Mediamainonnan määrä Suomessa laski 6,9 % helmikuussa
TNS:n keskiviikkona julkaisemien lukujen perusteella mediamainonnan määrä Suomessa laski helmikuussa 6,9 % 68 MEUR:oon (2’16: 73 MEUR ja 1’17: 64 MEUR). Mediaryhmistä erityisesti printtimedian lasku oli jyrkkää. Myös verkkomainonnan kasvu hidastui selvästi. Helmikuussa oli tänä vuonna yksi päivä vähemmän, mikä selittää osan laskusta.
Verkkomainonnan määrä kasvoi 2,9 % 12,8 MEUR:oon. Television mainosmäärä laski 9,9 %. Painetussa mediassa kehitys oli erittäin heikkoa, sillä aikakauslehtien mainonta laski 18,2 % ja sanomalehtien mainonta laski 13,4 % ja kaupunki- ja noutolehtien mainonta laski 2,7 %.
Mediamainonnassa näkyi vuonna 2016 piristymisen merkkejä ja marraskuun sekä joulukuun luvut olivat mielestämme rohkaisevia. Nyt nähty 6,9 %:n lasku sekä tammikuun 4,4 %:n lasku olivat näihin suhteutettuna mielestämme selkeitä pettymyksiä. Mainostajaryhmistä erityisesti vähittäiskaupan mainosinvestoinnit laskivat (-18,8 %), mikä selittää varsinkin sanomalehtien mainonnan heikkoa kehitystä.
Olemme ennustaneet mainosmarkkinan elpyvän lievästi vuonna 2017 yleisen talouskehityksen ja vaalimainonnan tukemana, mutta alkuvuoden kehityksen perusteella nousu voi jäädä toteutumatta. Tämä aiheuttaa lieviä laskupaineita ainakin Alma Median, Sanoman ja Zeeland Familyn tulosennusteisiin.
Sisäänkirjautuminen vaadittu
Tämä sisältö on näkyvissä vain sisäänkirjautuneille käyttäjille