Copyright © Inderes 2011 - present. All rights reserved.
  • Uusimmat
  • Pörssi
    • Aamukatsaus
    • Osakevertailu
    • Pörssikalenteri
    • Osinkokalenteri
    • Analyysi
    • Artikkelit
    • Sisäpiirin kaupat
  • inderesTV
  • Mallisalkku
  • Foorumi
  • Premium
  • Femme
  • Opi
    • Sijoituskoulu
    • Q&A
    • Analyysikoulu
  • Meistä
    • Seurantayhtiöt
    • Tiimi
Analyytikon kommentti

Nurminen Logistics laski kuluvan vuoden tulosohjeistustaan

– Aapeli PursimoAnalyytikko
Nurminen Logistics

Tiivistelmä

  • Nurminen Logistics laski kuluvan vuoden tulosohjeistustaan, mutta liikevaihdon ohjeistus säilyi ennallaan. Tämä oli negatiivinen yllätys, sillä odotettiin selvää tuloskasvua.
  • Yhtiö odottaa liikevaihdon kasvavan, mutta vertailukelpoisen liikevoiton jäävän edellisvuoden tasolle tai hieman sen alle. Aiemmin odotettiin myös liikevoiton kasvua.
  • Baltian liiketoimintojen volyymien heikko kehitys ja Keski-Euroopan rautatieverkoston parannusinvestointien vaikutukset ovat syynä ohjeistuksen laskuun.
  • Yhtiö on saavuttanut yli miljoonan euron kustannussäästöt vuodelle 2026, ja Euroopan rautatieinfrastruktuurin parantuminen tuo tulevaisuudessa hyötyjä.

Tämä sisältö on tekoälyn tuottamaa. Anna siihen liittyvää palautetta Inderesin foorumilla.

Nurminen Logistics laski eilen kuluvan vuoden tulosohjeistustaan, kun taas liikevaihdon osalta ohjeistus säilyi ennallaan. Tulosvaroitus oli meille selkeä negatiivinen yllätys, sillä olimme odottaneet yhtiön yltävän selvään tuloskasvuun, minkä myötä näemme ainakin kuluvan vuoden ennusteisiimme kohdistuvan laskupainetta. Tulemme tarkastelemaan ennusteitamme ja näkemystämme yhtiöstä tarkemmin torstaina julkaistavan Q3-raportin yhteydessä.

Tulosohjeistusta alaspäin Baltian ja Keski-Euroopan haasteiden myötä

Yhtiö odottaa päivitetyssä ohjeistuksessaan liikevaihtonsa kasvavan vertailukaudesta (2024: 105 MEUR), mutta vertailukelpoisen liikevoiton jäävän hieman edellisvuoden tasosta tai saavuttavan edellisvuoden tason (2024: 19,1 MEUR). Aiemmin yhtiö odotti liikevaihdon kasvun lisäksi myös vertailukelpoisen liikevoittonsa kasvavan.

Ohjeistuksen laskun taustalla oli yhtiön mukaan Baltian liiketoimintojen volyymien ennakoitua heikompi kehitys. Nurminen arvioi nyt Baltian liiketoimintojen osuuden konsernin liikevaihdosta laskevan 25 %:iin vertailukauden 45 %:sta. Lisäksi Keski-Euroopassa jatkuneet rautatieverkoston parannusinvestoinnit ovat haitanneet ennakoitua enemmän rautatieliikenteen tehokkuutta kuljetusaikojen pidentymisenä, mikä on myös vaikuttanut negatiivisesti Ruotsin liiketoiminta-alueen (Essinge Rail) kehitykseen.

Positiivisena asiana tiedotteella mainittiin yhtiön tekemät yli miljoonan euron kustannussäästöt vuodelle 2026 sekä Euroopan rautatieinfrastruktuurin parantumisen tuomat hyödyt tulevina vuosina.

Ohjeistuksen lasku selkeä pettymys, ennusteisiimme kohdistuu laskupainetta

Tulosvaroitus tuli meille selkeänä negatiivisena yllätyksenä, sillä ennen tulosvaroitusta olimme odottaneet yhtiön oikaistun liikevoiton nousevan tänä vuonna 21,8 MEUR:oon. Siten uusi ohjeistus asettaa sanamuotojen perusteella selvää laskupainetta kuluvan vuoden ennusteisiimme (karkeasti arvioituna ~15 %). Pidämme myös varsin todennäköisenä, että Nurmisen Q3:n kehitys tulee jäämään aiemmista odotuksistamme (eilen julkaistu Q3-ennakkokommenttimme on luettavissa täältä), sillä yhtiö päätyi tässä vaiheessa vuotta tehdyn tarkastelun myötä laskemaan ohjeistustaan. Tulemme päivittämään ennusteemme ja näkemyksemme yhtiöstä torstaina julkaistavan Q3-raportin yhteydessä, jolloin saamme lisätietoa yhtiön viimeaikaisesta kehityksestä, ohjeistuksen laskun tarkemmista taustasyistä sekä näkymistä. 

Tiedotteella annettujen taustatietojen perusteella vaikuttaa kuitenkin, että Baltian liiketoimintojen volyymit ovat olleet edelleen laskusuunnassa ja toimintaympäristö on muuttunut entistä haastavammaksi, sillä H1:llä Baltian liiketoimintojen liikevaihto oli 18,9 MEUR. Suhteutettuna nykyiseen kuluvan vuoden noin 122 MEUR:n liikevaihtoennusteeseemme tarkoittaisi 25 %:n osuus noin 30–31 MEUR:n liikevaihtotasoa liiketoiminnalle koko vuodelle. Huolimatta Q2-raportin yhteydessä laskemistamme Baltian liikevaihtoennusteista, arvioimme niissä olevan edelleen laskupainetta nykytiedoin (Inderes nykyinen Baltian liikevaihtoennuste 2025: ~36 MEUR). Samalla on hyvä huomata, että Baltian liiketoiminnan kehitykseen vaikuttavat luonteeltaan volatiilit raaka-ainekuljetukset, jotka voivat vaihdella huomattavasti kvartaalien ja vuosien välillä (vrt. Baltia 2023: 74,8 MEUR, 2024: 46,8 MEUR). Toisaalta nykytiedoin arvioimamme volyymilaskun myötä ei raaka-ainekuljetuksissa mahdollisesti tapahtuneita uudelleenreitityksiä voi pitää täysin poissuljettuina, mikä olisi luonnollisesti negatiivista liiketoiminnan keskipitkänkin aikavälin näkymien kannalta. Nurmisen osakkeenomistajien kannalta hyvän kannattavuuden omaavan liiketoiminnan negatiivisen kehityksen vaikutusta kuitenkin pehmentää Baltian yhtiöiden merkittävä vähemmistöosuus (49 %). Periaatteessa yhtiö voisikin siis laskeneesta ohjeistuksesta huolimatta edelleen yltää tuloskasvuun Nurmisen osakkeenomistajien kannalta, mikäli tulos asettuisi viime vuoden tasolle, vaikkakin aikaisempia odotuksiamme maltillisemmin.

Vastaavasti viime vuoden lopulla hankitun Essinge Railin kehitys on oletettavasti ollut pettymys kuluvana vuonna, sillä alkuvuonna liiketoiminnan kehitystä painoi muun muassa viivästynyt kesän tulo sen keskittyessä kuljetuksissa etenkin kuluttajatuotteisiin (mm. juomat). Olimme jo nykyisissä oletuksissamme odottaneet talouden yleisen epävarmuuden heijastuvan liiketoiminnan kehitykseen loppuvuodenkin aikana, mutta arvioimme Keski-Euroopan logistiikkahaasteiden voineen jarruttaa kehitystä vielä odotuksiamme enemmän myös toisella vuosipuoliskolla (huom. tarkempia lukuja Rautatieliiketoimintojen sisältä ei ole raportoitu). Arvioimme pidentyneiden toimitusaikojen vaikuttaneen negatiivisesti ainakin liiketoiminnan kannattavuuteen. Nähdäksemme keskeisimpänä kysymyksenä liiketoiminnan näkymien osalta on, ovatko kuljetusaikojen viiveet heijastuneet mahdollisina asiakasmenetyksinä, millä voisi olla negatiivisia vaikutuksia keskipitkän aikavälin kehitykseen. Lisäksi arvioimme tämänhetkisten haasteiden ainakin väliaikaisesti voineen vaikuttaa negatiivisesti uusasiakashankintaan (ts. rautatierahdin kilpailukykyyn) ennen rautatieinfran investointien valmistumista ja kuljetusaikojen nopeutumista. Jäämme kuitenkin odottamaan näiden osalta lisätietoja tuloksen yhteyteen.

Sisäänkirjautuminen vaadittu

Tämä sisältö on näkyvissä vain sisäänkirjautuneille käyttäjille

Luo ilmainen tunnus

Nurminen Logistics on vuonna 1886 perustettu logistiikkapalveluyhtiö, jonka palveluihin kuuluvat nykyisin rautatiekuljetukset Aasian ja Suomen välillä sekä Baltian alueella. Lisäksi yhtiö tarjoaa erilaisia terminaali- ja huolintapalveluita.

Lue lisää yhtiösivulla

Tunnusluvut01.08.

202425e26e
Liikevaihto104,8122,3129,4
kasvu-%−18,1 %16,8 %5,8 %
EBIT (oik.)19,121,822,0
EBIT-% (oik.)18,2 %17,8 %17,0 %
EPS (oik.)0,090,110,14
Osinko0,060,060,06
Osinko %5,7 %6,4 %6,4 %
P/E (oik.)11,98,46,9
EV/EBITDA5,54,74,3

Foorumin keskustelut

Varsin hyvä tahti junien määrässä säilyi ennallaan marraskuussa. 17 junaa eli 24,6 % enemmän junia kuin vuosi sitten marraskuussa. Lokakuu oli...
1.12.2025 klo 13.49
- Iikka Numminen
14
Tässä on Nurmisen talousjohtajan katsaus yhtiöön Sijoittaja 2025 -tapahtumassa. Inderes Nurminen Logistics sijoituskohteena | Sijoittaja 2025...
28.11.2025 klo 12.32
- Iikka Numminen
6
Lokakuu oli North Railin ennätys junien määrässä ainakin omien laskujeni mukaan. Tämän lisäksi pari päivää sitten kulki poikkeuksellinen juna...
1.11.2025 klo 17.11
- Iikka Numminen
13
Tässä tomitusjohtajan haastattelu Q3:n pohjilta: Inderes Nurminen Logistics Q3'25: Ohjeistusta laskettiin - Inderes Aika: 27.10.2025 klo 12....
27.10.2025 klo 10.51
- Iikka Numminen
8
OP:n analyytikko Joona Harjama kertoi ajatuksia Nurmisen Q3:n tiimoilta. Analyytikko Joona Harjama käy videolla yksityiskohtaisesti läpi Nurminen...
26.10.2025 klo 17.30
- Sijoittaja-alokas
5
Tässä on Aapelilta uusi yhtiöraportti Nurmisesta. Toistamme Nurminen Logisticsin lisää-suosituksemme, mutta laskemme tavoitehintamme 1,1 euroon...
24.10.2025 klo 6.42
- Sijoittaja-alokas
5
North Railin veturit tankataan VR:n varikoiden tankkauspaikoilla, joten tämä ei pahemmin taida vaikuttaa heidän toimintaan.
23.10.2025 klo 9.42
6
Sosiaalinen media
  • Inderes Foorumi
  • Youtube
  • Facebook
  • Instagram
  • X (Twitter)
  • Tiktok
  • Linkedin
Yhteystiedot
  • info@inderes.fi
  • +358 10 219 4690
  • Porkkalankatu 5
    00180 Helsinki
Inderes
  • Meistä
  • Tiimi
  • Avoimet työpaikat
  • Inderes sijoituskohteena
  • Palvelut pörssiyhtiöille
Sivusto
  • UKK
  • Käyttöehdot
  • Tietosuojaseloste
  • Vastuuvapauslauseke
Inderesin vastuuvapauslauseke löytyy täältä. Kunkin Inderesin aktiivisessa seurannassa olevan osakkeen tarkemmat tiedot löytyvät kunkin osakkeen omilta yhtiösivuilta Inderes-sivustolla. © Inderes Oyj. Kaikki oikeudet pidätetään.