Mediamainonnan kokonaiskasvu yhä vaisua, mutta verkkomainonnan kasvu hyvällä tasolla

Kantar TNS:n viime viikolla julkaisemien lukujen perusteella mediamainonnan arvo Suomessa laski hieman lokakuussa vertailukaudesta, ja koko vuoden osalta arvo on edelleen odotetusti selvästi miinuksella. Mainonta laski 0,5 % 86,9 MEUR:oon (10’16: 87,3 MEUR). Mediaryhmistä erityisesti printtilehtien lasku oli edelleen jyrkkää, mutta verkkomainonnan kasvu jatkoi piristymistään. Mainonnan kehitys on kokonaisuutena edelleen vaisua huomioiden Suomen taloudessa nähty selkeä käänne parempaan, mikä johtuu media-alaa edelleen ravistelevasta digitalisaatioaallosta.
Verkkomainonnan arvo kasvoi elokuussa 11,1 % 16,9 MEUR:oon, mikä oli positiivista ja jatkoi muutamia kuukausia kestänyttä kasvun vauhdittumista (2017 kumulatiivinen verkkomainonnan kasvu 6,3 %). Television mainosten arvo laski 1,2 %. Painetussa mediassa kehitys oli jälleen heikkoa, sillä sanomalehtien mainonta laski 11,9 % ja kaupunki- ja noutolehtien 7,4 %. Aikakauslehdissä lasku hidastui 1,2 %:iin. Vuoden alusta kumulatiivisesti laskien painettujen sanomalehtien mainonta on nyt laskenut 11,2 %.
Mainostajaryhmistä erityisesti vähittäiskaupan mainosinvestoinnit ovat laskeneet kuluvana vuonna voimakkaasti (-13 % tammi-elokuussa), mikä selittää varsinkin sanomalehtien mainonnan heikkoa kehitystä. Lehdistä kadonnut mainosraha ei ole siirtynyt täydellä voimalla verkkomainontaan, koska sinne tehtävät panostukset ovat tyypillisesti pienempiä ja hajautuneet vahvasti kotimaisten ja ulkomaisten toimijoiden välille. Lisäksi mainostajien omilla kanavilla on digitaalisessa mainonnassa suurempi rooli.
Emme odota mainosmarkkinoiden merkittävää elpymistä vuonna 2017, mutta laskun tasoittumista indikoivat luvut lupaavat kohtuullisen positiivista vuoden loppua Sanomalle, Alma Medialle ja Zeeland Familylle. Pidämme erityisesti verkkomainonnan kasvun vauhdittumista hyvänä merkkinä Alma Median ja Sanoman kannalta, sillä nämä yhtiöt nappaavat valtaosan Suomen verkkomainonnan raportoidusta kasvusta itselleen.
Sisäänkirjautuminen vaadittu
Tämä sisältö on näkyvissä vain sisäänkirjautuneille käyttäjille
