Rapala Q1 - matka potentiaalin saavuttamiseksi on pitkä
Rapala julkaisi perjantaina vaisut myyntiluvut Q1:ltä ja antoi samalla tulosvaroituksen koko vuoden liiketuloksesta johtuen Pohjois-Amerikan markkinaan liittyvästä epävarmuudesta. Raportin perusteella yhtiö on edistynyt uudessa strategiassaan hieman, mutta matka on edelleen pitkä. Tarkistamme tavoitehintamme 4,7 euroon (aik. 4,9 euroa) laskeneiden tulosennusteiden myötä, mutta toistamme lisää-suosituksemme johtuen osakkeen suotuisasta tuotto/riski-suhteesta.
Rapalan myynti oli edellisvuoden tasolla 69,5 MEUR:ssa ja vertailukelpoisin valuuttakurssein myynti laski 4 %:lla. Olimme odottaneet myynnin kääntyvän pieneen nousuun (Q1’17e: 71,8 MEUR) ja myynti oli kokonaisuutena meille pettymys. Maantieteellisesti myynti laski eniten Muu Eurooppa -segmentissä, kun Venäjän elpyminen ei realisoitunut yhtiön numeroihin odottamallamme tavalle. Pohjois-Amerikassa yhtiö on kärsinyt nopeista muutoksista jälleenmyyjäkentässä ja useat yhtiön jälleenmyyjät ovat ajautuneet taloudellisiin vaikeuksiin, mikä on hetkellisesti vähentänyt markkinan tarvetta uusille ostoille vanhojen toimijoiden likvidoidessa varastojaan.
Pohjois-Amerikan ongelmista ja epävarmuudesta johtuen yhtiö laski ohjeistustaan. Rapala odottaa nyt liikevaihdon ylittävän edellisvuoden tason (ennallaan) ja vertailukelpoisen liikevoiton jäävän alle 2016 tason (aiemmin 2016 tasolla ). Yhtiö myös toteaa, että se tulee tarkentamaan ohjeistusta katsauskauden edetessä ja näkemyksemme mukaan tämä viittaa yhtiön varautuvan mahdollisista konkursseista syntyviin luottotappioihin sekä hetkellisiin markkinahäiriöihin myynnissä. Olemme tarkistaneet kuluvan vuoden ennusteitamme alaspäin. Odotamme nyt liikevaihdon kasvavan 1,6 %:lla 265 MEUR:oon (aik. 270 MEUR) ja vertailukelpoisen liikevoiton olevan 17,1 MEUR (aik. 18,9 MEUR). 2018 ja 2019 osalta olemme tarkistaneet ennusteitamme alaspäin muutamalla prosentilla.
Q1-liiketoimintakatsaus ei oleellisesti muuttanut näkemystämme Rapalasta. Näemme yhtiössä merkittävää potentiaalia, joka perustuu sen vahvoihin kilpailuetuihin ja erityisesti brändisalkkuun. Näkemyksemme mukaan yhtiön on tehtävä selkeitä muutoksia nykyliiketoimintaansa, jotta tämä potentiaali voidaan saada esiin ja tässä keskiössä on yhtiön uusi strategia. Suhtaudumme strategiaan varovaisen positiivisesti ja mielestämme sen viitoittama suunta on yhtiölle oikea. Matka on kuitenkin pitkä ja muutosprosessin läpivientiä vaikeuttavat haasteet eri markkinoilla.
Muutosprosessin onnistumisen epävarmuudesta huolimatta pidämme Rapalan tuotto/riski-suhdetta hyvänä. Yhtiön nykyinen erittäin matala 1,3x tasolla oleva P/B-kerroin rajaa osakkeen laskuvaraa selvästi ja muutosprosessin onnistuessa nousuvara on merkittävä. Varovaisilla tulosennusteillamme ensi vuoden P/E-kerroin laskee tasolle 14x, mitä voidaan pitää suhteellisen edullisena Rapalalle.
Sisäänkirjautuminen vaadittu
Tämä sisältö on näkyvissä vain sisäänkirjautuneille käyttäjille
Rapala VMC
Rapala on vuonna 1936 perustettu maailman johtava uistimien, kolmihaarakoukkujen, kalastajan tarvikkeiden ja fileointiveitsien valmistaja sekä myyjä. Yhtiön myynti muodostuu konsernin omista tuotteista ja kolmansien osapuolten tuotteiden jakelusta yhtiön globaalin jakeluverkoston läpi. Rapala toimii lähes 40 maassa.
Lue lisää yhtiösivullaTunnusluvut29.04.2017
2016 | 17e | 18e | |
---|---|---|---|
Liikevaihto | 260,6 | 264,7 | 276,4 |
kasvu-% | −6,3 % | 1,6 % | 4,4 % |
EBIT (oik.) | 18,8 | 17,1 | 23,6 |
EBIT-% (oik.) | 7,2 % | 6,5 % | 8,5 % |
EPS (oik.) | 0,22 | 0,18 | 0,30 |
Osinko | 0,10 | 0,15 | 0,18 |
Osinko % | 2,4 % | 9,6 % | 11,5 % |
P/E (oik.) | 19,09 | 8,84 | 5,20 |
EV/EBITDA | 18,52 | 6,18 | 4,65 |
