Remedy Q1: Odotamme rauhassa päätöksiä Control-pelien suhteen
Remedyn Q1-tulos oli selvästi varovaisia odotuksiamme parempi, ja yhtiön peliprojektit etenevät tällä hetkellä suunnitellusti eteenpäin. Neuvottelut julkaisukumppanin valinnasta tai itsejulkaisusta Condorin ja Control 2:n ovat käynnissä, ja päätökset näiden suhteen määrittävät yhtiön suuntaa seuraavallakin vuosikymmenellä. Control-pelibrändin potentiaalin valossa uskomme yhtiön pyrkivän kohti itsejulkaisua molempien tai toisen hankkeen osalta, mikä tulee vaatimaan myös lisärahoitusta. Remedyn pitkän aikavälin potentiaali on hyvin kiinnostava ja näemme käynnissä oleviin neuvotteluihin liittyvät ennusteriskit positiivisina. Siten seuraamme neuvottelujen lopputulemaa osakkeen kyydissä, vaikka lyhyellä tähtäimellä ja nykyennusteilla arvostus alkaa olla jo kireä. Toistamme Remedyn lisää-suosituksen ja tarkistamme tavoitehintaa 20,0 euroon (aik. 19,0 EUR).
Q1-luvut selvästi varovaisia odotuksiamme paremmat, peliprojektit etenevät
Remedyn Q1-liikevaihto kasvoi 56 % 10,8 MEUR:oon, mikä ylitti selvästi 7,7 MEUR:n ennusteemme. Ennusteylitystä selittää kehitysmaksut (Q1’24: 9,0 MEUR, +39 %), joita tuloutui selvästi odotuksiamme enemmän Q2:n aikana tuotantoon siirtyvästä ja alkuvuodesta hyvin edenneestä Max Payne -projektista. Pääasiassa korkeamman liikevaihdon myötä myös neljänneksen liiketulos (-2,1 MEUR) oli huomattavasti varovaista ennustettamme (-7,9 MEUR) parempi. Alan Wake 2:n myynnin osalta (yli 1,3 milj. kopiota helmikuun alkuun mennessä) ei annettu uutta tietoa, mutta kehitys on ollut yhtiön odotusten mukaista. Ennusteemme odottaa pelistä rojalteja Q3’24 alkaen. Moninpeliprojekti Condor siirtyi jo Q4-raportissa ennakoidun mukaisesti hetki sitten täyteen tuotantoon, ja perinteiseen AAA-peliin nähden erilaisesta kehitysprosessista johtuen näemme pelillä edellytykset päästä julkaisukuntoon vuonna 2025. Control 2 on myös edelleen etenemässä production readiness -vaiheeseen Q2:lla. Näin ollen AW2:sta ja Kestrelistä (aik. Vanguard) vapautunut henkilöstö on selvästi vauhdittanut alkuvuodesta muita hankkeita, ja moniprojektimallin rattaat näyttäisivät pyörivän suunnitellusti.
Remedy merkittävän strategisen valinnan edessä Control-pelibrändin osalta
Helmikuussa Remedy hankki 505 Gamesilta kaikki oikeudet Control-pelibrändiin erittäin hyvällä kauppahinnalla. Lähivuosien kehitysmaksujen tasoon tulee olennaisesti vaikuttamaan Condorin ja Control 2:n osalta neuvottelujen alla olevat julkaisusopimukset tai päätös näiden hankkeiden itsejulkaisusta. Mitä enemmän riskiä Remedy haluaa ottaa, sitä vähemmän näistä tuloutuu kehitysmaksuja. Vastaavasti tämä näkyy korkeampana rojaltipotentiaalina pitkällä aikavälillä. Remedyn rahkeet molempien hankkeiden itsejulkaisuun nykyisellä taseella eivät ole riittävät, joten uusi kumppani joko toiseen tai molempiin hankkeisiin on yksi vaihtoehto. Molempien pelien itsejulkaisu vaatii merkittävää lisärahoitusta, mikä Control-pelibrändin potentiaalin valossa on mielestämme kuitenkin kiinnostava vaihtoehto.
Odottelemme päätöksiä Control-pelibrändin osalta osakkeen kyydissä nykyarvostuksella
Remedyn tuloskehitys ja sitä kautta arvostuskertoimet tulevat pelijulkaisujen ajoituksista johtuen heilumaan ennusteillamme vuositasolla vielä pitkään, ja moniprojektimallin mahdollistama tasaisempi vahva tuloskehitys tapahtuu vasta 2030-luvulla. Ennusteillamme vuosien 2024-2025 tulokset jäävät vielä tappiolle ja EV/S-kertoimet (5x-4x) ovat korkeita. Pitkällä aikavälillä vahvaa tuloskasvua odottavan DCF-mallimme antama arvo pyöristyy 20 euroon. Malli on luonnollisesti hyvin herkkä keskeisille oletuksille, ja Remedyn tapauksessa yksittäinen peli voi yllättää isosti molempiin suuntiin. Nykyiset ennusteet tulevat lisäksi vielä muuttumaan, kun päätökset Condorin ja Control 2:n osalta on tehty. Remedyn hyvä asema huomioiden näemme näihin liittyvän ennusteriskin kallistuvan positiivisen puolelle.
Sisäänkirjautuminen vaadittu
Tämä sisältö on näkyvissä vain sisäänkirjautuneille käyttäjille
Remedy Entertainment
Remedy Entertainment on vuonna 1995 perustettu suomalainen videopelikehittäjä. Yhtiö on yksi Suomen vanhimmista pelinkehittäjistä, jonka tunnetuimpia pelejä ovat Max Payne, Alan Wake, Quantum Break ja Control. Remedy tunnetaan maailmalla parhaiten tarinavetoisista toimintapeleistä ja on yksi arvostetuimpia itsenäisiä AAA-pelistudioita maailmassa. Remedy kehittää korkeatasoisia, suurten pelistudioiden massapeleistä selkeästi erottuvia pelejä pääsääntöisesti PC:lle, Xboxille ja Playstationille.
Lue lisää yhtiösivullaTunnusluvut29.04.2024
2023 | 24e | 25e | |
---|---|---|---|
Liikevaihto | 33,9 | 48,6 | 59,0 |
kasvu-% | −22,2 % | 43,3 % | 21,3 % |
EBIT (oik.) | −28,6 | −8,8 | −3,1 |
EBIT-% (oik.) | −84,4 % | −18,0 % | −5,2 % |
EPS (oik.) | −1,68 | −0,52 | −0,18 |
Osinko | 0,00 | 0,00 | 0,00 |
Osinko % | |||
P/E (oik.) | - | - | - |
EV/EBITDA | - | - | 65,29 |
