Copyright © Inderes 2011 - present. All rights reserved.
  • Uusimmat
  • Pörssi
    • Aamukatsaus
    • Osakevertailu
    • Pörssikalenteri
    • Osinkokalenteri
    • Analyysi
    • Artikkelit
    • Sisäpiirin kaupat
  • inderesTV
  • Mallisalkku
  • Foorumi
  • Premium
  • Femme
  • Opi
    • Sijoituskoulu
    • Q&A
    • Analyysikoulu
  • Meistä
    • Seurantayhtiöt
    • Tiimi
Analyytikon kommentti

Kempower: NACS-standardin leviäminen Pohjois-Amerikassa selkeyttää markkinaa

– Pauli LohiAnalyytikko
Kempower

Vielä viime aikoihin asti Pohjois-Amerikassa on ollut epäselvää, minkälaisilla liittimillä sähköautoja tullaan tulevaisuudessa lataamaan. Markkina näyttäisi nyt kallistuvan Teslan kehittämään NACS-standardiin. Myös Kempower tiedotti maanantaina tarjoavansa jatkossa NACS-vaihtoehtoa asiakkailleen Pohjois-Amerikassa.

Latausstandardien taistelu kääntymässä NACSin voittoon Pohjois-Amerikassa

Pohjois-Amerikassa on pitkään oltu latausstandardien osalta sekavassa tilanteessa niin kuluttajien kuin toimialan yhtiöidenkin näkökulmasta. Toimialan standardointiyhteisö on valinnut CCS:n varsinaiseksi latausstandardiksi, jonka käyttöä on pyritty edistämään. Tesla ei ole kuitenkaan noudattanut toimialan standardointiyhteisön suositusta, vaan on jatkanut oman liitäntänsä käyttöä, jota yhtiö pitää teknisesti parempana CCS:ään verrattuna. Tesla näyttäisi nyt voittavan teknologiasodan, sillä suurista autonvalmistajista mm. Ford ja GM ovat vastikään ilmoittaneet sisällyttävänsä Teslan NACSiksi nimeämän latausstandardin autoihinsa tulevaisuudessa. Lisäksi useat latausoperaattorit ja kilpailevat latauslaitevalmistajat ovat ilmoittaneet ottavansa NACSin käyttöön. Teslalle NACSin leviäminen sopii, sillä tällöin yhtiön ei välttämättä tarvitse alkaa lisätä CCS-liitäntöjä latauslaitteisiinsa saadakseen valtion maksamia investointitukia USA:ssa (NEVI). Vielä tähän asti NEVI-tukien ehtona on pidetty CCS-latausstandardin sisällyttämistä, mutta etenkin Fordin ja GM:n ilmoitukset NACS-standardin käyttöönotosta voivat hyvinkin saada Valkoisen talon pyörtämään aikaisemman linjansa.

Pidämme positiivisena, että NACS sisältyy jatkossa myös Kempowerin tarjontaan

Aiempi tilanne, jossa CCS oli varsinainen hyväksytty standardi, mutta valtaosa USA:n sähköautoista olivat NACSia hyödyntäviä Tesloja, oli hämmentävä koko markkinan näkökulmasta. Tesla vapautti NACS:in kaikkien alan toimijoiden käyttöön vuoden 2022 lopulla ilmaiseksi. NACS:in todennäköinen leviäminen Pohjois-Amerikan standardiratkaisuksi selkeyttää markkinaa ja arviomme mukaan myös tasoittaa kilpailukenttää. Kempower voi tarjota asiakkailleen molempia ratkaisuja eikä kasvu siten jää ainakaan kiinni asiakkaita miellyttävien latausstandardivaihtoehtojen puuttumisesta. NACS-liitännän käyttöönotto aiheuttanee Kempowerille lisätyötä tuotekehityksen puolella ja emme toistaiseksi tiedä milloin yhtiö on valmis toimittamaan NACS:illa varustettuja latausratkaisuja asiakkailleen.

Sisäänkirjautuminen vaadittu

Tämä sisältö on näkyvissä vain sisäänkirjautuneille käyttäjille

Luo ilmainen tunnus

Kempower on sähköajoneuvojen latausteknologiaan keskittynyt yhtiö, joka valmistaa tasavirtaa (DC) syöttäviä pika- ja suurteholatausratkaisuja sekä niiden tukena käytettäviä ohjelmistoja erilaisiin käyttötarpeisiin. Kempower suunnittelee, valmistaa ja myy sähköajoneuvojen, kuten henkilö‑ ja hyötyajoneuvojen ja liikkuvien työkoneiden, sekä sähköalusten ja ‑veneiden, DC‑pikalatauslaitteita, ‑ratkaisuja ja ‑palveluita. Yhtiön päämarkkinat ovat Pohjoismaat ja muu Eurooppa.

Lue lisää yhtiösivulla

Tunnusluvut20.04.2023

202223e24e
Liikevaihto103,6269,4393,3
kasvu-%278,1 %160,0 %46,0 %
EBIT (oik.)6,725,346,8
EBIT-% (oik.)6,5 %9,4 %11,9 %
EPS (oik.)0,070,360,65
Osinko0,000,000,00
Osinko %
P/E (oik.)283,339,221,9
EV/EBITDA117,924,112,3

Foorumin keskustelut

Oikein! Vielä on kerennyt ostelemaan ennen Q4 tuloksia. Satamat ja raskasliikenne kiihtyy ensi vuonna todenteolla ja myös käynnissä olevat asennukset...
eilen
7
Ostin lisää kempower viime viikolla, kun painui alle 14 euron. Juttelin sijoitusmessuilla toimarin kanssa ja ei siinä mitään hälyttävää ilmennyt...
eilen
- Tomi Lindell
15
Jos nämä ovat merkittäviä, tulos on vain että Kiinalaiset rakentavat tehtaita Eurooppaan ja tekevät autonsa täällä, jonka jälkeen ne ovat, pim...
12.12.2025 klo 15.18
- Jarnis
5
Tämä on hyvä uutinen (maksumuurin takana, kuinka ollakaan): Tärkeimmät talousuutiset | Kauppalehti – 12 Dec 25 Eurooppalaisille sähköautoille...
12.12.2025 klo 14.53
- HH82
5
Huvittavaa miten takapajuinen Euroopan autoteollisuus ja etenkin Saksan on. Nyt siis vähän siirrettiin maalitolppia, että saadaan huonommasta...
12.12.2025 klo 12.46
9
Polttomoottoriautojen myyntiä ei kielletäkään – EU taipui voimakkaan vastarinnan edessä Uusien rekisteröintien osalta autovalmistajien laivastotavoitt...
12.12.2025 klo 12.06
- Harrastelija
1
Ihan totta, että prosenteilla “pelaaminen” on joskus harhaanjohtavaa, mutta sorruit nyt ehkä hieman saivartelemaan. Kyllähän se on nyt selvä...
11.12.2025 klo 15.42
5
Sosiaalinen media
  • Inderes Foorumi
  • Youtube
  • Facebook
  • Instagram
  • X (Twitter)
  • Tiktok
  • Linkedin
Yhteystiedot
  • info@inderes.fi
  • +358 10 219 4690
  • Porkkalankatu 5
    00180 Helsinki
Inderes
  • Meistä
  • Tiimi
  • Avoimet työpaikat
  • Inderes sijoituskohteena
  • Palvelut pörssiyhtiöille
Sivusto
  • UKK
  • Käyttöehdot
  • Tietosuojaseloste
  • Vastuuvapauslauseke
Inderesin vastuuvapauslauseke löytyy täältä. Kunkin Inderesin aktiivisessa seurannassa olevan osakkeen tarkemmat tiedot löytyvät kunkin osakkeen omilta yhtiösivuilta Inderes-sivustolla. © Inderes Oyj. Kaikki oikeudet pidätetään.