LeadDesk Q2'25 -pikakommentti: Tasaista tekemistä
| Ennustetaulukko | Q2'24 | Q2'25 | Q2'25e | Erotus (%) | 2025e |
| MEUR / EUR | Vertailu | Toteutunut | Inderes | Tot. vs. inderes | Inderes |
| Liikevaihto | 7,78 | 10,16 | 10,28 | -1 % | 40,4 |
| Käyttökate | 1,13 | 1,49 | 1,53 | -3 % | 6,6 |
| Liikevoitto (oik.) | 0,41 | 0,59 | 0,56 | 4 % | 2,8 |
| Liikevaihdon kasvu-% | 7,9 % | 30,5 % | 32,2 % | -1,6 %-yks. | 27,9 % |
| Käyttökate-% | 14,5 % | 14,6 % | 14,9 % | -0,2 %-yks. | 16,4 % |
Lähde: Inderes
LeadDesk jatkoi Q2:lla yritysostovetoista kannattavaa kasvua täysin odotustemme mukaisesti. Erityisesti Zisson-osto piti liikevaihdon tuhdissa kasvussa, kun taas orgaanisen valuuttaoikaistun kasvun arvioimme pinnistäneen vuoden 2024 lopun asiakaspoistuman jälkeen lievästi positiiviseksi. Kulukuri taas piti suhteellisen kannattavuuden edellisvuoden tasolla ennen viimeisimpien yritysostojen synergioiden puremista ja kertakulujen poistumista H2:n aikana. Yhtiö kertoi orgaanisen kasvun piristyneen nyt Suomessa, joten markkinatilanne näyttää hieman odotuksiamme vahvemmalta. Kokonaisuutena raportti vastasi ensipuraisulla täysin odotuksiamme, joten ennustemuutokset jäänevät pieniksi.
Liikevaihto kasvoi vahvasti yritysostojen ajamana
LeadDeskin Q2-liikevaihdon kasvoi odotetusti tuhdit 30,5 %:a 10,16 MEUR:oon (valuuttaoikaistuna +29,7 %). Kasvua ajoi etenkin suuri Zisson-osto sekä lievemmin pienempi eDialog24- ja Telemagic-kaupat. LeadDeskin orgaaninen kasvu nousi arviomme mukaan H1:llä noin +3 %:iin (valuuttaoikaistuna +1 %), sillä yhtiö kuroi alkuvuonna kiinni vuoden 2024 lopussa toteutunutta heikommin kannattavien asiakkuuksien poistuman tuottamaa kuoppaa. Orgaanisen kasvun vahvuus Hollannissa ja Espanjassa oli täysin odotettua, mutta yllätykseksemme myös Suomi oli vahvimman orgaanisen kasvun markkinoiden joukossa. Suomen markkinan heikko orgaaninen kehitys on ollut yksi yhtiön hitaan kasvun keskeinen tekijä, joten tieto on hyvä alustava merkki markkinan elpymisestä. Konsernin kokonaisuuden kannalta Norja on kuitenkin Zisson-kaupan jälkeen yksittäisistä markkinoista merkittävin.
Kannattavuus otti askelia eteenpäin, mutta paino on loppuvuodessa
LeadDeskin Q2-käyttökate vahvistui odotetusti 1,49 MEUR:oon (14,6 % liikevaihdosta, Q2'24: 14,5 %) ja oikaistu liikevoitto 0,59 MEUR:oon (5,8 % liikevaihdosta, Q2'24: 5,6 %). Kannattavuutta vahvistivat yritysostojen ohella yhtiön panostukset kulutehokkuuteen, mutta samalla H1:n aikaiset kertaluontoiset talousjärjestelmien uudistuskulut ja yritysostojen integraatiokulut söivät tämän vaikutusta. Yritysostojen kulusynergioiden piriste näkyy yhtiön kommenttien mukaan selvemmin kohti vuodenvaihetta alkaen Q4:stä ja täysimääräisesti vuoden 2026 alusta. Yhtiön pääasiassa tuotekehitykseen (AI-ominaisuudet ja pilvipalvelun kehitys) painottuvat investoinnit ovat kuitenkin selvässä kasvussa (H1'25: 2,8 MEUR, H1'24: 1,6 MEUR). Tämä tulee tulevaisuudessa painamaan liikevoittoa olennaisesti poistotason kasvun (H1'25: 1,7 MEUR ilman yrityosoton poistoja) kautta, joten ilman kasvun piristymistä yhtiön kannattavuuskehitykselle on nähtävissä myös selviä hidasteita.
Strategian painopiste siirtyy kuluvan vuoden jälkeen kohti kasvua
Ennen Q2-raporttia ennusteemme vuodelle 2025 ovat LeadDeskin leveän ohjeistushaarukan keskivaiheilla (valuuttaoikaistu kasvu 23-33 %, käyttökate-% 14-19 %). Ohjeistus pysyi ennallaan eikä raportissa ollut yllätyksiä, joten ennusteemme tuskin muuttuvat merkittävästi. Yhtiön arvonluonti nojaa kasvun ja kannattavuuden yhdistelmään sekä pääoman allokointiin markkinan konsolidointiin. Yritysostojen ohella LeadDesk on keskittynyt vuodet 2023-2025 kannattavuutensa vahvistamiseen, mikä on etenkin kuluvana vuonna alkanut tuomaan osakkeen arvostukseen tukea. Kuluvan vuoden jälkeen strategian painopiste alkaa siirtyä kasvun vahvistamiseen, missä näemme merkittävämmän arvonluonnin ajurin.
Kasvun osalta LeadDeskillä tulee riittämään työnsarkaa, sillä yhtiön orgaaninen kasvu on ollut viime vuodet heikkoa. Liikevaihdon vahvempi vuosikasvu Manner-Euroopassa on laimentunut konsernitasolla heikoksi Pohjoismaiden (erityisesti Suomen) heikon kehityksen myötä. Tämä työ luonnollisesti helpottuu, mikäli Suomen markkinalla nyt nähty kasvun piristyminen on kestävää. Arvioimme yhtiöllä olevan sen tuoteportfolion kilpailutekijöiden ja markkinan yleisen kysyntäkehityksen valossa edellytykset kasvaa 5–10 %:n vuosivauhtia (2024 valuuttaoikaistuna orgaanisesti: n. 3–4 %). Tämä kuitenkin vaatii yhtiön kasvupanosten kohdistamista uudelleen paremman kysyntätilanteen markkinataskuihin, sekä tuoteportfolion nopeaa kehitystä tekoälyn tuomien mahdollisuuksien mukana. Raportin valossa molempia työstetään (tarkemmat kohdeasiakkaiden segmenttivalinnat Manner-Euroopassa, AI-ominaisuuksia käytössä kolmanneksella asiakkaista), joten edellytykset onnistumiselle on mielestämme nähtävissä.
Sisäänkirjautuminen vaadittu
Tämä sisältö on näkyvissä vain sisäänkirjautuneille käyttäjille