Sanoma Q1 - Suomen hyvä kehitys ja kustannussäästöt siivittivät tulosylitykseen
Sanoma julkaisi tänään aamulla operatiivisesti konsensusodotuksia ja omia ennusteitamme paremman Q1-tuloksen. Sanoman Suomen medialiiketoiminnot (Media Finland) on jatkanut hyvää kehitystään huolimatta toimintaympäristön heikentymisestä. Lisäksi yhtiö on edelleen pystynyt kustannussäästöillä nostamaan kannattavuuttaan odotuksia enemmän. Q1-tuloksen myötä aikaisempiin ennusteisiimme kohdistuu nousupaineita.
Sanoman liikevaihto laski 2,6 % 344 MEUR:oon (Q1’16: 353 MEUR) jääden hieman konsensuksen 352 MEUR:n odotuksista. Operatiivinen liikevoitto 11,4 MEUR vahvistui kuitenkin vertailukaudesta ja oli selvästi konsensuksen 2,7 MEUR:n odotusta parempi. Operatiivinen osakekohtainen tulos oli 0,02 euroa (Q1’16: -0,04 euroa), kun oma ennusteemme oli -0,03 euroa ja konsensusennuste -0,02 euroa.
Tulosparannuksen taustalla oli erityisesti Suomen yksikkö Media Finland, jonka operatiivinen liikevoitto oli vahva 19 MEUR (Q1’16: 11,0 MEUR) ja joka ylitti konsensuksen 10,7 MEUR:n odotuksen selvästi. Tämä oli hieman yllättävää, sillä mediamainonnan määrä oli Q1’17:n aikana Suomessa laskenut voimakkaasti. Sanoman mukaan Media Finlandin osuus Suomen mainosmarkkinasta kasvoi kaudella 28,6 prosenttiin (2016: 27,3 %), mikä selittää tulosparannusta yhdessä kustannussäästöjen kanssa. Myös konsernikulut -1,9 MEUR (Q1’16: -5,6 MEUR) laskivat selvästi Q1:llä vertailukaudesta ja olivat konsensusodotuksia pienemmät. Edelleen Media BeNe kasvatti myös operatiivista liikevoittoaan vertailukaudesta. Learningin liiketappio kasvoi hieman vertailukaudesta mm. Puolan kehittämiskustannuksista johtuen ja jäi konsensusodotuksista.
Yhtiö kirjasi kertaluontoisen tappion SBS:n myymisestä Q1-tulokseen, minkä seurauksena omavaraisuusaste laski 27,4 prosenttiin (2016: 39,3 %). Yhtiön lainanantajat ovat kuitenkin antaneet hyväksynnän omavaraisuusasteen väliaikaiselle laskulle.
Yhtiö toisti aikaisemman 2017 ohjeistuksensa ja odottaa konsernin rakennemuutoksilla oikaistun liikevaihdon, mukaan lukien SBS-yrityskauppa, pysyvän vakaana ja operatiivisen liikevoittoprosentin olevan yli 10 %. Ohjeistus vaikuttaa Q1-tuloksen jälkeen arviomme mukaan realistiselta. Tulemme todennäköisesti Q1-tuloksen myötä nostamaan hieman Sanoman aikaisempia ennusteitamme ylöspäin ainakin Media Finlandin osalta.
Sisäänkirjautuminen vaadittu
Tämä sisältö on näkyvissä vain sisäänkirjautuneille käyttäjille
Sanoma
Sanoma on innovatiivinen ja ketterä oppimisen ja median yhtiö, jolla on kaksi liiketoimintasegmenttiä: Learning ja Media Finland. Learningin oppimisen tuotteet ja palvelut tavoittavat 25 miljoonaa oppilasta perus- ja toisen asteen koulutuksessa 12 Euroopan maassa. Media Finlandilla on Suomen johtava monikanavainen mediatarjooma (digitaaliset ja painetut sanomalehdet, aikakauslehdet, TV ja suoratoistopalvelut sekä radio ja audiopalvelut), jonka kautta se tavoittaa 97% suomalaisista joka viikko, mikä mahdollistaa yritysasiakkaille vaikuttavat markkinointiratkaisut. Sanoman liiketoiminnoilla on positiivinen vaikutus miljoonien ihmisten elämään joka päivä.
Lue lisää yhtiösivullaTunnusluvut21.04.2017
2016 | 17e | 18e | |
---|---|---|---|
Liikevaihto | 1 639,1 | 1 512,9 | 1 375,2 |
kasvu-% | −4,52 % | −7,70 % | −9,10 % |
EBIT (oik.) | 167,9 | 152,4 | 142,4 |
EBIT-% (oik.) | 10,24 % | 10,07 % | 10,36 % |
EPS (oik.) | 0,51 | 0,57 | 0,60 |
Osinko | 0,20 | 0,30 | 0,40 |
Osinko % | 2,43 % | 4,45 % | 5,93 % |
P/E (oik.) | 16,19 | 11,77 | 11,32 |
EV/EBITDA | 4,23 | 25,57 | 3,98 |