Sotkamo Silver tiedotti keskiviikkona allekirjoittaneensa pitkäaikaisen kumppaninsa Bolidenin kanssa uudet rikastetoimitussopimukset, jotka kattavat yhtiön koko tuotannon vuoden 2030 loppuun saakka. Uutinen oli mielestämme täysin odotettu, sillä Sotkamo Silver on historiallisestikin myynyt tuottamansa rikasteet Bolidenin pohjoismaisille sulatoille, jotka ovat yhtiölle luonnollisia ja logistisesti järkeviä asiakkaita. Hyvälaatuisen rikasteen myyntiriski on ollut näkemyksemme mukaan pieni, eikä odotetulla jatkosopimuksella ole vaikutusta ennusteisiimme tai näkemykseemme yhtiöstä.
Sopimuksen pituus vastaa hyvin Hopeakaivoksen nykyisten mineraalivarantojen mukaista elinkaarta ja takaa yhtiölle vakaan myyntikanavan tuleviksi vuosiksi. Vaikka yhtiö nostikin esiin, että nykyinen vahva rikastekysyntä tukee sen kannattavuutta, heijastelevat nykyiset tulosennusteemme jo valmiiksi metallimarkkinan erittäin vahvaa vetoa. Näin ollen katsomme tiedotteen lähinnä vahvistavan, että nykyinen toimintamalli jatkuu häiriöttä ja ilman yllätyksiä.
Tämä sisältö on näkyvissä vain sisäänkirjautuneille käyttäjille