähköistyminen eteneekin selvästi nopeammin, voi latauslaitemarkkinan koko olla vuonna 2030 ennakoitua suurempi. Joka tapauksessa arvioimme markkinan kasvavan edelleen selvästi vuoden 2030 jälkeenkin, sillä autokannan sähköistyminen on pitkä prosessi. Latauslaitteiden tyypillisen käyttöiän ollessa noin 5-10 vuotta, myös vanhojen laitteiden uusimisen osuus markkinasta tulee kasvamaan. Liikevaihtoennusteemme vuodelle 2023 on 820 MEUR, mikä vastaisi korkeaa 20,5 % markkinaosuutta viimeaikaisen kehityksen valossa mielestämme konservatiivisella 4 miljardin markkinakoko-oletuksella.

Kannattavuuden osalta erityisesti pitkän aikavälin tavoitetaso kiinnostaa

Aiempien tavoitteidensa mukaan Kempower pyrkii 10 %:n EBIT-marginaaliin 2025-27 mennessä ja 15 %:n EBIT-marginaaliin pitkällä aikavälillä. Tavoitteiden saavuttaminen aikaistuu arviomme mukaan, sillä ennustamme lähes 10 %:n EBIT-marginaalia jo vuodelle 2023 ja 15,3-18,4 %:n EBIT-marginaalia vuosille 2025-27. Bloombergin konsensuksen kannattavuusodotukset ovat vielä meidän ennusteitamme maltillisempia (konsensus EBIT-% 2025-26e: 12,5-13,6 %, kerätty ennen perjantain positiivista tulosvaroitusta). Pidämme aiempaa pitkän aikavälin kannattavuustavoitetta edelleen melko järkevänä, vaikka yhtiöllä voisikin olla rahkeita korkeampaankin kannattavuuteen.

Kilpailijoihin nähden Kempowerin aiempi yli 15 %:n EBIT tavoite oli varsin kohtuullinen

Pikalatauslaitemarkkina on vielä nuori ja on epävarmaa mihin toimialan kannattavuus asettuu pitkällä aikavälillä. Kempowerilla on edistyneiden tuotteidensa ansiosta toistaiseksi alan parhaimmistoon kuuluvat katteet ja kannattavuus. Arvioimme toimialan konsolidoituvan ja teknologisten erojen kaventuvan pitkällä aikavälillä, mikä voi laskea katteita. Toisaalta toimialan keskittyminen harvemmalle joukolle suuria yhtiöitä tarkoittaa suurempia liiketoiminnan skaalaetuja, joten uskomme että ainakin alan parhaat yhtiöt kuten Kempower pystyvät pitkälläkin aikavälillä tekemään selvästi yli 10 %:n EBIT-marginaalia. Kempowerin suurista kilpailijoista ABB:n e-Mobility yksikkö tavoittelee 15-20 %:n käyttökatemarginaalia ja Tritium yli 20 %:n käyttökatemarginaalia. Kempowerin tuotteiden katteet ovat näitä kilpailijoita selvästi korkeammat ja arvioimme yhtiön EBIT- ja käyttökatemarginaalien eroksi vain 2 %-yksikköä (2027e), joten sikäli jo listautumisen yhteydessä lausuttu yli 15 %:n pitkän aikavälin EBIT-marginaalitavoite kuulostaa kilpailijoihin verrattuna kohtuulliselta eikä erityisen kunnianhimoiselta.

Sisäänkirjautuminen vaadittu

Tämä sisältö on näkyvissä vain sisäänkirjautuneille käyttäjille

Luo ilmainen tunnus

Kempower on sähköajoneuvojen latausteknologiaan keskittynyt yhtiö, joka valmistaa tasavirtaa (DC) syöttäviä pika- ja suurteholatausratkaisuja sekä niiden tukena käytettäviä ohjelmistoja erilaisiin käyttötarpeisiin. Kempower suunnittelee, valmistaa ja myy sähköajoneuvojen, kuten henkilö‑ ja hyötyajoneuvojen ja liikkuvien työkoneiden, sekä sähköalusten ja ‑veneiden, DC‑pikalatauslaitteita, ‑ratkaisuja ja ‑palveluita. Yhtiön päämarkkinat ovat Pohjoismaat ja muu Eurooppa.

Lue lisää yhtiösivulla

Tunnusluvut17.04.2023

202223e24e
Liikevaihto103,6266,3364,8
kasvu-%278,1 %157,0 %37,0 %
EBIT (oik.)6,726,046,3
EBIT-% (oik.)6,5 %9,7 %12,7 %
EPS (oik.)0,070,360,64
Osinko0,000,000,00
Osinko %
P/E (oik.)283,338,021,5
EV/EBITDA117,922,812,3

Foorumin keskustelut

Kasvua myös piisaa pitkälle ja kovaa. Norjassa käytännössä kaikki myytävät autot on sähköautoja. Silti vasta 30% autokannasta on sähkäautoja...
15 tuntia sitten
5
Sähköisen liikenteen isosta kuvasta muutama päivä sitten raportti Emberiltä UK:sta. Kova kasvu päällä. Ember The EV leapfrog - how emerging ...
16 tuntia sitten
- Koala
2
Tämä on erinomainen kysymys ja vastaus on helppo ja ytimekäs. Sateliittipohjainen järjestelmä jakaa koko sähköliittymän tehon kaikkien lataajien...
18 tuntia sitten
6
Miksi tuo modulaarinen rakenne on parempi kuin yksittäiset laturit? Onko se edullisempi ratkaisu (per latauspiste)? Helpompi rakentaa infran...
19 tuntia sitten
- Sinuhe
0
Jos hieman zoomaataan niin huomataan tärkein. ABB aloitti latureiden asennuksen 10 (!!) vuotta ennen Kempoweria. Lisäksi ABB:lla on valtaosa...
21 tuntia sitten
8
ABB E-mobility julkaisi sivuillaan joitakin ”tunnuslukuja” vuodelta 2025. 3753 uutta latausaluetta 1.7 milj MWh enegiaa ladattu 50,7 milj lataustapaht...
22 tuntia sitten
4
Tämä on erittäin mielenkiintoista pohdintaa. Toki euroopan sähköverkko on jo Kiinan hallussa ihan jo aurinkoinvertterien takia joten myöhäss...
eilen
1
Sosiaalinen media
  • Inderes Foorumi
  • Youtube
  • Facebook
  • Instagram
  • X (Twitter)
  • Tiktok
  • Linkedin
Yhteystiedot
  • info@inderes.fi
  • +358 10 219 4690
  • Porkkalankatu 5
    00180 Helsinki
Inderes
  • Meistä
  • Tiimi
  • Avoimet työpaikat
  • Inderes sijoituskohteena
  • Palvelut pörssiyhtiöille
Sivusto
  • UKK
  • Käyttöehdot
  • Tietosuojaseloste
  • Vastuuvapauslauseke
Inderesin vastuuvapauslauseke löytyy täältä. Kunkin Inderesin aktiivisessa seurannassa olevan osakkeen tarkemmat tiedot löytyvät kunkin osakkeen omilta yhtiösivuilta Inderes-sivustolla. © Inderes Oyj. Kaikki oikeudet pidätetään.