Mediamainonnan määrä Suomessa laski 2,6 % huhtikuussa
TNS:n maanantaina julkaisemien lukujen perusteella mediamainonnan määrä Suomessa jatkoi huhtikuussa alkuvuonna nähtyä heikkoa kehitystä. Mainonnan määrä väheni 2,6 % 83,6 MEUR:oon (4’16: 87,1 MEUR ja 3’17: 83,0 MEUR). Mediaryhmistä erityisesti printtimedian lasku oli edelleen jyrkkää. Myös verkkomainonnan kasvu hidastui hieman yllättäen lähes nollakasvuksi. Ilman vaalimainontaa kehitys olisi ollut vieläkin heikompaa, -5,6 %. Laskua selittää osittain pääsiäisen osuminen tänä vuonna huhtikuulle, mutta kehitys oli tästä huolimatta mielestämme heikkoa huomioiden Suomen taloudessa alkuvuonna nähty selkeä käänne parempaan.
Verkkomainonnan määrä kasvoi vain 0,4 % 15,4 MEUR:oon, mikä on huolestuttava trendi (2016 verkkomainonnan kasvu 13,6 %). Television mainosmäärä laski 2,1 %. Painetussa mediassa kehitys oli erittäin heikkoa, sillä aikakauslehtien mainonta laski 20,9 % ja sanomalehtien mainonta laski 6,3 %. Kaupunki- ja noutolehtien mainonta nousi 1,5 %.
Mediamainonnassa näkyi vuonna 2016 piristymisen merkkejä ja marraskuun sekä joulukuun luvut olivat mielestämme rohkaisevia. Tammi-huhtikuussa nyt nähty kumulatiivinen 2,6 %:n lasku on ollut meille osittain pettymys. Mainostajaryhmistä erityisesti vähittäiskaupan mainosinvestoinnit ovat laskeneet voimakkaasti (-14,8 % tammi-huhtikuussa), mikä selittää varsinkin sanomalehtien mainonnan heikkoa kehitystä.
Emme odota mainosmarkkinoiden merkittävää elpymistä vuodelle 2017, joten huhtikuun heikoilla luvuilla ei ole merkittävää vaikutusta ennusteisiimme Sanomasta, Alma Mediasta tai Zeeland Familysta.
Sisäänkirjautuminen vaadittu
Tämä sisältö on näkyvissä vain sisäänkirjautuneille käyttäjille