Remedy laaja raportti: Seuraava tasoloikka vaatii vielä kärsivällistä pelaamista
Remedy rakentaa strategiansa seuraavaa kasvuloikkaa kehitteillä olevien 5 merkittävän pelihankkeen avulla. Tämä näkyy nousevina kustannuksina vuosina 2022-2023, mutta mahdollistaa merkittävän tuloskasvun erityisesti vuosina 2025-2026 kasvavien rojaltituottojen siivittämänä. Pitkän aikavälin kasvupotentiaaliin peilattuna näemme osakkeen tuotto/riski-suhteen houkuttelevana, mutta laskeneilla ennusteillamme tämän realisoituminen ottaa aiempia odotuksiamme enemmän aikaa. Siten lyhyellä tähtäimellä osakkeen arvostuksen houkuttelevuus on heikentynyt aiempiin arvioihimme nähden. Laskemme suosituksemme lisää-tasolle (aik. osta) uudella 34 euron tavoitehinnalla (aik. 42 EUR). Remedystä tänään julkaistu laaja analyysiraportti on vapaasti luettavissa täältä.
Peliyhtiö pitkään salkkuun
Viimeiset 5 vuotta Remedyn strategia ja moniprojektimallin ylösajo ovat edenneet vakuuttavasti eteenpäin. Vuonna 2022 yhtiöllä on samaan aikaan käynnissä jo 5 merkittävää pelihanketta julkaistujen pelien (Control 2019, Alan Wake Remastered 2021, Crossfire HD/X 2021/2022) lisäksi. Moniprojektimallin myötä laajentuneiden tulovirtojen ansiosta Remedyn liikevaihdon ja tuloksen kehitys on myös ollut vahvaa vuosina 2019-2021. Isossa kuvassa Remedy on edelleen vasta kasvupolkunsa alkupäässä ja pidämme yhtiön kasvunäkymiä houkuttelevina pitkälle tämän vuosikymmenen loppuun.
Remedyn asema toimialan arvoketjussa on houkutteleva
Konsolimarkkina (2021: 50 mrd. €) on kasvanut viimeiset 5 vuotta vahvasti (CAGR 9 %) ja kasvun odotetaan jatkuvan (CAGR 22-24: 8 %). Markkinan trendit (tilauspohjaiset mallit, pilvipelaaminen, digitaalinen jakelu ja pitkäkestoiset pelipalvelut) näyttävät pelinkehittäjien kannalta suotuisilta. Trendien myötä pelistudioiden liiketoimintamallit ovat osittain muuttumassa, mutta niiden osuus arvoketjusta näyttäisi kasvavan, sillä tarve laadukkaalle pelisisällölle vain korostuu eri toimijoiden ja digitaalisten jakelualustojen välisen kilpailun kiihtyessä. Lisäksi itsenäisiä AAA-studioita on maailmalla alle 40, joista vain kourallinen pystyy Remedyn tavoin usean suuren projektin samanaikaiseen tuotantoon.
Tuloskasvupotentiaalin realisoituminen vaatii lähivuosilta vielä kärsivällistä kehittämistä
Remedyn kehitteillä olevien pelien eteneminen tuotantoputkessa vaatii vuosina 2022-2023 lisää panostuksia rekrytointeihin sekä ulkoiseen pelinkehitykseen, mikä tulee painamaan yhtiön kannattavuutta. Ennusteessamme Alan Wake 2:n (2023), Condorin (2024), Vanguardin (2024), Heronin (2025) ja Max Payne Remaken (2026) julkaisujen myötä Remedyn tuloskasvu on keskipitkällä aikavälillä vahvaa kasvavan rojaltiliikevaihdon siivittämänä. Olemme tämän raportin yhteydessä tarkastelleet lähivuosien rojaltioletuksiamme uusiksi ja todenneet aiemmat arviomme rojaltien ajoituksen suhteen liian optimistiseksi. Tämän seurauksena lähivuosien tulosennusteemme laskivat merkittävästi ja Remedyn todellista tulospotentiaalia päästään tarkastelemaan kunnolla vasta vuosina 2025-2026.
Tuotto/riski-suhde on houkutteleva pitkää peliä pelaavalle sijoittajalle
Remedyn kehitteillä olevien pelihankkeiden rojaltituotot ajoittuvat ennusteessamme merkittäviltä osin vuosille 2025-2026, jolloin odotamme yhtiön liikevaihtoon (90,4 ja 87,5 MEUR) ja tulokseen (EBIT: 23,2 ja 21,4 MEUR) merkittävää tasokorotusta. Ennusteellamme osakkeen EV/EBIT-kertoimet (2025e-2026e: 14-15x) painuvat tuolloin houkuttelevalle tasolle jo kohtuullisen hyvin menestyvillä pelijulkaisuilla. Tämän päälle sijoittaja saa option ennusteitamme paremmin menestyvistä hittipeleistä. Vuosien 2022-2024 ennusteilla Remedyn arvostus näyttää kuitenkin kireältä ja tänä vuonna merkittävästi heikentyneessä osakemarkkinan sentimentissä sijoittajien kärsivällisyys on koetuksella.
Sisäänkirjautuminen vaadittu
Tämä sisältö on näkyvissä vain sisäänkirjautuneille käyttäjille
Remedy Entertainment
Remedy Entertainment on vuonna 1995 perustettu suomalainen videopelikehittäjä. Yhtiö on yksi Suomen vanhimmista pelinkehittäjistä, jonka tunnetuimpia pelejä ovat Max Payne, Alan Wake, Quantum Break ja Control. Remedy tunnetaan maailmalla parhaiten tarinavetoisista toimintapeleistä ja on yksi arvostetuimpia itsenäisiä AAA-pelistudioita maailmassa. Remedy kehittää korkeatasoisia, suurten pelistudioiden massapeleistä selkeästi erottuvia pelejä pääsääntöisesti PC:lle, Xboxille ja Playstationille.
Lue lisää yhtiösivullaTunnusluvut02.06.2022
2021 | 22e | 23e | |
---|---|---|---|
Liikevaihto | 44,7 | 48,1 | 46,6 |
kasvu-% | 8,86 % | 7,45 % | −3,03 % |
EBIT (oik.) | 11,4 | 6,7 | 0,6 |
EBIT-% (oik.) | 25,50 % | 13,94 % | 1,36 % |
EPS (oik.) | 0,67 | 0,39 | 0,03 |
Osinko | 0,17 | 0,17 | 0,17 |
Osinko % | 0,43 % | 1,06 % | 1,06 % |
P/E (oik.) | 59,01 | 41,15 | 503,71 |
EV/EBITDA | 32,96 | 18,97 | 49,99 |