Rapala: Pinnan alla on alkanut tapahtua
Tapasimme perjantaina Rapalan maaliskuussa aloittaneen toimitusjohtajan ensi kertaa kasvokkain ja tapaaminen vahvisti luottamustamme siihen, että strategian toteuttaminen etenee nyt hyvin systemaattisesti ja organisaatio on aiempaa valmiimpi muutokseen. Osakkeen tuotto/riskisuhde nousee nykyhinnalla erittäin houkuttelevaksi ja nostamme Rapalan suosituksen osta-tasolle (aik. lisää) ja tavoitehintamme 4,5 euroon (aik. 3,8 euroa). Rapalasta laatimamme laaja raportti on edelleen ajankohtainen ja luettavissa täältä.
Uusi toimitusjohtaja on erittäin vakuuttava
Kävimme läpi toimitusjohtajan aiempaa työuraa (mm. Peak Performance, Haglöfs) ja hän on erikoistunut bränditalojen käänteiden toteuttamiseen, mikä lupaa hyvää myös Rapalalle. Rapalan paperilla hyvän strategian toteuttamista on aiemmin hidastanut lukuisten erillisten tulosyksiköiden suuri päätäntävalta ja haluttomuus muutokseen. Tätä maayhtiöiden ja muiden yksiköiden yhteistyöhalutonta keskijohtoa on nyt karsittu, johtamista on yksinkertaistettu ja keskeisille paikoille on organisaation sisältä nostettu uusia ihmisiä. Myös eri yksiköitä on aiemmin kerrotun mukaisesti keskitetty ripeästi ja heikosti kannattaneet tuotannot (Batam, Marttiini, Kairatehdas) on siirretty olemassa olevien tehtaiden yhteyteen (Vääksy, Pärnu). Myös jakeluyhtiöiden rinnakkaisten toimintojen (varastot, IT, ostot) keskittämiset Euroopassa ovat käsityksemme mukaan edenneet ripeästi ja odotamme tämän pitävän mm. varastot jatkossa aiempaa matalimpina, mikä tukee oman pääoman tuottoa ja laskee velkaantumista.
Yhtiö tekee tällä hetkellä oikeita asioita, tarkistimme jälleen ennusteitamme ylös
Rapala antoi maanantaina positiivisen tulosvaroituksen ja sen taustalla oli kaksi päätekijää: 1. markkinan vahvaksi yltynyt kysyntä harrastajamäärien noustua voimakkaasti sekä kalastuskauden pituuden venyminen pitkälle syksyyn koronakriisin kannustaessa ihmisiä ulkoiluun. 2. Keskustelumme perusteella arvioimme myös, että Rapalan 10 MEUR:n kuluohjelma (vuosille 2020-2022) on jo suurelta osin saatu läpivietyä selvästi odotuksia nopeammin. Ensi vuotta ajatellen merkittävä Shimano-myynti on vielä poistumassa, mutta uusi johto vaikutti luottavaiselta tätä paikkaamaan hankitun 13 Fishingin näkymistä. Se vahvisti myös omaa luottamustamme sen kykyyn paikata poistuva Shimano- myynti asteittain lähivuosina. Kokonaisuutena tarkistimme lähivuosien ennusteitamme ylöspäin noin 10 %:lla, sillä yhtiön käänne vaikuttaa etenevän selvästi odotuksiamme nopeammin ja yhtiö tekee tällä hetkellä oikeita asioita kestävän käänteen aikaansaamiseksi. Myös Rapalan korkean veroasteen pitäisi normalisoitua Batamin merkittävien tappioiden jäädessä historiaan, mikä tukee vahvasti EPS:ää.
Osakekurssi ei hinnoittele käännettä, sillä markkinat eivät luota Rapalaan
Rapalan 2020e oikaistut tuloskertoimet (P/E 12x ja EV/EBIT 11x) ovat edulliset defensiiviselle kuluttajabrändiyhtiölle. 2021e kertoimet laskevat ennusteessamme edelleen hieman (P/E 11x ja EV/EBIT 10x), vaikka tulostaso (liikevoittomarginaali 8,0 %) on edelleen vaatimaton suhteessa yhtiön täyteen potentiaaliin (liikevoitto 10-15 %). Myös suhteessa verrokkeihin Rapalaa hinnoitellaan 30-50 %:n alennuksella. Mikäli strategian toteutus onnistuu ja yhtiön kannattavuus lähtee vielä kunnolla elpymään nykyisestä, näemme osakkeessa vielä rutkasti nousuvaraa. Luottamuksemme on jälleen hieman noussut, että uuden johdon käsissä brändeissä piilevä potentiaali saadaan vihdoin tuotua esiin ja liikevoittomarginaali voi palata lähemmäksi omia historiallisia sekä kilpailijoiden tasoja (yli 10 %). Menneiden vuosien tulospettymykset pitävät tuottovaatimuksemme edelleen korkeana, mutta mielestämme osakkeen tuotto/riskisuhde nousee nykyhinnalla erittäin houkuttelevaksi.
Sisäänkirjautuminen vaadittu
Tämä sisältö on näkyvissä vain sisäänkirjautuneille käyttäjille
Rapala VMC
Rapala on vuonna 1936 perustettu maailman johtava uistimien, kolmihaarakoukkujen, kalastajan tarvikkeiden ja fileointiveitsien valmistaja sekä myyjä. Yhtiön myynti muodostuu konsernin omista tuotteista ja kolmansien osapuolten tuotteiden jakelusta yhtiön globaalin jakeluverkoston läpi. Rapala toimii lähes 40 maassa.
Lue lisää yhtiösivullaTunnusluvut22.11.2020
2019 | 20e | 21e | |
---|---|---|---|
Liikevaihto | 275,4 | 265,0 | 265,5 |
kasvu-% | 5,0 % | −3,8 % | 0,2 % |
EBIT (oik.) | 17,9 | 21,3 | 21,7 |
EBIT-% (oik.) | 6,5 % | 8,0 % | 8,2 % |
EPS (oik.) | 0,21 | 0,31 | 0,35 |
Osinko | 0,00 | 0,00 | 0,10 |
Osinko % | 6,4 % | ||
P/E (oik.) | 13,12 | 5,08 | 4,51 |
EV/EBITDA | 7,84 | 5,96 | 4,30 |
