Rapala: Kauden käynnistyminen säiden armoilla
Rapala laski näkymiään viime viikolla. Olemme laskeneet etenkin 2022 ennusteitamme, sillä kalastuskauden avaus on viivästynyt Pohjois-Amerikassa ja Pohjoismaissa, mikä on samalla hyydyttänyt myös kalastusbuumia odotuksiamme nopeammin. Muutosten myötä kuluvan vuoden tulos laskee selvästi, mutta ensi vuodesta alkaen tuloskasvulla on kaikki edellytykset jälleen jatkua, sillä matka Rapala-brändin ja vapa- ja kelakategorian täyteen potentiaaliin on vielä alussa. Lyhyen ajan ajurit ylöspäin osakkeessa ovat vähissä tuloksen laskiessa, eikä arvostuskertoimilla ole edellytyksiä venyä ennen kuin Rapala saa tuloskasvua indikoivia puolivuotiskausia vyölleen. Mielestämme pidemmän ajan tuotto-odotus säilyy silti houkutteleva suhteessa maltilliseen riskiprofiilin samalla kun yritysosto-optio antaa Rapalan arvostukselle merkittävää tukea. Tarkistamme tavoitehinnan 7,0 euroon (aik. 8,2 €) ja suosituksen lisää-tasolle (aik. lisää). Lue huhtikuussa julkaistu laaja raportti Rapalasta täältä.
Suotuisa markkina ei anna enää tukea, mutta strategian toteutus etenee taustalla
Yhtiö kertoi, että keskeisimmät ajurit heikentyneiden näkymien taustalla ovat Ukrainan kriisin aiheuttamat vaikutukset, kylmä ja myöhäinen kevät pohjoisella pallonpuoliskolla sekä nopeampi markkinan normalisoituminen koronan jälkeen Yhdysvalloissa. Yhtiö kertoi myös, että strategian implementointi etenee suunniteltua nopeammin ja toimeenpanoa on jopa kiihdytetty tietyillä osa-alueilla. Tärkeässä vapa- ja kelakategoriassa Okuman myynti Euroopassa on Rapalan mukaan käynnistynyt vahvasti. Yhtiön omistaessa avainkategorioissa koko toimitusketjun yhtiö ei odota toimitusketjun häiriöitä. Myös tuotetarjonnan odotetaan olevan riittävää alkavaa kalastuskautta varten. Näin ollen nykyisillä lockdown-toimenpiteillä Kiinassa ei ole merkittävää vaikutusta konserniin tällä hetkellä.
Rapalan tuotteiden loppukysyntä on taloussykleihin nähden defensiivistä, mutta hyvin sääriippuvaista
Rapala odottaa vuoden 2022 liikevoiton (vrt.) jäävän alle edellisvuoden tason (32,7 MEUR), kun aiempi ohjeistus oli samalla tasolla. Ohjeistuksen lasku ei tullut meille suurena yllätyksenä, sillä ennustimme jo pientä laskua yhtiön liikevoitossa leikattuamme Venäjän ennusteemme nollaan. Sanallinen ohjeistus ”laskee” ei vielä kovin tarkasti rajaa, kuinka paljon liikevoiton odotetaan laskevan. Laskimme 2022 liikevoiton ennusteitamme nyt 25 MEUR:oon (aik. 30,5 MEUR) ja uskomme, että etenkin H1’22:sta on tulossa vaisu. Pohjois-Amerikan luoteisosassa järviä on yhä jäässä ja vähittäiskauppojen kesäkauden täydennystilaukset painottunevat tänä vuonna parhaimmillaankin vasta H2:n puolelle (2021 H1:n puolella). Täydennystilausten määrä riippuu kuitenkin myös siitä, miten kauan kalastuskausi jatkuu syksyllä. Pyrimme ennusteissamme säiden osalta maalaamaan keskimääräistä sesonkia.
Kyydissä kannattaa mielestämme pysyä edelleen
Rapalan tuloskertoimet 2022e P/E 16x ja EV/EBIT 12x ja 2023e P/E 12x ja EV/EBIT 10x ovat matalia kertoimia defensiiviselle kuluttajabrändiyhtiölle, vaikkakin yhtiön aiempi suhteellinen alennus verrokkiryhmään on sulanut sektorin arvostusten laskettua. Mielestämme yhtiölle hyväksyttävä P/E-kerroin voisi nykyisellään olla noin 15x ja se voisi venyä pidemmällä aikavälillä luottamuksen vahvistuessa yhtiön suorittamista kohtaan vielä noin 20x tasolle. Hahmottelemamme vuosittainen kokonaistuotto osakkeelle muodostuu asteittaisesta kertoimien noususta, 13 %:n tuloskasvusta sekä 3-5 %:n osinkotuotosta. Vahvojen brändien arvon purkautumiselle on strategian toteutuksen ohella edelleen myös potentiaalinen toinen reitti Pure Fishingin omistajan ostettua aiemmin 19,2 %:n osuuden yhtiöstä. Alan transaktiot ovat tapahtuneet analyysimme perusteella noin EV/S 2x-kertoimilla (Rapala nyt EV/S 1,1x).
Sisäänkirjautuminen vaadittu
Tämä sisältö on näkyvissä vain sisäänkirjautuneille käyttäjille
Rapala VMC
Rapala on vuonna 1936 perustettu maailman johtava uistimien, kolmihaarakoukkujen, kalastajan tarvikkeiden ja fileointiveitsien valmistaja sekä myyjä. Yhtiön myynti muodostuu konsernin omista tuotteista ja kolmansien osapuolten tuotteiden jakelusta yhtiön globaalin jakeluverkoston läpi. Rapala toimii lähes 40 maassa.
Lue lisää yhtiösivullaTunnusluvut30.04.2022
2021 | 22e | 23e | |
---|---|---|---|
Liikevaihto | 294,3 | 281,7 | 294,8 |
kasvu-% | 12,63 % | −4,29 % | 4,64 % |
EBIT (oik.) | 32,7 | 25,2 | 30,2 |
EBIT-% (oik.) | 11,11 % | 8,95 % | 10,26 % |
EPS (oik.) | 0,46 | 0,39 | 0,50 |
Osinko | 0,15 | 0,20 | 0,30 |
Osinko % | 1,72 % | 6,83 % | 10,24 % |
P/E (oik.) | 19,09 | 7,55 | 5,83 |
EV/EBITDA | 9,02 | 4,91 | 4,27 |