Sanoman CMD - vakaa ydin mahdollistaa yrityskauppavetoisen kasvun
Toistamme Sanoman osta-suosituksen ja 10,8 euron tavoitehinnan. Sanoman pääomamarkkinapäivän (CMD) anti ei aiheuttanut ennakko-odotustemme mukaisesti muutoksia ennusteisiimme. Sen sijaan yhtiön kertomat strategialinjaukset, kehitystoimet ja taloudellinen kehitys vahvistivat luottamustamme yhtiön kehityssuuntaan ja tulos- sekä osingon kasvunäkymää kohtaan. Pidämme Sanoman arvostustasoa houkuttelevana ja näkemyksemme mukaan alkuvuonna nähdyssä kurssilaskussa on ylilyönnin makua.
Sanoman eilen järjestämän CMD:n pääviestit olivat seuraavat: 1) Sanoma on saanut onnistuneesti päätökseen mittavan rakennemuutoksen, mikä on tehnyt yhtiöstä fokusoituneemman, matalariskisemmän, vakavaraisemman ja selvästi kannattavamman, 2) yhtiön kannattavuus ja kassavirta saavat edelleen nostetta parantuvasta tehokkuudesta, digituottojen osuuden kasvusta sekä pääoman tehostuvasta käytöstä, 3) Sanoma keskittyy aiempaa vahvemmin ydintoimintoja vahvistavaan ja synergiahyötyjä tarjoavaan yrityskauppavetoiseen kasvuun, 4) yhtiön keskeinen taloudellinen tavoite on jakaa vahvistuneen taseen ja parantuvan kassavirran myötä kasvavaa osinkovirtaa.
Sanomalla on kolme liiketoiminnaltaan, kehitysvaiheeltaan ja näkymiltään erilaista liiketoimintaa. Media Netherlands (33 % liikevaihdosta) on suurten rakennemuutosten jälkeen vakaassa markkina-asemassa ja kehitysvaiheessa. Segmentin kannattavuus on merkittävästi kasvaneen tehokkuuden myötä hyvällä tasolla (EBIT >15 %). Media Netherlands keskittyy lähivuosina kasvattamaan datan avulla digitaalisen uutismedian (nu.nl) lisäarvoa, ja painetussa mediassa kassavirtasuhteen nostamista kohti yhtiön keskipitkän aikavälin tavoitetasoa (2017: 55 %, tavoite 60-70 %).
Media Finlandin (43 % liikevaihdosta) kehitykseen vaikuttaa voimakkaasti mediamarkkinoiden jatkuva ja kiihtyvä murros, mutta segmentin kannattavuuskehitys on kustannusinnovaatioiden ja digituottojen kasvun myötä nousujohteista (EBIT 11,5 %). Sanoma pyrkii hyödyntämään entistä paremmin Media Finlandin vahvaa markkinapositiota viihteen, uutisjournalismin ja mainonnan saralla. Uutta kasvua haetaan erityisesti median kanssa hyvin synergisestä ja merkittävän markkinapotentiaalin omaavasta festivaali-liiketoiminnasta, johon yhtiö laajeni voimakkaammin yritysoston kautta keväällä.
Sanoma Learningin (34 % liikevaihdosta) markkina-asema vahvistuu yritysostojen, skaalaetujen ja edistyneiden digitaalisten palveluiden kautta asteittain. Learningillä on CMD:n perusteella vielä merkittävää kannattavuuden (EBIT 17,5 %) parannuspotentiaalia hankintojen tehostamisen ja liiketoimintojen harmonisoinnin sekä skaalaetujen hyödyntämisen kautta.
Yhtiö korosti CMD:llä valmiuttaan ja halukkuuttaan yrityskauppavetoiseen kasvuun, johon yhtiöllä on käytettävissä 300-400 MEUR:n rahoituskapasiteetti. Johdon mukaan yrityskauppoja tehdään kuitenkin hyvin harkiten, ja niillä pääasiassa vahvistetaan yhtiön ydinliiketoimintojen skaalaetuja tai haetaan hyvin synergisiä kasvumahdollisuuksia ydintoiminnoille rinnakkaisilta markkinoilta. Yrityskauppojen painopistealueena on segmenttien osalta Learning, jossa Sanoma näkee parhaat mahdollisuudet hyötyjen saavuttamiseen entistä vahvammin digitalisoituvalla markkinalla. Muissa segmenteissä yrityskaupat ovat luoteeltaan enemmän pieniä, täydentäviä yritysostoja.
Emme tehneet CMD:n perusteella ennustemuutoksia ja ennustamme Sanomalle edelleen vakaata vertailukelpoista liikevaihtoa, lievästi parantuvaa oikaistua liikevoittoa ja vahvistuvan kassavirran myötä merkittävästi nousevaa osinkoa. Odotamme osakkeen tarjoavan lähivuosina noin 10-15 %:n kokonaistuoton, 6-11 %:n tuloskasvun ja noin 5 %:n osinkotuoton yhdistelmänä. Yhtiön arvostuskertoimet (FY’18 EV/EBIT 10x ja P/E 11x) ovat hyvin maltilliset, joten osakkeen hinnoittelu on mielestämme houkutteleva.
Sisäänkirjautuminen vaadittu
Tämä sisältö on näkyvissä vain sisäänkirjautuneille käyttäjille
Sanoma
Sanoma on innovatiivinen ja ketterä oppimisen ja median yhtiö, jolla on kaksi liiketoimintasegmenttiä: Learning ja Media Finland. Learningin oppimisen tuotteet ja palvelut tavoittavat 25 miljoonaa oppilasta perus- ja toisen asteen koulutuksessa 12 Euroopan maassa. Media Finlandilla on Suomen johtava monikanavainen mediatarjooma (digitaaliset ja painetut sanomalehdet, aikakauslehdet, TV ja suoratoistopalvelut sekä radio ja audiopalvelut), jonka kautta se tavoittaa 97% suomalaisista joka viikko, mikä mahdollistaa yritysasiakkaille vaikuttavat markkinointiratkaisut. Sanoman liiketoiminnoilla on positiivinen vaikutus miljoonien ihmisten elämään joka päivä.
Lue lisää yhtiösivullaTunnusluvut29.04.2018
2017 | 18e | 19e | |
---|---|---|---|
Liikevaihto | 1 433,4 | 1 311,5 | 1 328,4 |
kasvu-% | −12,55 % | −8,51 % | 1,29 % |
EBIT (oik.) | 178,6 | 186,6 | 194,2 |
EBIT-% (oik.) | 12,46 % | 14,23 % | 14,62 % |
EPS (oik.) | 0,72 | 0,79 | 0,84 |
Osinko | 0,35 | 0,45 | 0,50 |
Osinko % | 3,22 % | 6,67 % | 7,37 % |
P/E (oik.) | 15,03 | 8,48 | 7,98 |
EV/EBITDA | - | 4,29 | 3,99 |