Keskon tammikuun kasvu kaksijakoista
Keskon tammikuun myynti nousi 4,6 %:lla (vertailukelpoisesti 1,5 %) RT-kaupan ja Autokaupan vetämänä. PT-kaupan kehitys oli vaisuhkoa mittavista hintainvestoinneista huolimatta. Konsernitasolla kehitys oli odotustemme mukaista, jolloin välittömille ennustemuutoksille ei ole tarvetta.
Hintainvestoinnit eivät vielä näkyneet PT-kaupan myynnissä
Keskon päivittäistavarakaupan (PT-kauppa) myynti nousi prosentilla tammikuussa Kespron vetämänä. Kuluttaja-asiakasmyynnin kehitys (+0,4 %) oli heikkoa tammikuussa alkaneisiin hintainvestointeihin nähden. Yhden kuukauden merkityksestä on toistaiseksi liian aikaista tehdä pitkälle vedettyjä johtopäätöksiä, mutta tilanne vaatii mielestämme Keskolta voimakkaampia markkinointipanostuksia niin myymälöissä kuin mediassa. Hypermarkettien käyttötavaramyynti laski, mikä osaltaan viestii markkinahaasteiden jatkuneen uuden vuoden puolelle. Kespro puolestaan jatkoi markkinoiden valtaamista noin 2 %:n kasvullaan. Myynnin lisäys oli reippaampaa toimituspäiväkorjattuna, mikä mielestämme viestii Kespron vahvasta markkina-asemasta ja laajentuneesta palvelurepertuaarista. PT-kaupan kuukausi jäi hieman ennusteistamme kuluttaja-asiakaskaupan tähden.
Vahva kuukausi RT-kaupassa
Keskon Rakentamisen ja talotekniikan kaupan (RT-kauppa) kehitys oli hyvin vahvaa haastavaan markkinatilanteeseen nähden. RT-kaupan myynti kasvoi 10 % (2 % vertailukelpoisesti) Rautakaupan ansiosta. Rautakaupan myyntiä (26 % ja vertailukelpoisesti 4 %) veti viimeistä kuukautta epäorgaanisesti vaikuttava Davidsen sekä markkinatilanteeseen nähden hyvä orgaaninen kehitys. Myös Onnisen suoritus (~0 %) oli kohtalaista haastavaan toimintaympäristöön nähden. Myynti kehittyi positiivisesti jokaisella Keskon pääkohdemarkkinalla, mikä sinällään on positiivista huomioiden yhtiön kohtaamat haasteet Norjan liiketoiminnoissa (Elektroskandia ja Byggmakker). RT-kaupan kehitys oli ennusteitamme vahvempaa etenkin Rautakaupassa.
Autokauppa käy
Autokaupan toimialan myynti kasvoi 6 % (vertailukelpoisesti +4 %). Kasvun ajurina toimi itse Autokauppa, jonka myynti kasvoi 8 % (vertailukelpoisesti +6 %). Autokaupan hyvää kehitystä tuki lähes kaikki yhtiön palvelualueet (uusien ja käytettyjen autojen kauppa sekä palvelut) sekä pienissä määrin yritysostot. Arvioimme Keskon jatkaneen markkinaosuuksien valtaamista, sillä markkina kehittyi uusissa autoissa täysin väärään suuntaan (-13 %) ja vaihtoautomyymälöiden myynti oli suhteellisen vaisua (+3 %) tammikuussa. Urheilukaupan myynti laski 2 %:lla. Autokaupan myynti oli ennusteitamme vahvempaa.
Sisäänkirjautuminen vaadittu
Tämä sisältö on näkyvissä vain sisäänkirjautuneille käyttäjille
