LeadDesk: Koronan ei pitäisi olla katastrofi etätyöohjelmistotalolle
Nostamme LeadDeskin suosituksen lisää-tasolle (aik. vähennä) ja tarkistamme osakkeen tavoitehinnan 9,0 euroon (aik. 14,0 euroa) laskeneiden ennusteiden ja verrokkien arvostustasojen, sekä heikentyneen näkyvyyden myötä. Odotamme koronapandemian heijastuvan negatiivisesti myös LeadDeskin lyhyen aikavälin kasvu- ja tulosnäkymiin, kun uusmyynti vaikeutuu ja telepalveluiden kysynnän kasvu hidastuu. Toistaiseksi yhtiön liiketoiminta on sujunut käsityksemme mukaan suuremmitta häiriöittä ja LeadDeskin kaltaiselle etätyöohjelmistotalolle on tarjoutunut jopa uusia mahdollisuuksia. Näemme yhtiöllä hyvät mahdollisuudet selvitä kriisistä rajallisin vaurion ja suhteellisena voittajana, minkä vuoksi näemme nykyisen arvostustason varovaisen houkuttelevana.
Korona vaikuttanee väistämättä myynnin kasvuun, mutta yhtiön liiketoimintamalli on defensiivinen
Käsityksemme mukaan LeadDeskin tuotanto, myynti ja toimitukset ovat sujuneet tähän saakka häiriöttä koronakriisissä. Yhtiön liiketoimintamalli perustuu 100 %:n etäkäytön mahdollistavaan pilvipalveluun, jonka asiakas voi ottaa käyttöön tarvittaessa itsenäisesti. LeadDeskin asiakkaat koostuvat pääasiassa myyntiä ja asiakaspalvelua tarjoavista contact centereistä, jotka voivat toimia kriisiolosuhteissa hajautetusti ja etätyöpisteistä käsin. LeadDeskin pilvipalvelu on asiakkaille liiketoimintakriitiinen, joten sen käyttö jatkuu kriisistä huolimatta. Yhtiön liikevaihdosta on yli 90 % toistuvaa laskutusta, mutta toistuvakin liikevaihto on osittain riippuvaista käyttömääristä (telepalvelut, käyttäjien määrä). Arviomme mukaan koronapandemia tulee hidastamaan kevään ja kesän aikana LeadDeskin uusmyynnin kehitystä, sillä asiakkaiden halukkuus vaihtaa kriisin keskellä järjestelmiä heikkenee, myyjien voi olla vaikeaa tavoittaa asiakkaat, ja suurempien palvelukokonaisuuksien käyttöönottoprojektit voivat viivästyä. Lisäksi asiakkaiden luonnollinen poistuma voi kasvaa. Suuremmin mahdollinen myynnin hidastuminen näkyisi kuitenkin vasta H2:lla, sillä H1:n kasvua kannattelee vuoden 2019 lopulla ja Q1:n aikana tehdyt sopimukset.
Koronakriisi voi vahvistaa LeadDeskin kilpailuasemaa ja kiihdyttää siirtymää pilvipalveluohjelmistoihin
Pidämme LeadDeskiä yhtenä koronakriisin potentiaalisista suhteellisista voittajista, sillä 1) kriisi tulee todennäköisesti vauhdittamaan toimialan siirtymää pilvipalveluohjelmistoihin, 2) pienet paikalliset kilpailijat voivat heikentyä kriisin myötä, 3) yhtiön asiakasmäärä julkisen hallinnon palveluissa ja suurten yhtiöiden asiakaspalvelujärjestelmissä voi vahvistua, ja 4) yhtiön mahdollisuudet omistaja-arvoa tuottavien yritysostojen tekemiseen vahvistuu arvostustasojen laskiessa. Kilpailuaseman kohentuminen vaatii toki, että yhtiö selviää kriisistä ilman isoja operatiivisia ongelmia.
Tarkistimme ennusteitamme alaspäin näkyvyyden heikentyessä
Olemme laskeneet LeadDeskin lähivuosien käyttökate-ennusteita noin 20 %. LeadDeskin vertailukelpoinen myynti kasvaa arviossamme H1’20:llä 16 % ja hidastuu H2:lla 13 %:iin. Operatiivisen kannattavuuden arvioimme säilyvän vertailukauden tasolla käyttökatteen ollessa 14 % vuonna 2020. Positiivinen operatiivinen kannattavuus, kassavirta ja vahva tase (kassa 5,5 MEUR) antavat yhtiölle liikkumavaraa epävarmuuden ollessa koholla.
Korona pyyhkäisi arvostuksesta pois liiallisen optimismin
Laskeneilla ennusteillamme LeadDeskin tämän ja ensi vuoden EV/EBIT-luvut 65x ja 20x sekä EV/S-luvut 2-3x eivät ole absoluuttisesti erityisen hokuttelevat, mutta suhteessa verrokkeihin (-20 %), kassavirtamalliin (11 euroa) ja osien summaan (10 euroa) osakkeessa on huomattavaa nousuvaraa. Yhtiön selvitessä kriisistä rajallisin vaurioin ja kilpailukykyään vahvistaneena, näemme osakkeessa jo hyvän paikan varovaisiin ostoihin.
Sisäänkirjautuminen vaadittu
Tämä sisältö on näkyvissä vain sisäänkirjautuneille käyttäjille
LeadDesk
LeadDesk on vuonna 2009 perustettu pilvipohjaisten contact center – ohjelmistojen tarjoaja suuren kontaktimäärän asiakaspalvelun ja myynnin tarpeisiin. LeadDeskin Software as a Service -mallilla toimitettavan selainpohjaisen ohjelmiston avulla myynti- ja asiakaspalveluhenkilöstö pystyy työskentelemään tehokkaasti kontaktoinnissa sekä asiakaskontaktien vastaanotossa. Yhtiöllä on toimipisteitä useassa Euroopan maassa.
Lue lisää yhtiösivullaTunnusluvut20.03.2020
2019 | 20e | 21e | |
---|---|---|---|
Liikevaihto | 12,4 | 12,2 | 14,0 |
kasvu-% | 12,00 % | −1,55 % | 15,00 % |
EBIT (oik.) | 0,7 | 0,5 | 1,4 |
EBIT-% (oik.) | 5,55 % | 4,10 % | 10,36 % |
EPS (oik.) | −0,21 | 0,11 | 0,32 |
Osinko | 0,00 | 0,00 | 0,00 |
Osinko % | |||
P/E (oik.) | - | 68,77 | 24,16 |
EV/EBITDA | 13,48 | 17,66 | 11,50 |