Remedy Q4: Merkittävän strategisen valinnan edessä
Toistamme Remedyn lisää-suosituksen ja 19,0 euron tavoitehinnan. Q4-raportti ei tarjonnut enää olennaista uutta viime kuukausien vilkkaan uutisvirran jälkeen. Paranevaa kehitystä lupaavat näkymät olivat myös vielä informaatioarvoltaan vähäiset, sillä päätös julkaisukumppanin valinnasta tai itsejulkaisusta Condorin ja Control 2:n osalta tulee olennaisesti vaikuttamaan Remedyn lyhyen aikavälin lukujen kehitykseen. Kyseessä on merkittävä pitkän aikavälin strateginen valinta, joka määrittää yhtiön suuntaa seuraavallakin vuosikymmenellä. Control-pelibrändin potentiaalin valossa uskomme yhtiön pyrkivän kohti itsejulkaisua molempien tai toisen hankkeen osalta, mikä tulee vaatimaan myös lisärahoitusta. Remedyn pitkän aikavälin potentiaali on hyvin kiinnostava ja nykyarvostuksella näemme tuotto/riski-suhteen puoltavan osakkeen kyydissä pysyttelemistä.
Q4-raportin olennaiset informaatiopalat oli tarjoiltu jo ennakkoon
Remedyn Q4-liikevaihto laski ennakkotietojen mukaisesti 24 % 10,3 MEUR:oon ja käyttökate oli -3,9 MEUR. Näkymissään yhtiö arvioi liikevaihtonsa kasvavan (2023: 33,9 MEUR) ja liikevoiton parantuvan (-28,6 MEUR), mikä voimakkaan investointivuoden ja Vanguardin alaskirjauksen jäljiltä ei tarjoa vielä olennaista informaatioarvoa tuloskehityksen suhteen. Alan Wake 2:n myynnin osalta (yli 1,3 milj. kopiota helmikuun alkuun mennessä) ei saatu uutta päivitystä, mutta Remedy odottaa pelin alkavan tuottaa yhtiölle rojaltivirtaa tämän vuoden aikana (meidän oletus Q3’24). Max Payne -projektin osalta yhtiö kertoi kehitysbudjetin olevan samassa mittaluokassa AW2:n kanssa (>50 MEUR), ja hyvin etenevä hanke on menossa vielä Q2:n aikana tuotantoon. Myös moninpelihanke Condor on menossa lähiviikkoina tuotantoon ja perinteiseen AAA-peliin nähden erilaisesta kehitysprosessista johtuen näemme pelillä edellytykset päästä julkaisukuntoon vuonna 2025. Control 2 on myös etenemässä production readiness -vaiheeseen Q2:lla, joten moniprojektimallin rattaat näyttäisivät nyt pyörivän suunnitellusti AW2:n julkaisun jälkeen.
Remedyn tuottopotentiaali Control-peleistä tulee kasvamaan jatkossa
Helmikuussa Remedy hankki 505 Gamesilta kaikki oikeudet Control-pelibrändiin erittäin hyvällä kauppahinnalla. Lähivuosien kehitysmaksujen tasoon tulee olennaisesti nyt vaikuttamaan Condorin ja Control 2:n osalta neuvottelujen alla olevat julkaisusopimukset tai päätös näiden hankkeiden itsejulkaisusta. Mitä enemmän riskiä Remedy haluaa ottaa, sitä vähemmän näistä tuloutuu kehitysmaksuja. Vastaavasti tämä näkyy korkeampana rojaltipotentiaalina pitkällä aikavälillä. Remedyn rahkeet molempien hankkeiden itsejulkaisuun nykyisellä taseella eivät ole riittävät, joten uusi kumppani joko toiseen tai molempiin hankkeisiin on yksi mahdollinen vaihtoehto. Molempien hankkeiden itsejulkaisu vaatii merkittävää lisärahoitusta, mikä Control-pelibrändin potentiaalin valossa on mielestämme kiinnostava vaihtoehto.
Pelaamme nykyarvostuksella varovaisesti pitkää peliä
Remedyn tuloskehitys ja sitä kautta arvostuskertoimet tulevat pelijulkaisujen ajoituksista johtuen heilumaan ennusteillamme vuositasolla vielä pitkään, ja moniprojektimallin mahdollistama tasaisempi vahva tuloskehitys tapahtuu vasta 2030-luvulla. Ennusteillamme vuoden 2024 tulos jää tappiolle ja EV/S-kerroin (4,3x) on melko korkea. Vuosien 2025-28 keskimääräisellä tuloksella EV/EBIT on 25x ja EV/EBITDA 11x, mitkä kertovat osakkeeseen olevan ladattuna selkeitä kasvuodotuksia. Pitkällä aikavälillä vahvaa tuloskasvua odottavan DCF-mallimme antama arvo on 19,3 euroa. Malli on luonnollisesti hyvin herkkä keskeisille oletuksille, ja Remedyn tapauksessa yksittäinen peli voi yllättää isosti molempiin suuntiin.
Sisäänkirjautuminen vaadittu
Tämä sisältö on näkyvissä vain sisäänkirjautuneille käyttäjille
Remedy Entertainment
Remedy Entertainment on pelien kehittäjä. Liiketoiminta keskittyy ensisijaisesti toimintapelien kehittämiseen, erityisesti 3D-teknologiaan. Esimerkkejä yrityksen kehittämistä peleistä ovat useat eri versiot Alan Wake, Max Payne ja Control. Remedy kehittää myös oman pelimoottorin ja aputeknologian, joka toimii monissa peleissä. Yritys on perustettu vuonna 1995 ja sen pääkonttori sijaitsee Espoossa.
Lue lisää yhtiösivullaTunnusluvut20.03.2024
2023 | 24e | 25e | |
---|---|---|---|
Liikevaihto | 33,9 | 50,4 | 59,5 |
kasvu-% | −22,15 % | 48,57 % | 18,00 % |
EBIT (oik.) | −28,6 | −12,6 | −4,3 |
EBIT-% (oik.) | −84,37 % | −24,96 % | −7,24 % |
EPS (oik.) | −1,68 | −0,72 | −0,25 |
Osinko | 0,00 | 0,00 | 0,00 |
Osinko % | |||
P/E (oik.) | - | - | - |
EV/EBITDA | - | - | 146,67 |