Rapalan talvikalastusmyynniltä lupa odottaa vahvaa kehitystä
Rapala kertoi eilen lehdistötiedotteella tarkempia tietoja sen tuotevalikoiman kehityksestä sekä jääkalastuksen että 2022 alussa Euroopassa ja Venäjällä lanseerattavan Okuman osalta. Emme tehneet tiedotteen perusteella ennustemuutoksia, sillä tarkempia lukuja ei siinä luonnollisesti avattu ja sanalliset kommentit olivat pääosin linjassa odotustemme kanssa, kun markkinoinnissa käytetyt ylisanat suodatetaan pois. Paremman näkyvyyden saamiseksi lukuihin odotamme Rapalan helmikuussa julkaistavaa H2-raporttia sekä sen 2022-ohjeistusta. Lue Rapalan eilinen tiedote kokonaisuudessaan täältä.
Sijoittajan kannalta rohkaisevana poimintana tiedotteessa oli kuitenkin se, että yhtiön merkittävimpien jääbrändien ennakkomyynnit ovat nousseet ennätysmäiselle tasolle jokaisella alueella vahvistuneen valikoiman sekä Pohjoismaihin tavallista aikaisemmin saapuneen talven myötä. Rapala on globaali markkinajohtaja myös jääkalastuksessa ja siten hyvät talvikelit ovat oleellisia yhtiön tuloskehityksen kannalta. Hyvä talviurheilumyynnin kehitys on kuitenkin ennusteissamme jo sisällä 2021 lopputalven ja 2022 alkutalven osalta. Vastaluvut 2020 lopputalven osalta ovat helpot ylittää, mutta 2021 alkutalven osalta puolestaan vaikeat säiden osalta.
Myös Rapalalle 2022 alussa kokonaisuudessaan siirtyvästä Euroopan ja Venäjän Okuma-myynnistä kerrotut asiat vaikuttivat lupaavilta. Rapalan mukaan kuluttajat ovat jo nyt osoittaneet suurta innostusta lanseerausta kohtaan, ja ennakkotilauksia on tullut mittavat määrät. Rapala kertoi myös, että Okuman vuoden 2022 talvi- ja kesäsesonkien aikana saataville tulee yli 350 kelamallin ja yli 450 vavan ja kalastussetin valikoima. Odotamme Okuma- myynnin tuovan vuonna 2022 noin 10 MEUR:n myynnin, josta se nousee asteittain lähivuosina. Okuma-myynnin osalta näkyvyytemme on kuitenkin vielä rajallinen, mutta edellinen jakelija Svendsen Sport ja sen alajakelijat saivat Okumaa myytyä suunnilleen 10 MEUR/v verran Euroopassa ja Venäjällä. Pidämme todennäköisenä, että Rapalan käsissä myynti kehittyy tätä paremmin pidemmällä aikavälillä, kun siihen panostetaan selvästi enemmän myös markkinointibudjetin osalta. Toisin kuin aiempi jakelija Rapala omistaa myös päättymättömät oikeudet Okuma-brändiin Euroopassa ja Venäjällä, mikä luo eritason kannustimen kehittää brändiä pitkäjänteisesti.
Sisäänkirjautuminen vaadittu
Tämä sisältö on näkyvissä vain sisäänkirjautuneille käyttäjille
Rapala VMC
Rapala VMC on kalastustuotteisiin keskittynyt yritys. Kalastustarvikkeiden myynti tapahtuu yhtiön jakeluverkoston kautta useiden tuotemerkkien välityksellä. Tuotevalikoimaan kuuluu kalastusvaatteita sekä niihin liittyviä varusteita, kuten onkia, metallilukkoja, syöttejä ja kalastusveitsiä. Nykyään toimintaa harjoitetaan kansainvälisesti, suurimpien markkina-alueiden ollessa Euroopassa ja Pohjois -Amerikassa. Yhtiön pääkonttori sijaitsee Helsingissä.
Lue lisää yhtiösivullaTunnusluvut29.11.2021
2020 | 21e | 22e | |
---|---|---|---|
Liikevaihto | 261,3 | 300,7 | 286,8 |
kasvu-% | −5,12 % | 15,08 % | −4,61 % |
EBIT (oik.) | 21,5 | 39,7 | 34,0 |
EBIT-% (oik.) | 8,23 % | 13,19 % | 11,86 % |
EPS (oik.) | 0,31 | 0,62 | 0,57 |
Osinko | 0,00 | 0,20 | 0,30 |
Osinko % | 10,58 % | 15,87 % | |
P/E (oik.) | 14,14 | 3,05 | 3,30 |
EV/EBITDA | 9,94 | 2,64 | 2,73 |