Orthex laaja raportti: Takaisin kasvu-uralle
Orthexin arkisilla tuotteilla on vakaa kysyntä, mutta jälleenmyyjien pyrkimys keventää varastojaan yhdessä erittäin nopeasti kohonneiden raaka-aineiden hintojen kanssa on johtanut kuluvan vuoden haasteisiin. Raaka-aineiden hinnat ovat lähteneet laskuun, mikä tukee Orthexin tuloskasvunäkymää. Muoviraaka-aineiden hinnat käyttäytyvät edelleen hyvin arvaamattomasti, mikä kasvattaa ennusteisiin liittyvää riskiä. Verrokkiyhtiöiden kurssilasku yhdessä haastavan markkinanäkymän kanssa rajoittavat Orthexin osakekurssin lyhyen aikavälin potentiaalista nousuvaraa, joten laskemme tavoitehintamme 4,4 euroon (aik. 5,0 eur). Osakkeen kokema kurssilasku on kuitenkin ollut mielestämme turhan raju, mikä avaa meille tilaisuuden kääntyä lisää-puolelle (aik. vähennä). Yhtiöstä julkaistu laaja raportti on luettavissa täältä.
Johtava Pohjoismainen käyttötavarayhtiö
Orthex on Pohjoismaiden johtava kodin- ja käyttötavarayhtiö. Sillä on kolme pääbrändiä (Orthex, SmartStore ja GastroMax) ja yksi sivubrändi (Kökskungen), joiden alla se tarjoaa tuotteita eri käyttötavarakategorioissa (mm. kodin säilytys, ruoan säilytys, keittiötarvike, kasvien hoito, koti ja piha). Tuotteista noin 90 % valmistetaan Pohjoismaissa Orthexin kolmessa pitkälle automatisoidussa tehtaassa. Yli 80 % myynnistä tulee Pohjoismaista, mutta yhtiöllä on noin 800 asiakasta yli 40 maassa. Tuotteiden jakelukanavina toimivat pääosin suuret eurooppalaiset vähittäiskaupan ketjut. Orthexin ensisijainen kohdemarkkina on Euroopassa noin 4 miljardin euron kokoinen ja koostuu kodin-, ruoansäilytyksen ja keittiötarvikkeiden myynnistä. Orthex on Pohjoismaissa kodin- ja ruoansäilytyksen markkinajohtaja 20-25 %:n markkinaosuudella. Tuotteilla on matala yksikköhinta ja niitä ostetaan päivittäiseen tarpeeseen, mikä laskee kysynnän syklisyyttä ja hintaherkkyyttä.
Pidemmän aikavälin suhteellinen kannattavuus on suurin kysymysmerkki tuloskasvua ajatellen
Orthexin pitkän aikavälin taloudelliset tavoitteet ovat mm.: yli 5 %:n orgaaninen liikevaihdon kasvu ja ajan myötä yli 18 %:n vertailukelpoinen EBITA-marginaali. Orthex tavoittelee erityisen vahvaa kasvua Pohjoismaiden ulkopuolella, jossa tavoitteena on kasvaa yli 10 % vuodessa nykyisten ja uusien avainasiakkaiden avulla. Ennusteissamme yhtiön liikevaihto kasvaa 2022-2025 keskimäärin 4 % vuodessa, joskin kuluvalta vuodelta odotamme lievästi laskevaa liikevaihtoa jälleenmyyjien keventäessä varastotasojaan ja kustannusinflaation rajoittaessa mahdollisuuksia kampanjamyyntiin. Kannattavuustavoitteen osalta yhtiöllä on mielestämme enemmän todistettavaa ja yhtiö saavuttaa ennusteissamme kasvaneen liikevaihdon ja parantuneen bruttokatemarginaalin ajamana 12,5 %:n liikevoittomarginaalin vuonna 2025, mikä johtaa keskimäärin 4 %:n tuloskasvuun 2022-2025.
Tuotto-odotus on mielestämme riittävä, mutta maltti on valttia
Nykyisellä kurssitasolla Orthexin tulospohjainen arvostus ei ole vielä erityisen edullinen ensi vuoden ennusteillamme (P/E: 14x, EV/EBIT: 12x), mutta vuoden 2024 ennusteillamme arvostus kääntyy houkuttelevan puolelle (P/E 10x, EV/EBIT: 9x). Lyhyen aikavälin epävarmuudesta huolimatta olemme valmiita katsomaan osaketta hieman pidemmälle poikkeuksellisen korkeiden raaka-ainehintojen vuoksi, jotka luovat mielestämme vääristyneen kuvan yhtiön tuloskunnosta, ja jotka voivat laskiessaan johtaa ennustamamme tuloskasvun realisoitumiseen odotuksiamme nopeammin. Vuoteen 2025 näemme osakkeella edellytykset noin 11-17 %:n vuotuiseen tuotto-odotukseen. DCF-mallimme indikoi yhtiölle 5,7 euron osakekohtaista arvoa, mikä antaisi edellytykset jopa vahvemman näkemyksen perustelemiseksi, mutta heikon lyhyen aikavälin näkyvyyden ja rajallisten näyttöjen kannattavuuspotentiaaliin liittyen vuoksi painotamme lähivuosien arvostuskertoimia.
Sisäänkirjautuminen vaadittu
Tämä sisältö on näkyvissä vain sisäänkirjautuneille käyttäjille
Orthex
Orthex on vuonna 1956 perustettu Pohjoismaissa toimiva kodin käyttötavarayhtiö. Yhtiö suunnittelee, valmistaa ja myy kodin käyttötavaroita. Orthex tarjoaa laajan valikoiman tuotteita neljässä tuoteryhmässä: Säilytys, Keittiö, Koti ja Piha sekä Kasvien hoito. Orthexin jakelukanavina toimivat pääsääntöisesti eurooppalaiset vähittäiskaupan ketjut. Valtaosa yhtiön liiketoiminnasta tapahtuu Pohjoismaissa.
Lue lisää yhtiösivullaTunnusluvut11.10.2022
2021 | 22e | 23e | |
---|---|---|---|
Liikevaihto | 88,7 | 87,5 | 91,0 |
kasvu-% | 16,91 % | −1,36 % | 4,00 % |
EBIT (oik.) | 10,9 | 5,3 | 8,1 |
EBIT-% (oik.) | 12,25 % | 6,05 % | 8,90 % |
EPS (oik.) | 0,43 | 0,16 | 0,29 |
Osinko | 0,18 | 0,12 | 0,18 |
Osinko % | 1,63 % | 1,79 % | 2,69 % |
P/E (oik.) | 25,63 | 43,03 | 23,46 |
EV/EBITDA | 16,77 | 15,78 | 11,52 |