Copyright © Inderes 2011 - present. All rights reserved.
  • Uusimmat
  • Pörssi
    • Aamukatsaus
    • Osakevertailu
    • Pörssikalenteri
    • Osinkokalenteri
    • Analyysi
    • Artikkelit
    • Sisäpiirin kaupat
  • inderesTV
  • Mallisalkku
  • Foorumi
  • Premium
  • Femme
  • Opi
    • Sijoituskoulu
    • Q&A
    • Analyysikoulu
  • Meistä
    • Seurantayhtiöt
    • Tiimi
Analyytikon kommentti

Nurminen Logistics päivitti strategiaansa sekä taloudellisia tavoitteita lähivuosille

– Aapeli PursimoAnalyytikko
Nurminen Logistics

Nurminen Logistics julkaisi maanantaina päivitetyn strategian sekä pitkän aikavälin taloudelliset tavoitteensa vuosille 2025–2027. Konsernitason strategiassa nähtiin päivityksen yhteydessä ainoastaan pientä viilausta ja strategian keskiössä on jatkaa kansainvälisen palveluverkoston kehittämistä. Samalla yhtiö lisäsi kasvutavoitteen lähivuosille muiden taloudellisten tavoitteiden säilyessä ennallaan. Yritysostot kuuluvat yhtiön strategiaan myös jatkossa.

Strategian keskiössä kansainväliset rautatiepalvelut

Kokonaisuutena Nurmisen konsernitason strategiassa nähtiin päivityksen yhteydessä ainoastaan pieniä viilauksia ja strategian tärkeimpänä tavoitteena onkin jatkaa kasvua kansainvälisen palveluverkoston ja asiakaskunnan kehittämisellä. Yhtiö panostaakin asiakastarpeisiin luotujen skaalautuvien logistiikkapalveluiden (käytännössä rautatiekuljetukset) toteuttamiseen ja tukee asiakkaiden vastuullisuustavoitteita ja kilpailukykyä tarjoamalla rautatieoperoinnin ratkaisuja logistiikan CO2-päästöjen alentamiseen. Lisäksi se ylläpitää kyvykkyyksiä hyödyntää nopeasti markkinassa mahdollisesti tapahtuvia muutoksia, kuten suorien Kiinan konttijunien asiakastyön ja operoinnin aloittamista.

Nurmisen mukaan strategian ytimessä ovat etenkin kasvu ja asiakastarpeeseen vastaavat rautatiekuljetukset Skandinavian ja Euroopan markkinoilla, joiden kysyntää tukevat kasvava ympäristötietoisuus ja kiristyvät päästöraportoinnin vaatimukset. Lisäksi yhtiön mukaan sen taloudellinen asema mahdollistaa strategiakauden aikana myös yritysostot.

Kokonaisuutena yhtiön strategia säilyykin varsin ennallaan ja se keskittyy yllätyksettömästi kansainvälisten rautatiepalveluiden ympärille, johon se on myös fokusoitunut viime vuosina voimakkaasti (ml. Essinge Rail -yritysosto). Arvioimme yhtiön strategiakauden alkuvaiheessa keskittyvän etenkin orgaanisiin kasvumahdollisuuksiin Euroopan ja Pohjoismaiden välisessä liikenteessä loppuvuodesta toteutunutta yhtiön kokoluokkaan suhteutettuna merkittävää Essinge Railin hankintaakin peilaten. Tätä heijastellen arvioimme ainakin mahdollisten isompien epäorgaanisten liikkeiden ajoittuvan aikaisintaan kuluvan vuoden loppupuolelle ja todennäköisemmin ensi vuoden puolelle. Mahdollisten yritysostojen profiileja on vielä vaikea arvioida, sillä historiaa peilaten arvioimme yhtiön tutkivan potentiaalisia kohteita varsin laaja-alaisesti (vrt. North Rail ja Essinge Rail). Alustavan karkean arviomme mukaan nämä voisivat kuitenkin tulla keskittymään Keski-Euroopan rautatieoperoinnin markkina-aseman laajentamiseen ja vahvistamiseen. Kokonaisuutena yhtiön strategia on mielestämme varsin looginen ja se on myös viime vuosina pystynyt osoittamaan ketteryytensä ja sopeutumiskykynsä markkinatilanteen muutoksiin ja toisaalta sen tarjoamiin mahdollisuuksiin.

Taloudellisia tavoitteita täydennettiin kasvutavoitteen osalta

Nurminen julkaisi samalla päivitetyt pitkän aikavälin taloudelliset tavoitteensa vuosille 2025–2027, jonka yhteydessä se julkisti myös kasvutavoitteen lähivuosille. Vastaavasti muut taloudelliset tavoitteet säilyivät ennallaan. Nurmisen päivitetyt tavoitteet ovat (suluissa aikaisemmat tavoitteet):

  • Kasvu: Liikevaihdon kasvu strategiakaudella keskimäärin 10 % vuodessa
  • Kannattavuus: Liikevoitto (EBITA) % yli 13 %, (aik. EBIT-%, mutta muutos on vain tekninen)
  • Tase- ja rahoitusrakenne: Omavaraisuusaste yli 40 %, nettovelkaantumisaste alle 80 %, nettovelat / käyttökate alle 2,0x
  • Osinkopolitiikka: Kasvava euromääräinen osinko

Tavoitteissa on yhtiön mukaan otettu huomioon omistaja-arvon kestävä kasvu. Lisäksi niissä on huomioitu kansainväliset kasvunäkymät sekä valmiudet yritysostoihin ulkomailla. Isot yrityskaupat tai investoinnit saattavatkin sen mukaan hetkellisesti heikentää tase- ja rahoitusrakenteeseen liittyviä tunnuslukuja sekä vaikuttaa osinkomäärään.

Tavoitteet ovat kokonaisuutena realistisella tasolla

Suhtaudumme positiivisesti yhtiön asettamaan kasvutavoitteeseen sen konkretisoidessa osaltaan myös yhtiön omia odotuksia. Pidämme tavoitetasoa realistisena huomioiden Essinge Railin tuoma epäorgaaninen kasvu (2019–2023 liikevaihto karkeasti 20–25 MEUR / vuosi). Taso on myös käytännössä linjassa nykyennusteidemme ajanjakson keskimääräisen vuotuisen kasvun kanssa. Odotamme kasvun moottorina toimivan erityisesti Euroopan ja Pohjoismaiden välisen rautatieoperoinnin. Sen sijaan emme ole nykyennusteissamme olettaneet Kiinan ja Suomen välisen konttijunareitin palautuvan, mikä luonnollisesti palautuessaan voisi muuttaa kasvukuvaa olennaisesti. Tämän toteutuminen lyhyellä aikavälillä vaikuttaa kuitenkin epätodennäköiseltä.

Vastaavasti yhtiön viimeaikaiseen tuloskuntoon peilattuna (oik. EBIT-% 2023–2024: 16,8–18,2 %) kannattavuustavoitetta ei voi pitää erityisen haastavana. On kuitenkin hyvä huomioida, ettei viime vuosien marginaalitaso ota käytännössä huomioon Essinge Rail -hankintaa, jonka marginaalitaso oli vuosina 2019–2023 8,1–11,3 %. Siten liiketoiminnan hyvästä kannattavuudesta (vrt. ROE-% 2019–2023: 23 %) huolimatta sillä on marginaaleja dilutoiva vaikutus konsernitasolla. Arvioimmekin Nurmisen kannattavuustavoitteen huomioivan tämän, North Railin nykyisen erittäin korkean kannattavuuden sekä mahdolliset tulevat yritysostot. Käytännössä kansainvälisen konttijunaliiketoiminnan suhteellinen kasvu liikevaihdosta tulisikin arviomme mukaan dilutoimaan marginaalipotentiaalia, vaikka kasvun toteutuminen nostaisi absoluuttista tulosta. Pidämme tavoitetta kuitenkin realistisena ja nykyisillä ennusteillamme odotamme yhtiön yltävän kannattavuustavoitteeseen strategiakauden jokaisena vuotena.

Vastaavasti tase- ja rahoitusrakenteen osalta tavoitteet ovat mielestämme yleisesti varsin järkevällä tasolla. Nykyisillä ennusteillamme odotamme yhtiön myös täyttävän tavoitteet jokaisena vuotena.

Puolestaan nykyinen sekä ennustamamme tuloskunto ja kassavirta sekä nykyliiketoiminnan vaatimat suhteellisen maltilliset investointitarpeet huomioiden yhtiöllä on mielestämme hyvät edellytykset kasvavaan voitonjakoon. Käsityksemme mukaan kasvavalla euromääräisellä osingolla viitataan yhtiön maksamien absoluuttisten osinkojen kokonaismäärään. Tämän taustalla arviomme olevan puolestaan olevan mahdolliset suuremmat yrityskaupat ja näiden myötä mahdollinen osakemäärän kasvu (sis. oman osakkeen käyttö maksuvälineenä / mahdollinen oman pääoman kerääminen), mutta tämän todennäköisyyttä on vaikea arvioida tässä kohtaa.

Kokonaiskuvaa mukaillen strategiapäivityksellä tai taloudellisten tavoitteiden päivityksellä ei ole suoraa välitöntä vaikutusta ennusteisiimme. Sen sijaan epävarmuus globaalin talouden kehitykselle on noussut huomattavasti viimeisen viikon aikana esitettyjen tullien ja vastatullien (ml. riskit laajemmasta kauppasodasta) myötä, joilla arvioisimme tilanteen pitkittyessä olevan vaikutusta myös Nurmisen kuljettamiin volyymeihin teollisen aktiviteetin hiipumisen kautta. Jäämme tässä vaiheessa seuraamaan tilanteen kehitystä ja tulemme päivittämään ennusteitamme viimeistään Q1-tuloksen yhteydessä.  

Sisäänkirjautuminen vaadittu

Tämä sisältö on näkyvissä vain sisäänkirjautuneille käyttäjille

Luo ilmainen tunnus

Nurminen Logistics on vuonna 1886 perustettu logistiikkapalveluyhtiö, jonka palveluihin kuuluvat nykyisin rautatiekuljetukset Aasian ja Suomen välillä sekä Baltian alueella. Lisäksi yhtiö tarjoaa erilaisia terminaali- ja huolintapalveluita.

Lue lisää yhtiösivulla

Tunnusluvut27.02.

202425e26e
Liikevaihto104,8125,2131,9
kasvu-%−18,1 %19,5 %5,3 %
EBIT (oik.)19,121,721,1
EBIT-% (oik.)18,2 %17,3 %16,0 %
EPS (oik.)0,090,120,13
Osinko0,060,060,06
Osinko %5,7 %6,7 %6,9 %
P/E (oik.)11,97,57,1
EV/EBITDA5,54,34,1

Foorumin keskustelut

Varsin hyvä tahti junien määrässä säilyi ennallaan marraskuussa. 17 junaa eli 24,6 % enemmän junia kuin vuosi sitten marraskuussa. Lokakuu oli...
1.12.2025 klo 13.49
- Iikka Numminen
15
Tässä on Nurmisen talousjohtajan katsaus yhtiöön Sijoittaja 2025 -tapahtumassa. Inderes Nurminen Logistics sijoituskohteena | Sijoittaja 2025...
28.11.2025 klo 12.32
- Iikka Numminen
6
Lokakuu oli North Railin ennätys junien määrässä ainakin omien laskujeni mukaan. Tämän lisäksi pari päivää sitten kulki poikkeuksellinen juna...
1.11.2025 klo 17.11
- Iikka Numminen
13
Tässä tomitusjohtajan haastattelu Q3:n pohjilta: Inderes Nurminen Logistics Q3'25: Ohjeistusta laskettiin - Inderes Aika: 27.10.2025 klo 12....
27.10.2025 klo 10.51
- Iikka Numminen
8
OP:n analyytikko Joona Harjama kertoi ajatuksia Nurmisen Q3:n tiimoilta. Analyytikko Joona Harjama käy videolla yksityiskohtaisesti läpi Nurminen...
26.10.2025 klo 17.30
- Sijoittaja-alokas
5
Tässä on Aapelilta uusi yhtiöraportti Nurmisesta. Toistamme Nurminen Logisticsin lisää-suosituksemme, mutta laskemme tavoitehintamme 1,1 euroon...
24.10.2025 klo 6.42
- Sijoittaja-alokas
5
North Railin veturit tankataan VR:n varikoiden tankkauspaikoilla, joten tämä ei pahemmin taida vaikuttaa heidän toimintaan.
23.10.2025 klo 9.42
6
Sosiaalinen media
  • Inderes Foorumi
  • Youtube
  • Facebook
  • Instagram
  • X (Twitter)
  • Tiktok
  • Linkedin
Yhteystiedot
  • info@inderes.fi
  • +358 10 219 4690
  • Porkkalankatu 5
    00180 Helsinki
Inderes
  • Meistä
  • Tiimi
  • Avoimet työpaikat
  • Inderes sijoituskohteena
  • Palvelut pörssiyhtiöille
Sivusto
  • UKK
  • Käyttöehdot
  • Tietosuojaseloste
  • Vastuuvapauslauseke
Inderesin vastuuvapauslauseke löytyy täältä. Kunkin Inderesin aktiivisessa seurannassa olevan osakkeen tarkemmat tiedot löytyvät kunkin osakkeen omilta yhtiösivuilta Inderes-sivustolla. © Inderes Oyj. Kaikki oikeudet pidätetään.