Sanoman Iddink-yritysosto sai kilpailuviranomaisen siunauksen
Sanoma tiedotti torstaina, että yhtiö on saanut kilpailuviranomaisilta hyväksynnän vuoden 2018 lopulla tiedotettuun Iddink-yrityskauppaan. Yhtiön mukaan kilpailuviranomainen hyväksyi kaupan Sanoman tarjoamin ehdoin, joiden perusteella Iddink mm. jatkaa kaupallisten toimintojensa osalta toimintaansa erillisenä yksikkönä osana Sanoma Learningia. Sanoma arvioi yritysoston toteutuvan syyskuun puolivälissä 2019, jolloin yhtiö julkaisee myös lisätietoja yritysoston järjestelykustannuksista sekä IFRS-käytänteisiin perustuvasta taloudellisesta kehityksestä vuonna 2018. Odotamme yrityskaupan toteutumisella olevan myös vaikutuksia Sanoman ohjeistukseen vuodelle 2019, joka ei ole tähän saakka sisältänyt Iddink-yritysoston vaikutuksia. Sanoma ohjeistaa tällä hetkellä vuodelle 2019 vakaata vertailukelpoista liikevaihtoa ja noin 15 %:n operatiivista liikevoittomarginaalia ilman PPA-poistoja (2018: 15,7 %).
Pidimme Iddink-yritysoston läpimenoa Sanoman johdon Q2-raportin yhteydessä antamien kommenttien perusteella hyvin todennäköisenä. Emme ole kuitenkaan tarkempien vertailukelpoisten tietojen ja yritysjärjestelyn kustannusten puuttuessa vielä sisällyttäneet yritysostoa ennusteisiimme. Iddinkin liikevaihto oli vuonna 2018 noin 142 MEUR (+2 %), operatiivinen käyttökate 24 MEUR (n. 17 % lv:stä) ja oikaistu liikevoitto noin 9 MEUR (n. 6 % lv:sta). Toteutuessaan Iddink-yritysosto kasvattaa ilman synergioita Sanoman liikevaihtoa vuositasolla arviomme mukaan noin 11 %, käyttökatetta noin 9 % ja operatiivista liikevoittoa noin 5 %. Osakekohtaisen tuloksen tasolla Iddink-yritysoston tulosvaikutus jää lähivuosina arviomme mukaan kuitenkin pieneksi, sillä velalla maksettavan 277 MEUR:n kauppahinnan korkovaikutus (arviolta noin -8 MEUR) neutralisoi kaupan tuoman operatiivisen tuloskasvun. Pitkällä aikavälillä arvioimme Iddink-yritysoston avaavan Sanomalle uusia kasvu- ja laajentumismahdollisuuksia sekä Hollannissa että muilla Learningin ydinmarkkinoilla, joista arvioimme saavamme lisää tietoa loppuvuoden aikana.
Sisäänkirjautuminen vaadittu
Tämä sisältö on näkyvissä vain sisäänkirjautuneille käyttäjille
Sanoma
Sanoma on innovatiivinen ja ketterä oppimisen ja median yhtiö, jolla on kaksi liiketoimintasegmenttiä: Learning ja Media Finland. Learningin oppimisen tuotteet ja palvelut tavoittavat 25 miljoonaa oppilasta perus- ja toisen asteen koulutuksessa 12 Euroopan maassa. Media Finlandilla on Suomen johtava monikanavainen mediatarjooma (digitaaliset ja painetut sanomalehdet, aikakauslehdet, TV ja suoratoistopalvelut sekä radio ja audiopalvelut), jonka kautta se tavoittaa 97% suomalaisista joka viikko, mikä mahdollistaa yritysasiakkaille vaikuttavat markkinointiratkaisut. Sanoman liiketoiminnoilla on positiivinen vaikutus miljoonien ihmisten elämään joka päivä.
Lue lisää yhtiösivullaTunnusluvut13.05.2019
2018 | 19e | 20e | |
---|---|---|---|
Liikevaihto | 1 315,4 | 1 254,9 | 1 260,2 |
kasvu-% | −8,23 % | −4,60 % | 0,42 % |
EBIT (oik.) | 196,6 | 186,4 | 184,7 |
EBIT-% (oik.) | 14,95 % | 14,85 % | 14,66 % |
EPS (oik.) | 0,83 | 0,81 | 0,80 |
Osinko | 0,45 | 0,48 | 0,50 |
Osinko % | 5,30 % | 7,13 % | 7,43 % |
P/E (oik.) | 10,20 | 8,33 | 8,39 |
EV/EBITDA | 5,74 | 4,49 | 4,40 |