Copyright © Inderes 2011 - present. All rights reserved.
  • Uusimmat
  • Pörssi
    • Aamukatsaus
    • Osakevertailu
    • Pörssikalenteri
    • Osinkokalenteri
    • Analyysi
    • Artikkelit
    • Sisäpiirin kaupat
  • inderesTV
  • Mallisalkku
  • Foorumi
  • Premium
  • Femme
  • Opi
    • Sijoituskoulu
    • Q&A
    • Analyysikoulu
  • Meistä
    • Seurantayhtiöt
    • Tiimi
Analyytikon kommentti

Mediamainonnassa vaalien vedolla erinomainen huhtikuu

– Inderes

Kantar TNS:n mukaan Suomen mediamainonnan kehitys oli poikkeuksellisen vahvaa huhtikuussa. Suurista mediamainonnan ryhmistä sekä TV, sanomalehdet että verkkomainonta olivat selvässä kasvussa. Vahvaan kuukausitason kehitykseen vaikutti kuitenkin pääosin tilapäiset tekijät, kuten huhtikuulle pääosin kohdentunut vaalimainonta sekä pääsiäisen vaikutus. Pitkän aikavälin trendejä katsoen mediamainonnan kehitys jatkuu edelleen heikkona Suomen talouden kehitykseen verrattuna, mikä johtuu media-alaa yhä ravistelevasta digimurroksesta, painetun median kulutuksen ja mainonnan ostamisen vähentymisestä sekä globaalin kilpailun kiristymisestä mainosmarkkinalla.

Mainosinvestointien arvo kasvoi huhtikuussa kokonaisuutena 12,8 % vertailukaudesta (12kk:n muutos +0,2 %) ja ilman vaalimainontaa 4,1 %. Kolmesta suurimmasta mediaryhmästä televisio laski ilman vaalimainontaa -0,3 % (vaalimainonta huomioiden +6,5 %), sanomalehtimainonta -1,5 % (vaalit huomioiden +9,5 %), mutta verkkomainonta kasvoi 5,7 % (vaalit huomioiden +9,1 %). Mainostajaryhmistä vähittäiskaupan mainosinvestoinnit jatkoivat loivaa nousua (+0,9 %), mikä selittää yhdessä pääsiäisen ajoittumisen kanssa ilman vaalien vaikutusta lasketun sanomalehtimainonnan laskutrendin selvää loiventumista aiemmasta. Merkkimainonta kasvoi 3 % ja luokiteltu ilmoittelu 0,2 %. Toimialoittain katsottuna kiinnostavaa oli, että talouskehityksen ennakoivana indikaattorinakin toimiva työpaikkailmoittelu jatkoi selvää laskua vertailukaudesta (-11,5 %).

Arviomme mukaan Suomen mediamainonnan osuus kokonaisliikevaihdosta on Alma Medialla karkeasti noin 30 % ja Sanomalla noin 20 %, joten mediamainonnan kehityksen muutokset ovat edelleen erittäin tärkeä tulosajuri molemmille yhtiöille. Huhtikuun tilastot olivat odotuksiimme nähden positiivinen yllätys, joskin yllätys johtui pääosin tilapäisistä tekijöistä, emmekä toistaiseksi näe syytä olettaa, että pitkän aikavälin trendeissä olisi tapahtunut merkittävää muutosta. Ennustamme tällä hetkellä selvää laskua painetun mediamainonnan tuottoihin lähivuosina, mutta loivaa kasvua digitaalisen mainonnan liikevaihtoon. Tässä ympäristössä yhtiöiden on edelleen jatkettava liiketoiminnan tehostusta ja löydettävä yritysostojen ja sisältömyynnin kasvun kautta uusia liikevaihdon lähteitä. Molemmat suuret mediayhtiöt ilmoittivat tehostustoimista medialiiketoiminnoissa loppuvuonna 2018 ja Sanoma on ollut viime aikoina aktiivinen myös yrityskaupparintamalla, joskin yrityskauppojen painopisteenä on ollut oppimisen toiminnot.

Sisäänkirjautuminen vaadittu

Tämä sisältö on näkyvissä vain sisäänkirjautuneille käyttäjille

Luo ilmainen tunnus
Pysy ajan tasalla
Alma Media
Sanoma

Foorumin keskustelut

Vuoden aikajanalla isoin vaihtopäivä tänään. Kaks isointa kauppaa oli 23321 kpl hintaan 12,63€/kpl ja 98157 kpl hintaan 12,75€/kpl. Erikoisen...
28.11.2025 klo 18.10
- Lenheeti
5
Alman talousjohtaja Taru Lehtinen oli kertomassa yhtiöstään Sijoittaja 2025 -tapahtumassa. Inderes Alma Media sijoituskohteena | Sijoittaja ...
27.11.2025 klo 13.12
- Sijoittaja-alokas
2
Petri on tehnyt uuden yhtiöraportin Almasta Q3:n jälkeen. Alma Median Q3-luvut jäivät hieman tuoreen ohjeistuksen noston seurauksena kohonneista...
3.11.2025 klo 7.34
- Sijoittaja-alokas
4
Kai Telanne oli Petrin haastateltavana Q3-tulosjulkistuksen jälkeen. Inderes Alma Media Q3'25: Kiihtyvällä tahdilla kohti taloudellisia tavoitteita...
31.10.2025 klo 13.49
- Sijoittaja-alokas
4
Jeps, tiukka on arvostus ja myös analyytikko toteaa että korkeasta rimasta jäätiin… Helppo kuitenkin pitää Alman lapuista kiinni, kun on hankittu...
31.10.2025 klo 7.31
- Opa
11
Hyvä on tulos! Onkohan markkinaodotukset silti hieman ylikireällä ja pientä miinusta kurssiin? almamedia.fi Alma-Media-osavuosikatsaus-Q3-2025...
31.10.2025 klo 6.40
- PörssiPatruuna
6
Tässä on Petrin ennakkokommentit, kun Alma julkaisee Q3-tuloksensa perjantaina. Ennustamme yhtiön liikevaihdon kasvun ja vakuuttavan kulutehokkuuden...
29.10.2025 klo 8.13
- Sijoittaja-alokas
4
Sosiaalinen media
  • Inderes Foorumi
  • Youtube
  • Facebook
  • Instagram
  • X (Twitter)
  • Tiktok
  • Linkedin
Yhteystiedot
  • info@inderes.fi
  • +358 10 219 4690
  • Porkkalankatu 5
    00180 Helsinki
Inderes
  • Meistä
  • Tiimi
  • Avoimet työpaikat
  • Inderes sijoituskohteena
  • Palvelut pörssiyhtiöille
Sivusto
  • UKK
  • Käyttöehdot
  • Tietosuojaseloste
  • Vastuuvapauslauseke
Inderesin vastuuvapauslauseke löytyy täältä. Kunkin Inderesin aktiivisessa seurannassa olevan osakkeen tarkemmat tiedot löytyvät kunkin osakkeen omilta yhtiösivuilta Inderes-sivustolla. © Inderes Oyj. Kaikki oikeudet pidätetään.