Copyright © Inderes 2011 - present. All rights reserved.
  • Uusimmat
  • Pörssi
    • Aamukatsaus
    • Osakevertailu
    • Pörssikalenteri
    • Osinkokalenteri
    • Analyysi
    • Artikkelit
    • Sisäpiirin kaupat
    • Transkriptit
  • inderesTV
  • Mallisalkku
  • Foorumi
  • Premium
  • Femme
  • Nora AI
  • Opi
    • Sijoituskoulu
    • Q&A
    • Analyysikoulu
  • Meistä
    • Seurantayhtiöt
    • Tiimi
Analyytikon kommentti

Kempower Q1: Yllätyspotentiaalia löytyy yhä

– Pauli LohiAnalyytikko
Kempower

Q1-tulospäivänä järjestetty pääomamarkkinapäivä tarjosi kiinnostavia arvioita markkinan kasvupotentiaalista ja vahvisti uskoamme Kempowerin tuloskasvunäkymiin. Pidämme todennäköisenä, että parantunut toimituskyky ja USA:n laajentuminen tukevat tilauskasvua 2023 aikana ja mahdollistavat reippaan tuloskasvun jo lähivuosina. Toistamme lisää-suosituksen ja nostamme tavoitehinnan ennustemuutosten saattelemana 32 euroon (aik. 30).

Q1:n pääluvut olivat jo tiedossa, toimituskyky vahvistui odotuksia enemmän

Q1-raportti ei enää 20.4. tarjonnut merkittäviä yllätyksiä, koska tärkeimmät luvut oli ennakkotiedotettu jo 14.4. Liikevaihto- ja liikevoittoluvut olivat aiempia markkinan odotuksia (ennen 14.4.) selvästi vahvemmat, koska toimituskyky on parantunut odotuksia nopeammin. Uusi osakokoonpanolinja voisi nostaa Lahden toimituskyvyn vuositasolla arviomme mukaan noin 300 MEUR:oon. Arvioimme pitkien toimitusaikojen hidastaneen uusien tilausten kasvua viime kvartaaleina, mutta uskomme tilauskasvun jälleen vauhdittuvan parantuneen toimituskyvyn myötä. Myyntityö Pohjois-Amerikassa on jo vauhdissa, mutta uskomme tämän näkyvän tilauskertymässä suuremmin vasta, kun Pohjois-Carolinaan avattava tehdas saadaan käyntiin vuoden 2023 lopulla. Uusi tehdas vastaa kooltaan nykyistä Lahden laitosta. USA:n avokätisen tukipolitiikan ansiosta USA:n katteet saattavat yltää lähivuosina Euroopan katteita korkeammiksikin, mutta emme ole toistaiseksi mallintaneet tätä ennusteisiimme.

Pääomamarkkinapäivästä tukea kasvunäkymään

Kempower nosti pääomamarkkinapäivän yhteydessä keskipitkän aikavälin (2026-28) kasvutavoitettaan 750 MEUR:oon (aik. 2025-27: 200 MEUR). EBIT-tavoite on keskipitkällä aikavälillä 10-15 % liikevaihdosta, mutta tämä olettaa kasvupyrkimysten jatkuvan ja pitävän kustannustason koholla. Pitkällä aikavälillä yhtiö tähtää yli 15 %:n EBIT-marginaaliin. Pidämme keskipitkän aikavälin kasvutavoitetta kohtuullisen kunnianhimoisena (liikevaihto 2026-28e: 613-742 MEUR) ja kannattavuustavoitetta melko varovaisena (EBIT-% 2026-28e: 16,6-18,9 %). Yhtiö arvioi DC-latauslaitemarkkinan kooksi Euroopassa ja Pohjois-Amerikassa yhteensä 14 MRD EUR vuonna 2030, kun listautumisen yhteydessä markkinan kooksi arvioitiin vielä vain 4 MRD EUR. Yhtiö arvioi rekkojen lataamisen kasvavan suurimmaksi segmentiksi 2030 mennessä, sillä etenkin Pohjois-Amerikassa raskaan liikenteen sähköistyminen näyttäisi toteutuvan aiemmin oletettua nopeammin. Nostimme 2023-25 liikevaihtoennusteita 1-9 % ja kiinteiden kustannusten ennusteita siten, että 2023 EBIT-ennuste laski 3 % ja 2024-25 ennusteet nousivat 1-4 %.

Yllätyspotentiaalia löytyy ja uskomme tuloskasvun taittavan arvostuksen edulliseksi vuonna 2026

Kempower on voimakkaasti kasvavan toimialan teknologisesti vahvimpia ja kannattavimpia yhtiöitä, minkä lisäksi se myös voittaa selvästi markkinaosuutta kilpailijoiltaan. Ennusteemme olettavat markkinaa nopeampaa kasvua lähinnä vuosille 2023-24, mutta markkinan voimakas kasvu mahdollistaa pitkän kasvuhännän myös tämän jälkeen, vaikka kilpailijat onnistuisivatkin kuromaan kiinni Kempowerin kilpailuetuja. Toimialan nopea muutos vaikeuttaa ennustamista ja korkea arvostustaso nostaa sijoituskohteen riskitasoa, mutta näemme yhtiöllä mahdollisuuden jopa yllättää positiivisesti Pohjois-Amerikassa kasvun ja kannattavuuden osalta lähivuosina. Vuoden 2026 ennusteillamme arvostus laskee jo melko edulliseksi (EV/EBIT 2026e: 14x) ja kohdemarkkinan kasvu jatkunee vielä pitkään kyseisen vuoden jälkeenkin, sillä sähköautojen osuuden autokannasta arvioidaan tuolloinkin länsimaissa olevan yhä karkeasti 10 %:n paikkeilla. Pidämme osaketta siten edelleen houkuttelevana ja jatkamme lisää-linjalla.

Sisäänkirjautuminen vaadittu

Tämä sisältö on näkyvissä vain sisäänkirjautuneille käyttäjille

Luo ilmainen tunnus

Kempower on sähköajoneuvojen latausteknologiaan keskittynyt yhtiö, joka valmistaa tasavirtaa (DC) syöttäviä pika- ja suurteholatausratkaisuja sekä niiden tukena käytettäviä ohjelmistoja erilaisiin käyttötarpeisiin. Kempower suunnittelee, valmistaa ja myy sähköajoneuvojen, kuten henkilö‑ ja hyötyajoneuvojen ja liikkuvien työkoneiden, sekä sähköalusten ja ‑veneiden, DC‑pikalatauslaitteita, ‑ratkaisuja ja ‑palveluita. Yhtiön päämarkkinat ovat Pohjoismaat ja muu Eurooppa.

Lue lisää yhtiösivulla

Tunnusluvut20.04.2023

202223e24e
Liikevaihto103,6269,4393,3
kasvu-%278,1 %160,0 %46,0 %
EBIT (oik.)6,725,346,8
EBIT-% (oik.)6,5 %9,4 %11,9 %
EPS (oik.)0,070,360,65
Osinko0,000,000,00
Osinko %
P/E (oik.)283,339,222,0
EV/EBITDA117,924,212,3

Foorumin keskustelut

Erinomainen artikkeli Ylellä sähköautoilun yleistymisestä, esim. Suomessa on mennyt ennusteita nopeammin. Asenteita tutkinut tutkija kertoo:...
7 tuntia sitten
- Koala
9
Inderes Kempower aloittaa yhteistyön Australian ja Uuden-Seelannin johtavan... Kempower on allekirjoittanut uuden sopimuksen Australian ja Uuden...
14 tuntia sitten
- Montau
17
Yhdysvallat (NY) saa lähiaikoina 5 uutta Kempower latauskenttää: linkedin.com #dcfc #fastevcharging #kempower #teslaandnon #rivian #bmw #mercedesbenz...
eilen
4
Kasvua myös piisaa pitkälle ja kovaa. Norjassa käytännössä kaikki myytävät autot on sähköautoja. Silti vasta 30% autokannasta on sähkäautoja...
20.12.2025 klo 14.16
11
Sähköisen liikenteen isosta kuvasta muutama päivä sitten raportti Emberiltä UK:sta. Kova kasvu päällä. Ember The EV leapfrog - how emerging ...
20.12.2025 klo 13.37
- Koala
3
Tämä on erinomainen kysymys ja vastaus on helppo ja ytimekäs. Sateliittipohjainen järjestelmä jakaa koko sähköliittymän tehon kaikkien lataajien...
20.12.2025 klo 11.53
12
Miksi tuo modulaarinen rakenne on parempi kuin yksittäiset laturit? Onko se edullisempi ratkaisu (per latauspiste)? Helpompi rakentaa infran...
20.12.2025 klo 10.40
- Sinuhe
0
Sosiaalinen media
  • Inderes Foorumi
  • Youtube
  • Facebook
  • Instagram
  • X (Twitter)
  • Tiktok
  • Linkedin
Yhteystiedot
  • info@inderes.fi
  • +358 10 219 4690
  • Porkkalankatu 5
    00180 Helsinki
Inderes
  • Meistä
  • Tiimi
  • Avoimet työpaikat
  • Inderes sijoituskohteena
  • Palvelut pörssiyhtiöille
Sivusto
  • UKK
  • Käyttöehdot
  • Tietosuojaseloste
  • Vastuuvapauslauseke
Inderesin vastuuvapauslauseke löytyy täältä. Kunkin Inderesin aktiivisessa seurannassa olevan osakkeen tarkemmat tiedot löytyvät kunkin osakkeen omilta yhtiösivuilta Inderes-sivustolla. © Inderes Oyj. Kaikki oikeudet pidätetään.