Sanoma myy Hollannin SBS-televisiotoiminnot ja muuttaa näkymiään
Sanoma tiedotti tänään aamulla sopineensa hollantilaisen TV-yhtiö SBS:n 67 % osuuden myymisestä SBS:n vähemmistöomistaja Talpa Broadcasting Holding B.V.:lle. Sanoma saa yrityskaupasta maksuna 237 MEUR käteisenä sekä 100 %:n omistusoikeuden TV-ohjelmaoppaita julkaisevasta Veronica UItgeverij:stä. Näin SBS:n EV/EBITDA-kertoimeksi (2016) muodostuu yhtiön mukaan 12,6x. SBS on Hollannin kolmanneksi suurin maksuttomien televisiokanavien tarjoaja, jonka kanavia ovat SBS 6, NET5, SBS9 ja Veronica. Kaupan toteutumisen edellytyksenä on joitakin ehtoja, mukaan lukien tavanomaiset viranomaisten hyväksynnät. Kauppa odotetaan saatavan päätökseen vuoden 2017 kolmannella vuosineljänneksellä.
Kaupan seurauksena Sanoman nettovelka (pro forma 2016) pienenee 786 MEUR:sta 539 MEUR:oon. Nettovelan ja oikaistun käyttökatteen (EBITDAn) suhde pienenee 3,2:sta 2,5:een. Sanoma kirjaa myynnistä 313 MEUR:n myyntitappion, jolla ei ole vaikutusta yhtiön kassavirtaan ja joka raportoidaan pääosin ensimmäisen vuosineljänneksen tuloksessa vertailukelpoisuuteen vaikuttavana eränä. Tämän seurauksena Sanoman omavaraisuusaste laskee tilapäisesti alle pitkän aikavälin tavoitteen 35-45 %, mistä on sovittu Sanoman lainanantajien kanssa. Sanoman konsernitaseessa oleva liikearvo laskee 1 663 MEUR:sta 947 MEUR:oon.
Sanoman portfolion riskien pienentyessä SBS:n myynnin myötä ja Suomen mediatoimintojen hyvänä jatkuneen kehityksen ansiosta Sanoma parantaa näkymiään vuodelle 2017. Sanoma odottaa konsernin rakennemuutoksilla oikaistun liikevaihdon, mukaan lukien SBS-yrityskauppa, pysyvän vakaana. Operatiivisen liikevoittoprosentin odotetaan olevan yli 10 % (aikaisempi ohjeistus: noin 10 %). Yhtiön hallitus vahvistaa lisäksi, että yrityskauppa ei vaikuta uuteen osinkopolitiikkaan, jonka tavoitteena on jakaa kasvavaa osinkoa.
Kaupalla on merkittävä vaikutus Sanoman koko sijoitusprofiiliin ja sen myötä Suomen liiketoimintojen (Media Finland) rooli tulee kasvamaan. Kauppahinta 12,6x EV/EBITDA kertoimella vaikuttaa alustavan arviomme mukaan Sanoman kannalta onnistuneelta. Kaupan myötä Sanoman tase vahvistuu merkittävästi ja liikearvo laskee, mikä on myönteinen asia yhtiölle. Tulemme kommentoimaan kauppaa tarkemmin huomisessa aamukatsauksessa.
Sisäänkirjautuminen vaadittu
Tämä sisältö on näkyvissä vain sisäänkirjautuneille käyttäjille
Sanoma
Sanoma on innovatiivinen ja ketterä oppimisen ja median yhtiö, jolla on kaksi liiketoimintasegmenttiä: Learning ja Media Finland. Learningin oppimisen tuotteet ja palvelut tavoittavat 25 miljoonaa oppilasta perus- ja toisen asteen koulutuksessa 12 Euroopan maassa. Media Finlandilla on Suomen johtava monikanavainen mediatarjooma (digitaaliset ja painetut sanomalehdet, aikakauslehdet, TV ja suoratoistopalvelut sekä radio ja audiopalvelut), jonka kautta se tavoittaa 97% suomalaisista joka viikko, mikä mahdollistaa yritysasiakkaille vaikuttavat markkinointiratkaisut. Sanoman liiketoiminnoilla on positiivinen vaikutus miljoonien ihmisten elämään joka päivä.
Lue lisää yhtiösivullaTunnusluvut28.03.2017
2016 | 17e | 18e | |
---|---|---|---|
Liikevaihto | 1 639,1 | 1 608,2 | 1 591,5 |
kasvu-% | −4,52 % | −1,89 % | −1,04 % |
EBIT (oik.) | 167,9 | 156,7 | 163,8 |
EBIT-% (oik.) | 10,24 % | 9,74 % | 10,29 % |
EPS (oik.) | 0,51 | 0,59 | 0,63 |
Osinko | 0,20 | 0,30 | 0,40 |
Osinko % | 2,43 % | 4,45 % | 5,93 % |
P/E (oik.) | 16,19 | 11,45 | 10,64 |
EV/EBITDA | 4,23 | 3,73 | 3,57 |