Nurminen Logistics H2 torstaina: Lupa odottaa vahvoja lukuja, ohjeistus kiinnostaa erityisesti
Nurminen Logistics julkistaa H2-raporttinsa torstaina noin kello 9.00. Viime vuoden ennallaan säilynyttä ohjeistusta heijastellen tiedossa on lukujen osalta varsin vahva raportti. Muuttumatonta ohjeistusta peilaten olemme nostaneet myös aavistuksen H2:n liikevaihdon ennustettamme, kun taas tulosennusteemme ovat ennallaan. Tarkastuksilla ei ole vaikutusta näkemykseemme tai tavoitehintaamme. Mielenkiinnon kohteenamme raportilla ovat etenkin liikevaihdon rakenne sekä kuluvan vuoden ohjeistus, jonka odotamme indikoivan kasvavaa liikevaihtoa sekä liikevoittoa.
Odotamme liikevaihdon kasvaneen reippaasti vertailukaudesta
Olemme nostaneet Nurmisen liikevaihdon ennustettamme aavistuksen ennakkokommentin yhteydessä muuttumattomana säilynyttä viime vuoden ohjeistusta heijastellen. Ennustamme nyt Nurmisen liikevaihdon kasvaneen H2:lla noin 49 % vertailukaudesta ja olleen noin 75,5 MEUR (aik. 75,0 MEUR). Tätä peilaten odotamme koko vuoden liikevaihdon asettuneen aivan ohjeistushaarukan alalaitaan 132,2 MEUR:oon (ohjeistus 132–148 MEUR). Absoluuttisen kasvun taustalla arvioimme olleen etenkin Rautatieliiketoimintojen kasvun erityisesti North Rail -hankinnan tukemana. Lisäksi arvioimme liiketoimintaa tukeneen Pohjoismaiden välisen liikenteen sekä Trans-Kaspian-reitin kasvun vertailukauteen nähden, jolloin sen volyymit jäivät vielä hyvin vähäisiksi.
Puolestaan Baltian liiketoimintojen odotamme jatkaneen vahvaa vetoaan ja liiketoiminnan liikevaihdon kasvaneen vertailukaudesta reilulla 5 %:lla (H2’22: 32,6 MEUR). Liikevaihdoltaan pienemmistä liiketoiminnoista odotamme Cargo-liiketoiminnan olleen noin vertailukauden tasolla lisäarvopalveluiden tukemana huolimatta Suomen ulkomaankaupan hidastumisen negatiivisista vaikutuksista. Sen sijaan Multimodal Forwardingin odotamme kasvaneen vertailukaudesta suhteellisesti etenkin North Railin liikenteen tuomien volyymien kautta, vaikka toisaalta sen kehitystä painaa arviomme mukaan muilta osin vähentynyt Venäjän rajaliikenne ja tämän vaikutukset perushuolintaan. Kokonaisuutena jäämmekin raportilla tarkkailemaan liikevaihdon rakennetta ja sen kehitystä.
Operatiivinen tulos erittäin vahvalla tasolla ohjeistusta peilaten
Odotamme Nurmisen oikaistun liikevoiton asettuneen H2:lla noin 11,1 MEUR:oon (ennallaan). Tämän myötä odotammekin yhtiön operatiivisen tuloksen nousseen erittäin vahvan H1:n tasoilta (H1’23: 9,2 MEUR) liikevaihdon kasvun myötä. Puolestaan koko vuoden tasolla odotamme oikaistun liikevoiton asettuneen 20,4 MEUR:oon ja ohjeistushaarukan ylälaitaan (18–21 MEUR). Tulostasoa peilaten odotamme kaikkien segmenttien kannattavuuksien olleen vähintään hyvillä tasoilla (huom. Nurminen ei raportoi segmenttien kannattavuuksia erikseen). Tulosmoottorina odotamme kuitenkin olleen etenkin North Railin. Vastaavasti raportoidun liikevoiton odotamme asettuneen H2:lla peräti 23,4 MEUR:oon North Rail -hankintaan liittyvän ei-kassavirtavaikutteisen kertatuoton myötä.
Tuloslaskelman alemmilla riveillä odotamme rahoituskulujen kasvaneen reilusti viime vuodesta North Rail -yritysoston myötä kasvanutta velkamäärää peilaten. Verojen oletamme sen sijaan olleen matalilla tasoilla vähennyskelpoisten tappioiden hyödyntämistä heijastellen. Nurmisen osakkeenomistajille kuuluvaa tulosta odotamme sen sijaan painaneen reippaasti Baltian sekä North Railin vähemmistöosuudet (H2’23e: 5,7 MEUR, josta 2,5 MEUR liittyen kertatuoton vähemmistöosuuksiin). Tätä kokonaiskuvaa peilaten odotamme raportoidun osakekohtaisen tuloksen asettuneen 0,20 euroon. Vastaavasti osinkoa odotamme Nurmisen maksavan 0,03 euroa osakkeelta.
Ohjeistus ja liiketoimintojen näkymät mielenkiinnon kohteena
Odotamme yhtiön liikevaihdon kasvavan kuluvana vuonna 151 MEUR:oon ja oikaistun liikevoiton 21,6 MEUR:oon. Käytännössä odotammekin yhtiön liikevaihdon ja tulostason vakaantuvan noin H2:n tasoille, minkä myötä yhtiön ohjeistuksen tulisikin indikoida selvästi kasvavasta liikevaihdosta ja kasvavasta tuloksesta vuodelle 2024. Arvioimme kuluvan vuoden lukuja tukevan North Railin mukanaolon koko vuoden osalta sekä Trans-Kaspian-reitin hiljalleen kasvavien volyymien. Sen sijaan odotamme Suomen ulkomaankaupan hidastumisen heijastuvan etenkin Cargo-liiketoimintaan negatiivisesti. Vastaavasti Baltiaan ja Multimodal Forwardingiin odotamme tässä kohtaa melko vakaata kehitystä. Tätä peilaten jäämmekin seuraamaan mahdollisia kommentteja eri liiketoimintojen kysyntänäkymistä.
Sisäänkirjautuminen vaadittu
Tämä sisältö on näkyvissä vain sisäänkirjautuneille käyttäjille
Nurminen Logistics
Nurminen Logistics on vuonna 1886 perustettu logistiikkapalveluyhtiö, jonka palveluihin kuuluvat nykyisin rautatiekuljetukset Aasian ja Suomen välillä sekä Baltian alueella. Lisäksi yhtiö tarjoaa erilaisia terminaali- ja huolintapalveluita.
Lue lisää yhtiösivullaTunnusluvut26.02.
2022 | 23e | 24e | |
---|---|---|---|
Liikevaihto | 122,5 | 132,2 | 150,6 |
kasvu-% | −13,27 % | 7,91 % | 13,90 % |
EBIT (oik.) | 6,9 | 20,4 | 21,6 |
EBIT-% (oik.) | 5,62 % | 15,42 % | 14,32 % |
EPS (oik.) | 0,03 | 0,12 | 0,15 |
Osinko | 0,00 | 0,03 | 0,05 |
Osinko % | 2,55 % | 4,26 % | |
P/E (oik.) | 19,24 | 9,67 | 7,71 |
EV/EBITDA | 14,11 | 4,11 | 5,24 |