Rapalan loppuvuosi sujunut selvästi odotuksia heikommin
Rapala antoi eilen ennakkotietoja vuoden 2017 tuloksestaan. Alustavien tietojen mukaan Rapalan liikevaihto oli vuonna 2017 noin 253 MEUR (2016: 261 MEUR) ja vertailukelpoinen liikevoitto oli noin 11 MEUR (2016: 19 MEUR). Ennakkotietojen perusteella Q4 on sujunut selvästi odotuksiamme heikommin ja vaisu kehitys kasvattaa epävarmuutta uuden strategian toteutuksen ympärillä. Kokonaisuutena tulosvaroitus oli meille selkeä pettymys ja suosittelemme sijoittajia pysymään osakkeessa odottavalla kannalla. Teemme tarkemmat ennustemuutokset tulosjulkistuksen jälkeen 16.2.2018, kun näkyvyys myynnin laskun syihin on parantunut.
Tulosvaroitus alitti selkeästi yhtiön oman ohjeistuksen erityisesti liikevaihdon osalta, sillä yhtiö oli odottanut koko vuoden liikevaihdon pysyvän suunnilleen viime vuoden tasolla ja liikevoiton alittavan selvästi viime vuoden tason. Q4’17 liikevaihto 51,7 MEUR (Q4’17e: 59,1 MEUR) on ollut erittäin heikko, eikä Q3:lla nähty myynnin väliaikainen piristyminen ole kantanut Q4:lle. Yhtiö ei avannut tiedotteessa tarkemmin liikevaihdon laskun syitä, eikä sitä mihin maantieteellisille alueille tai tuotesegmenteille lasku kohdistuu. Odotuksia heikomman liikevaihdon myötä myös H2’17 vertailukelpoinen liikevoitto -0,4 MEUR jäi selvästi odotuksistamme (H2’17e: 2,3 MEUR). Arviomme mukaan yhtiön myyntimixissä ei ole tapahtunut H2:lla oleellisia muutoksia. Myynnin lasku on valunut aiempien vuosien tapaan suoraan liikevoittoriville ja Rapalan kustannusrakenne ei jousta kunnolla.
Rapala julkisti helmikuussa 2017 uuden strategiansa. Uuden strategian keskiössä on parempi pääoman tuotto ja toimitusketjun hallinta. Pidämme mahdollisena, että uudessa tavassa johtaa toimitusketjua on ilmennyt ongelmia ja varastotasojen optimointi on osaltaan johtanut laskeneeseen myyntiin. Olemme myös olleet huolissamme vähittäiskaupan murroksen vaikutuksesta Rapalan kolmansien osapuolien tuotteiden myyntiin.
Kuten olemme aiemminkin todenneet, yhtiön uusi strategia vaikuttaa järkevältä ja johto on selkeästi tunnistanut ongelmakohdat. Toteutuksen onnistuminen on kuitenkin epävarmaa ja se määrittää voimakkaasti Rapalan osakkeen tulevien vuosien kehitystä. Vuoden 2017 tai 2018 tuloksella ei siten kokonaiskuvan kannalta ole oleellista merkitystä, koska muutoksia vasta toteutetaan organisaatiossa. Viimeisen kvartaalin rajusti laskenut myynti herättää kuitenkin selviä huolia. Yhtiön pitäisi Q4-tulosjulkistuksessa tai viimeistään myöhemmin H1:llä järjestettävällä CMD:llä kyetä tarjoamaan konkreettisia askelmerkkejä nykyisten ongelmien ratkaisemiseksi ja yhtiön suunnan kääntämiseksi.
Sisäänkirjautuminen vaadittu
Tämä sisältö on näkyvissä vain sisäänkirjautuneille käyttäjille
Rapala VMC
Rapala on vuonna 1936 perustettu maailman johtava uistimien, kolmihaarakoukkujen, kalastajan tarvikkeiden ja fileointiveitsien valmistaja sekä myyjä. Yhtiön myynti muodostuu konsernin omista tuotteista ja kolmansien osapuolten tuotteiden jakelusta yhtiön globaalin jakeluverkoston läpi. Rapala toimii lähes 40 maassa.
Lue lisää yhtiösivullaTunnusluvut20.12.2017
2016 | 17e | 18e | |
---|---|---|---|
Liikevaihto | 260,6 | 260,5 | 267,8 |
kasvu-% | −6,33 % | −0,06 % | 2,82 % |
EBIT (oik.) | 18,8 | 13,7 | 19,9 |
EBIT-% (oik.) | 7,21 % | 5,27 % | 7,44 % |
EPS (oik.) | 0,22 | 0,13 | 0,23 |
Osinko | 0,10 | 0,00 | 0,10 |
Osinko % | 2,38 % | 4,55 % | |
P/E (oik.) | 18,76 | 16,42 | 9,49 |
EV/EBITDA | 18,32 | 6,92 | 5,01 |