Lufthansan melko raju tulosvaroitus ei ole draaman aihe Finnairin perspektiivistä
Euroopan suurin verkkolentoyhtiö Lufthansa laski sunnuntaina reippaasti kuluvan vuoden tulosohjeistustaan. Yhtiö odottaa nyt oikaistun liikevoittoprosenttinsa olevan tänä vuonna 5,5-6,5 % (aik. 6,5-8,0 %). Liikevaihto-odotuksiaan yhtiö ei yksiselitteisesti tulosvaroituksessaan kommentoinut, mutta kuluvan vuoden marginaaliennusteita heijastellen yhtiön oikaistun liikevoiton ohjeistus laski 2,0-2,4 miljardiin euroon (aik. 2,6-3,0 miljardia). Ohjeistus huomioi polttoaineen (suojatun) hinnan noususta kuluvalle vuodelle aiheutuvan tulosrasituksen, jonka arvioidaan olevan viime viikkojen polttoaineen hinnan tuntuvasta laskusta huolimatta 550 MEUR (aik. noin 700 MEUR). Osakemarkkinoille tulosvaroitus tuli pitkälti yllätyksenä, sillä Reutersin konsensus Lufthansan kuluvan vuoden oikaistusta liikevoitosta ennen tulosvaroitusta oli noin 2,7 miljardia euroa. Lufthansan osakekurssi romahti varoituksen takia eilen Frankfurtissa lähes 12 % ja veti mukanaan koko Euroopan lentosektorin selvään laskuun.
Varsin rajun tulosvaroituksen pääsyy oli Lufthansan mukaan kireä kilpailu ja ylikapasiteetti Euroopan lyhyen matkan liikenteessä ja etenkin yhtiön kotimarkkinoilla Saksassa sekä Itävallassa. Tämä on yhdessä kysynnän hintasensitiivisyyden kasvun kanssa johtanut lippujen keskihintojen ja keskihintaodotusten laskuun sekä konsernin verkkolentoyhtiöissä (ml. Lufthansa, SWISS ja Austria Airlines) että halpalentomallilla operoivassa tytäryhtiö Eurowingsissä. Lufthansan mukaan tietyt pelurit hyväksyvät nyt kasvavia tappioita markkinaosuuksien kasvattamiseksi, joten kilpailu on Manner-Euroopassa kiristynyt jo varsin epäterveille tasoille. Tilanteen ei myöskään odoteta helpottavan vuoden 2019 aikana, mihin Lufthansa reagoi tarjonnan kasvua supistamalla etenkin seuraavan talvikauden osalta. Kaukoliikenteen Lufthansa kertoi kehittyvän vahvasti etenkin Atlantin ylittävillä reiteillä sekä Euroopan ja Aasian välillä. Sen sijaan konsernin rahtiyksikön marginaali- ja tulosohjeistukset Lufthansa puolitti Aasian heikentyneen kysynnän takia. Rahdissa Lufthansa on niin ikään leikannut kapasiteettiaan.
Lufthansa on Finnairin kilpailija tietyillä Helsingin ja Euroopan välisillä reiteillä sekä Euroopan ja Koillis-Aasian välisillä reiteillä. Suomen syrjäisen sijainnin takia Finnair on mielestämme osin sivussa etenkin Manner-Euroopassa riehuvasta erittäin rajusta ja halpalentoyhtiöiden lietsomasta lyhyen matkan liikenteen hintakilpailusta (vrt. esim. Norwegian on ainoa Helsinki-Vantaalla merkittävässä mittakaavassa operoiva halpalentoyhtiö). Lisäksi Lufthansa kertoi Finnairille kriittisten kaukoreittien kehittyvän edelleen vahvasti, mikä oli positiivista Finnairin kannalta. Rahdissa sen sijaan odotamme myös Finnairin kärsivän markkinoiden heikentymisestä pikkuhiljaa, vaikka asemoitumisen ja parantuneen tarjonnan (ml. reilu vuosi sitten avattu uusi rahtiterminaali) takia Finnair onkin uinut rahdissa talven ja kevään aikana vastavirtaan suhteessa jo jonkun aikaa mollivoittoisesti kehittyneeseen yleismarkkinaan.
Tämä kokonaiskuva huomioiden Lufthansa melko raju tulosvaroitus ei ole siten suoranaisesti draaman aihe Finnairin kannalta, vaan pidämme kilpailijan varoitusta lähinnä lievästi negatiivisena uutisena Finnairille. Lufthansa varoitus ei siten aiheuta suoria muutospaineita Finnairin tulosennusteisiimme (olemme jo odottaneet Finnairin tuloksen heikentyvän tänä vuonna) tai näkemykseemme yhtiöstä.
Sisäänkirjautuminen vaadittu
Tämä sisältö on näkyvissä vain sisäänkirjautuneille käyttäjille
Finnair
Finnair on yksi maailman vanhimmista edelleen operoivista lentoyhtiöistä. Vuonna 1923 perustettu Finnair on Aasian ja Euroopan väliseen matkustaja- ja rahtiliikenteeseen erikoistunut verkostolentoyhtiö. Finnair on Suomen sisäisessä liikenteessä markkinajohtaja, mutta yhtiön kilpailukenttä on varsin erilainen Suomen sisäisillä, Suomen ja Euroopan välisillä sekä kaukoreiteillä.
Lue lisää yhtiösivullaTunnusluvut24.04.2019
2018 | 19e | 20e | |
---|---|---|---|
Liikevaihto | 2 849,7 | 3 051,9 | 3 229,0 |
kasvu-% | 10,95 % | 7,10 % | 5,80 % |
EBIT (oik.) | 213,6 | 180,1 | 196,0 |
EBIT-% (oik.) | 7,50 % | 5,90 % | 6,07 % |
EPS (oik.) | 0,43 | 0,45 | 0,56 |
Osinko | 0,27 | 0,24 | 0,28 |
Osinko % | 1,25 % | 8,12 % | 9,47 % |
P/E (oik.) | 51,15 | 6,51 | 5,31 |
EV/EBITDA | 6,55 | 2,54 | 2,78 |