Kotimainen kauppa kasvoi hyvin lokakuussa
Tiivistelmä
- Keskon päivittäistavaramyynti kasvoi lokakuussa 5 %, mikä on linjassa markkinavauhdin kanssa, mutta Foodservice-puolella Kesko voitti lievästi markkinaosuutta 1 % kasvulla.
- Tokmannin kohdemarkkinan käyttötavaramyynti kasvoi lokakuussa 5 %, mutta pukeutumisen myynti laski, mikä vaikuttaa Tokmannin liikevaihdon kehitykseen.
- PTY:n jäsenyritysten tavaratalo- ja hypermarketketjujen liikevaihto kasvoi lokakuussa 4,8 %, elintarvikemyynnin ollessa merkittävä kasvun veturi 5,6 % nousulla.
- Tokmanni ennustaa liikevaihdon kasvavan Q4:llä 3 %, mutta korostaa joulukaupan merkitystä tulosvaroituksen välttämiseksi.
Tämä sisältö on tekoälyn tuottamaa. Anna siihen liittyvää palautetta Inderesin foorumilla.
PTY:n raportoimien lukujen mukaan Keskolle relevantti päivittäistavaroiden kuluttajamarkkina kasvoi lokakuussa 4,5 % ja Tokmannin kohdemarkkina, eli tavaratalo- ja hypermarketketjujen myynti kasvoi 5 %. Käyttötavaran sisällä pukeutumisen myynti laski, muiden tuoteryhmien noustessa.
Keskon lokakuun kehitys oli lähellä markkinavauhtia
Keskon päivittäistavaramyynti K-ruokakaupoille kasvoi lokakuussa 5 % eli pitkälti markkinavauhtia. Verrattaessa tätä PTY:n lukuihin tulee kuitenkin huomata, että Kesko on päivittäistavarakaupassa tukkutoimittaja (kauppiaat ovat vähittäismyyjiä), mutta PTY:n luvut mittaavat vähittäiskauppaa. Toisaalta kaikki K-kauppojen tuotteet eivät tule Keskolta, mikä myös vaikuttaa Keskon ja PTY:n lukujen vertailuun. Toimituspäiviä oli lokakuussa tukkumyynnissä sama määrä kuin vertailukaudella, joten se ei vaikuttanut vertailukelpoisuuteen. Foodservice-puolella Keskon myynti kasvoi 1 %, kun markkinakehitys oli lähes nollassa. Nämä luvut ovat vertailukelpoisia, ja siten Kesko voitti lievästi markkinaosuutta Foodservice-puolella. Kommentoimme Keskon lokakuun myyntilukuja aiemmin täällä.
Tokmannin osalta markkinakehitys vastasi odotuksiamme
Päivittäistavarakauppa ry:n jäsenyritysten tavaratalo- ja hypermarketketjujen liikevaihto kasvoi lokakuussa kokonaisuudessaan 4,8 % vuodentakaisesta. Kasvua veti jälleen elintarvikemyynti, joka kasvoi 5,6 %. Tokmannille, jolle elintarvikkeiden osuus on suhteellisen pieni, tavaratalo- ja hypermarketketjujen käyttötavaramyynnin kehitys on selvästi relevantimpi seurattava mittari. Käyttötavaran osalta markkinan liikevaihto kasvoi lokakuussa 2,8 %. Sen sisällä oli eriävää kehitystä, kun koti ja vapaa-aika kasvoivat 4,8 %, mutta pukeutumisen myynti laski 2,3 %.
Ennustamme tällä hetkellä Tokmanni-segmentin liikevaihdon kasvavan Q4:llä 3 %, mikä on kohtuullisen hyvin linjassa markkinan lokakuun kehityksen kanssa, eikä ennustemuutoksille ole ainakaan tässä kohdassa tarvetta. Tokmanni kommentoi omassa kahden viikon takaisessa tulosjulkistuksessaan, että se näkee alustavia, mutta edelleen hentoja signaaleja siitä, että markkina olisi paranemassa. Lokakuun luvut ovat pitkälti linjassa tämän sanoman kanssa, mutta korostamme sijoittajille, että vasta yhtiön joulukaupan onnistuminen sekä Suomessa että Ruotsissa määrittää sen, onnistuuko Tokmanni välttämään tänä vuonna toisen tulosvaroituksen.
Sisäänkirjautuminen vaadittu
Tämä sisältö on näkyvissä vain sisäänkirjautuneille käyttäjille