LeadDesk Q3’25 -ennakko: Kulusynergioiden pureminen vauhdittaa tuloskasvua
| Ennustetaulukko | Q3'24 | Q3'25 | Q3'25e | 2025e |
| MEUR / EUR | Vertailu | Toteutunut | Inderes | Inderes |
| Liikevaihto | 7,74 | 10,11 | 40,0 | |
| Käyttökate | 1,33 | 1,98 | 6,4 | |
| Liikevoitto (oik.) | 0,66 | 1,02 | 2,7 | |
| Liikevaihdon kasvu-% | 5,5 % | 30,6 % | 26,7 % | |
| Käyttökate-% | 17,1 % | 19,6 % | 16,0 % |
Lähde: Inderes
LeadDesk julkaisee Q3-liiketoimintakatsauksen perjantaina. Kauden liikevaihto jatkaa yritysostojen vetämänä tuhdissa kasvussa, kun taas orgaanisen kasvun arvioimme olleen lievästi positiivista, mutta edelleen vaisua vuoden 2024 lopun asiakaspoistuman jäljiltä. Odotamme kannattavuuden kuitenkin vahvistuneen selvästi kulukurin sekä yritysostojen synergioiden tuella. Haemme raportista jälleen päivitettyä tuntumaa yhtiön askelmerkkeihin kannattavan kasvun strategian polulla sekä kilpailukyvyn kehitykseen tekoälyn kiihdyttäessä asiakasviestinnän ohjelmistomarkkinan muutostahtia.
Liikevaihto kasvaa tutusti lähes puhtaasti yritysostojen ajamana
Ennustamme LeadDeskin Q3-liikevaihdon kasvaneen tuhdit 31 %:a 10,1 MEUR:oon. Kasvua ovat ajaneet etenkin suuri Zisson-osto sekä lievemmin pienempi eDialog24-liiketoimintakauppa. LeadDeskin orgaanisen kasvun arvioimme olevan edelleen vain vaivoin positiivista, sillä yhtiö on kuronut kiinni vuoden 2024 lopussa toteutunutta heikommin kannattavien asiakkuuksien poistuman tuottamaa kuoppaa. Uskomme orgaanisen kasvun olleen edelleen vahvaa etenkin Manner-Euroopassa. Pohjoismaiden osalta seuraamme onko Q2:lla etenkin Suomen hyvä kasvu tullut jäädäkseen, sillä se tukisi yhtiön kasvun vahvistumisen edellytyksiä.
Kannattavuus ottaa askelia eteenpäin kulusynergioiden ja kulukurin ajamana
Odotamme LeadDeskin käyttökatteen vahvistumisen kiihtyneen, nousten Q3:lla 1,98 MEUR:oon (19,6 % liikevaihdosta, Q3'24: 17,1 %) ja oikaistun liikevoiton 1,02 MEUR:oon (10,1 % liikevaihdosta, Q3'24: 8,5 %). Kannattavuutta ovat vahvistaneet yhtiön panostukset kulutehokkuuteen, mutta odotamme myös yritysostojen kulusynergioiden piristeen näkyvän jo Q3:n luvuissa. Ennustamamme tuloskasvun vauhti on alkuvuotta selvästi vahvempaa, sillä alkuvuoden kannattavuutta rasittivat vielä kertaluontoiset järjestelmäuudistuskulut, joiden ei pitäisi olla enää tuloskasvun hidasteena.
Strategian painopiste siirtyy kuluvan vuoden jälkeen hiljalleen kohti kasvua
Ennen Q3-raporttia ennusteemme vuodelle 2025 ovat LeadDeskin leveän ohjeistushaarukan alapuoliskossa (valuuttaoikaistu kasvu 23–33 %, käyttökate-% 14–19 %). Mahdollista ohjeistuksen kaventamista lukuun ottamatta emme odota ohjeistukseen suuria muutoksia. LeadDeskin arvonluonti nojaa kasvun ja kannattavuuden yhdistelmään sekä pääoman allokointiin markkinan konsolidointiin. Yritysostojen ohella LeadDesk on keskittynyt vuosina 2023–2025 kannattavuutensa vahvistamiseen, mikä on etenkin kuluvana vuonna alkanut tuoda osakkeen arvostukseen tukea. Kuluvan vuoden jälkeen strategian painopiste alkaa siirtyä kasvun vahvistamiseen, missä näemme merkittävämmän arvonluonnin ajurin.
Kasvun osalta yhtiöllä tulee riittämään vielä työtä, sillä orgaaninen kasvu on ollut viime vuodet heikkoa. Manner-Euroopan hyvä orgaaninen kasvu on laimentunut konsernitasolla heikoksi Pohjoismaiden (erityisesti Suomen) heikon kehityksen myötä. Tämä työ luonnollisesti helpottuu, mikäli Suomen markkinalla nyt nähty kasvun piristyminen on kestävää. Arvioimme yhtiöllä olevan sen tuoteportfolion kilpailutekijöiden ja markkinan yleisen kysyntäkehityksen valossa edellytykset kasvaa 5–10 %:n vuosivauhtia (2024 valuuttaoikaistuna orgaanisesti: n. 3–4 %). Tämä kuitenkin vaatii yhtiön kasvupanosten kohdistamista uudelleen paremman kysyntätilanteen markkinataskuihin, sekä tuoteportfolion nopeaa kehitystä tekoälyn tuomien mahdollisuuksien mukana. Yhtiön aiempien viestien ja tuotejulkaisujen valossa molempia työstetään (tarkemmat kohdeasiakkaiden segmenttivalinnat Manner-Euroopassa, Q2:lla tekoälyominaisuuksia käytössä kolmanneksella asiakkaista), joten edellytykset onnistumiselle ovat mielestämme nähtävissä.
Vaikka lyhyellä aikavälillä ja Q3 raportissa seuraamme erityisesti kannattavuusparannuksen etenemistä, seuraamme myös mahdollisia aikaisia merkkejä liikevaihdon kasvun vahvistumisesta sekä tätä lähivuosina tukevista toimenpiteistä. Lisäksi seuraamme LeadDeskin etenemistä tuotteensa vahvistamisessa tekoälyn tuomilla automaatiomahdollisuuksilla, jotka ovat nähdäksemme kiihdyttäneet asiakasviestinnän ohjelmistomarkkinan muutostahtia.
Sisäänkirjautuminen vaadittu
Tämä sisältö on näkyvissä vain sisäänkirjautuneille käyttäjille