Sanoma järjestää pääomamarkkinapäivän ensi tiistaina
Tiivistelmä
- Sanoma järjestää pääomamarkkinapäivän, jossa se esittelee kasvutavoitteensa vuosille 2026–2030, painottaen erityisesti Learning-segmentin kasvua ja yritysostoja.
- Yhtiön nettovelka oli Q3’25:n lopussa 536 MEUR, mikä antaa liikkumavaraa pääoman allokointiin, vaikka ensi keväänä erääntyvä 150 MEUR:n hybridilaina voi nostaa nettovelkaa.
- Learning-segmentissä Sanoma tavoittelee yli 23 %:n operatiivista liikevoittoa ensi vuonna, ja mahdollisesti täsmentää kannattavuustavoitteitaan pääomamarkkinapäivässä.
- Media Finlandin kannattavuus on alle tavoitetason, ja yhtiö pyrkii parantamaan sitä merkittävästi, mikä herättää kiinnostusta tulevissa strategioissa.
Tämä sisältö on tekoälyn tuottamaa. Anna siihen liittyvää palautetta Inderesin foorumilla.
Pääomamarkkinapäivässä (CMD) huomiomme kohteena ovat yhtiön kasvunäkymät ja -tavoitteet vuosille 2026–2030 sekä mahdolliset kommentit pääoman allokointisuunnitelmista. Segmenttikohtaisiin taloudellisiin tavoitteisiin emme lähtökohtaisesti odota muutosta, vaikka Learningin osalta kannattavuustavoitteen täsmentäminen voi olla ajankohtaista.
Painopiste siirtyy kasvuun
Sanoma järjestää ensi tiistaina 25.11. CMD:n, jossa se kertoo tarkemmin suunnitelmistaan ja tavoitteistaan vuosien 2026–2030 strategiakaudelle. Uskomme vuosikymmenen lopun painopisteen olevan lähihistoriaa enemmän kasvussa, kun yhtiön rahoitusasema on vahvistunut ja mittava Solar-tehostusohjelma Learning-segmentissä on saatu pitkälti päätökseen. Konsernitasolla Sanomalla on jo tavoite yli 2 miljardin liikevaihdosta vuoteen 2030 mennessä siten, että yli 75 % liikevaihdosta tulee Learningistä. Kasvun edellytyksiä vahvistaa oppimateriaalimarkkinoiden kasvunäkymä, kun Learningin suurista toimintamaista etenkin Puola ja Espanja kasvavat vuosina 2026–2027. Tavoitteen saavuttaminen edellyttää myös useita yritysostoja, ja vahvistuneen taseen myötä uskomme yhtiön olevan lähihistoriaa aktiivisempi yritysostojen saralla loppuvuosikymmenen aikana.
Taseeseen kertyy liikkumavaraa strategisen tavoitteen saavuttamiseksi
Q3’25:n lopussa Sanoman nettovelka oli 536 MEUR tai 2x suhteessa sen edellisen 12 kuukauden oikaistuun käyttökatteeseen, kun yhtiön tavoite on alle 3x. Tavoitetaso huomioiden yhtiöllä onkin jo nyt liikkumavaraa pääoman allokoinnin suhteen (ed. 12kk oikaistu käyttökate 263 MEUR). Huomioitavaa on, että yhtiöllä erääntyy ensi keväänä 150 MEUR:n hybridilaina, joka nyt laskee nettovelkaa ja jonka oletettavasti korollisella velalla tapahtuva uudelleenrahoitus kohottaa nettovelkaa. Tästä huolimatta lähivuosien tuloskasvu ja rahavirtanäkymä arviomme mukaan antavat edellytykset saavuttaa Learningin kasvutavoitteen eli karkeasti sen kokoluokan kaksinkertaistamisen vuoteen 2030 mennessä. Lopputulema tavoitteen suhteen on kuitenkin kiinni todennäköisten yritysostojen arvostustasoista ja yritysostoputkessa olevista kohteista, joita uskomme Sanoman valottavan pääomamarkkinapäivässä yhdessä sen itse arvioiman yritysostokapasiteetin (MEUR) kanssa. Vaikka painopiste pääoman allokoinnissa oletettavasti siirtyy jatkossa lähihistoriaa enemmän yritysostoihin, uskomme yhtiön säilyttävän osinkopolitiikkansa, joka viitoittaa kasvavaa osinkoa, joka on 40–60 % vuosittaisesta vapaasta rahavirrasta.
Odotamme segmenttikohtaisten tavoitteiden säilyvän pääpiirteittäin ennallaan
Sanomalla on molemmille segmenteille eli Learningille ja Media Finlandille omat pitkän aikavälin taloudelliset tavoitteet. Learningissa se tavoittelee 2–5 %:n vertailukelpoista liikevaihdon kasvua ja yli 23 %:n operatiivista liikevoitto-% ilman hankintamenojen poistoja (2024: 19,2 %). Sanoman mukaan Learning saavuttaa kannattavuustavoitteensa ensi vuonna, mihin vaikuttaa viime vuosina työstetty Solar-tehostusohjelma ja markkinakasvu, joka tuo esiin Solarilla saavutetut tehokkuushyödyt. Learningin liikevaihdon rakennetta muokkaa tietyistä matalan kannattavuuden sopimuksista luopuminen, minkä seurauksena yhtiö sanoi Q3’25-raportilla Learningin kannattavuuden nousevan ”selvästi” yli 23 %:iin ensi vuonna. Nykyinen tavoite on tämän kanssa linjassa, mutta pidämme myös mahdollisena, että yhtiö täsmentää saavutettujen tehokkuushyötyjen ja liikevaihtorakenteen muutoksen myötä tavoitetta. Vuosien 2026–2028 ennusteemme ovat keskimäärin 24,2 %:ssa ja näille odotuksille odotamme katetta pääomamarkkinapäivästä. Siten CMD:llä polttopisteessä on Learningin lähivuosien kannattavuuspotentiaali, ja se miten yhtiön omat tavoitteet ovat linjassa lähivuosien konsensusennusteiden kanssa (operatiivinen liikevoitto-% ilman PPA-poistoja 2026e: 24 % ja 2027e: 24,5 %).
Media Finlandissa Sanoma tavoittelee +/- 2 % vertailukelpoisen liikevaihdon kasvua ja 12–14 %:n operatiivista liikevoittoa ilman hankintamenojen poistoja. Segmentin kannattavuus on selvästi alle tavoitetason (2024: operatiivinen liikevoitto-% ilman hankintamenojen poistoja 8,2 % ja 2025e: 8,6 %) ja myös lähivuosien ennusteemme ovat tavoitetasoa matalammalla (2026-2028e keskimäärin 9,1 %). Siten seuraamme erityisellä mielenkiinnolla, millä keinoin yhtiö pyrkii saavuttamaan merkittävän kannattavuusparannuksen Media Finlandissa.
Sisäänkirjautuminen vaadittu
Tämä sisältö on näkyvissä vain sisäänkirjautuneille käyttäjille
