Sanoman pääomamarkkinapäivä tänään, yhtiö toistaa pitkän aikavälin tavoitteensa
Sanoma järjestää tänään Helsingissä pääomamarkkinapäivän (CMD). Yhtiö tiedotti eilen illalla pörssin sulkeutumisen jälkeen kertovansa aamulla klo 8:45 alkavassa CMD:ssä ajankohtaista tietoa konsernin ja sen kolmen liiketoimintasegmentin strategiasta ja tuloskehityksestä. Sanoman pitkän aikavälin taloudelliset tavoitteet pysyvät ennallaan ja ovat: 1) Nettovelan suhde oikaistuun käyttökatteeseen alle 2,5, 2) Omavaraisuusaste 35-45 %, 3) Kasvava osinko, joka vastaa 40-60 %:a liiketoiminnan rahavirrasta vähennettynä käyttöomaisuusinvestoinneilla. Sanoma myös toisti tiedotteessa ohjeistuksen vuodelle 2018.
CMD:n pääviestien mukaan Sanoma keskittyy jatkossakin asiakkaisiinsa, vakaaseen kannattavuudeen ja kassavirran vahvistamiseen. Lisäksi yhtiö pyrkii enenevässä määrin kasvamaan yritysostoin valituilla alueilla. Sanoma arvioi, että sillä on käytettävissä yritysostoihin 300-400 MEUR vuonna 2019 velkaantuneisuuden pysyessä pitkän aikavälin tavoitetasolla ja yhtiön sitoutuessa täysin osinkopolitiikkansa toteutumiseen.
Sanoma on viime vuonna päättyneen mittavan rakennemuutoksen jälkeen aiempaa huomattavasti vakaammassa kehitysvaiheessa. Kiinnitämme CDM:llä huomiomme erityisesti digitaalisten mediatuottojen ja palveluiden kasvunäkymiin, yritysostostrategiaan, kannattavuuden kehitystoimiin sekä kommentteihin yhtiön kilpailuaseman ja markkinatilanteen kehityksestä. Emme kuitenkaan odota eilisen tiedotteen perusteella CMD:n aiheuttavan merkittäviä muutoksia ennusteisiimme.
Ennustamme Sanomalle lähivuosina selvää tuloskasvua ja parantuvaa operatiivista kassavirtaa. Pidämme Sanoman arvostustasoa positiivisiin näkymiin nähden houkuttelevana ja näkemyksemme mukaan alkuvuonna nähty kurssilasku on ylilyönti. Odotamme Sanoman osakkeen tarjoavan lähivuosina noin 10-15 %:n kokonaistuoton, 6-11 %:n tuloskasvun ja noin 5 %:n osinkotuoton yhdistelmän. Lisäksi osakkeen arvostuskertoimet ovat maltilliset ja myös osien summa sekä kassavirtalaskelma indikoivat selvää nousuvaraa.
Tallenteet pääomamarkkinapäivän esityksistä ovat saatavilla InderesTV:ssä tilaisuutta seuraavana päivänä.
Sisäänkirjautuminen vaadittu
Tämä sisältö on näkyvissä vain sisäänkirjautuneille käyttäjille
Sanoma
Sanoma on innovatiivinen ja ketterä oppimisen ja median yhtiö, jolla on kaksi liiketoimintasegmenttiä: Learning ja Media Finland. Learningin oppimisen tuotteet ja palvelut tavoittavat 25 miljoonaa oppilasta perus- ja toisen asteen koulutuksessa 12 Euroopan maassa. Media Finlandilla on Suomen johtava monikanavainen mediatarjooma (digitaaliset ja painetut sanomalehdet, aikakauslehdet, TV ja suoratoistopalvelut sekä radio ja audiopalvelut), jonka kautta se tavoittaa 97% suomalaisista joka viikko, mikä mahdollistaa yritysasiakkaille vaikuttavat markkinointiratkaisut. Sanoman liiketoiminnoilla on positiivinen vaikutus miljoonien ihmisten elämään joka päivä.
Lue lisää yhtiösivullaTunnusluvut29.04.2018
2017 | 18e | 19e | |
---|---|---|---|
Liikevaihto | 1 433,4 | 1 311,5 | 1 328,4 |
kasvu-% | −12,55 % | −8,51 % | 1,29 % |
EBIT (oik.) | 178,6 | 186,6 | 194,2 |
EBIT-% (oik.) | 12,46 % | 14,23 % | 14,62 % |
EPS (oik.) | 0,72 | 0,79 | 0,84 |
Osinko | 0,35 | 0,45 | 0,50 |
Osinko % | 3,22 % | 6,67 % | 7,37 % |
P/E (oik.) | 15,03 | 8,48 | 7,98 |
EV/EBITDA | - | 4,29 | 3,99 |