Keskolla menee edelleen hyvin myös analyytikkopuhelun perusteella
Kesko kävi tiistaina järjestämässään analyytikkopuhelussa tarkemmin läpi eri segmenttien kehitystä ennen hiljaisen periodin alkamista. Puhelun sisällössä ei ollut suurempia yllätyksiä, mutta se jätti meille positiiviset tunnelmat Keskon omasta tekemisestä loka-marraskuun myyntilukujen taustalla. Emme ole tehneet ennustemuutoksia tai muutoksia näkemykseemme. Katso viimeisin päivityksemme Keskosta täältä. Myös Keskon pääjohtaja kävi pitämässä esityksen sijoittajapäivillämme marraskuussa ja se on katsottavissa täältä.
Päivittäistavarakaupassa (PT) myynti K-ruokakaupoille on aiemmin kerrotun mukaisesti jatkanut hyvässä kasvussa (loka-marraskuussa +3 %). Segmentin sisällä etenkin ravintoloille suuntautuvan Kespron myynti on kehittynyt vahvasti loka-marraskuussa (+20 %) ja muun muassa pikkujoulujen paluu tuki marraskuun myyntiä. Ruuan hintainflaatio on toistaiseksi jatkunut Suomessa hyvin maltillisena, eikä saatavuushaasteita PT-kaupassa ole Keskolla ollut. Omikron-variantti on kommenttien perusteella siirtänyt jälleen volyymia Keskon ruokakaupassa verkkokanavaan, mutta arvioimme että aikaisintaan vasta joulukuun luvuissa nähdään, onko se siirtänyt jälleen ravintoloille suuntautuvaa myyntiä takaisin ruokakauppoihin.
Yhtiön ensimmäinen ruuan verkkokaupan MFC-jakelukeskus on valmistumassa Ruoholahteen H1’22 aikana ja sen pitäisi nostaa keräilytehoa selvästi valmistuessaan. Myös norjalainen kilpailija Oda on aloittanut Suomessa ottamaan pilottiasiakkaita ruuan verkkokaupassaan pk-seudulla. Kesko ei vaikuta olevan erityisen huolissaan uudesta tulokkaasta. Myös näkemyksemme mukaan Keskon panostaminen laatuun ja sen laaja valikoima erottavat sen Odan tarjonnasta. Arvioimme Odan kilpailevan etupäässä hinnoilla ja siten enemmän Prisman verkkokauppaa sekä Lidlin kivijalkaa vastaan.
Rakentamisessa ja talotekniikassa (R&T) loka-marraskuun myynnin kehitys on ollut vielä hieman vahvaa alkuvuotta parempaa (loka-marraskuu +17 % vrt.) yritysasiakkaiden myynnin kasvun kautta. Osaa vahvasta kasvusta selittää edelleen voimakas inflaatio mm. puutavarassa, tietyissä terästuotteissa sekä muoveissa. Saatavuushaasteet Kesko on onnistunut selättämään R&T:ssä edelleen hyvin. Uusin R&T:n Ruotsin yritysosto odotetaan edelleen saatavaksi maaliin Q1’22:n aikana.
Autokaupassa myynti on laskenut loka-marraskuussa noin 5 %:lla, sillä uusien autojen saatavuus rajoittaa myyntiä. Yhtiö vaikutti kuitenkin erittäin tyytyväiseltä Autokaupan uudistetun strategian toimeenpanon etenemiseen. Käytettyjen autojen myynnissä sekä palveluiden myynnissä on nähty hyvää kehitystä, mikä on paikannut uusien autojen saatavuushaasteita.
Sisäänkirjautuminen vaadittu
Tämä sisältö on näkyvissä vain sisäänkirjautuneille käyttäjille
Kesko
Kesko on vähittäiskaupan alalla toimiva yritys. Se tarjoaa pääasiassa elintarvike-, rakennus- ja teknologiateollisuudelle suunnattuja palveluita. Sillä on osaamista etenkin kauppakonseptien, kanavamyynnin, verkkokauppasivustojen ja liiketoimintamallien kehittämisestä. Suurin osa toiminnoista on Pohjoismaiden ja Baltian markkinoilla. Pääkonttori sijaitsee Helsingissä.
Lue lisää yhtiösivullaTunnusluvut30.10.2021
2020 | 21e | 22e | |
---|---|---|---|
Liikevaihto | 10 669,2 | 11 198,7 | 11 356,4 |
kasvu-% | −0,48 % | 4,96 % | 1,41 % |
EBIT (oik.) | 567,5 | 766,4 | 742,5 |
EBIT-% (oik.) | 5,32 % | 6,84 % | 6,54 % |
EPS (oik.) | 0,97 | 1,39 | 1,34 |
Osinko | 0,75 | 0,90 | 0,92 |
Osinko % | 3,56 % | 5,04 % | 5,16 % |
P/E (oik.) | 21,60 | 12,81 | 13,35 |
EV/EBITDA | 9,70 | 7,35 | 7,42 |