Spotify Q2'25 pikakommentti: Arvostusta ei voi puolustaa tällä tuloksella
Automaattikäännös: Alkuperäinen julkaistu englanniksi 29.7.2025 klo 13.26 GMT. Huomioithan, että automaattikäännös kattaa toistaiseksi vain tämän tekstin ja voi sisältää virheitä. Voit antaa automaattikäännösten laadusta ja mahdollisista virheistä palautetta täällä.
Spotifyn Q2-tulos alitti liikevaihto- ja tulosennusteemme. Tilaajamäärän kasvu oli kuitenkin jälleen odotuksia parempaa, ja kasvua vauhditti laaja-alainen vahvuus kaikilla markkinoilla. Q3-ohjeistus noudatti samankaltaista kaavaa: heikompaa tulosta, mutta vahvempaa käyttäjämäärän kasvua. Konsensus vaikuttaa olevan enemmän keskittynyt edelliseen kuin jälkimmäiseen, osakkeen laskettua noin 6–7 % ennen markkinoiden avautumista. Raportin jälkeen odotamme maltillisia alaspäin suuntautuvia ennustelaskuja lyhyen aikavälin ennusteisiimme, pääasiassa liikevaihdon ja katteiden osalta.
| Ennusteet | Q2/24 | Q2'25 | Q2'25e | Q2'25e | Konsensus | Ero (%) | 2025e | |||
| MEUR / EUR | Vertailu | Toteutunut | Inderes | Konsensus | Alin | Ylin | Toteutunut vrt. Inderes | Inderes | ||
| Liikevaihto | 3 807 | 4 193 | 4 283 | 4 267 | 4 111 | - | 4 370 | -2 % | 17 865 | |
| käyttökate | 310 | 433 | 504 | 501 | 400 | - | 611 | -14 % | 2,292 | |
| liikevoitto | 266 | 406 | 477 | 490 | 394 | - | 584 | -15 % | 2 184 | |
| PTP | 270 | 48,0 | 516 | 478 | 211 | - | 600 | -91 % | 2 118 | |
| EPS (oik.) | 1,35 | -0,42 | 2,51 | 1,97 | 1,05 | - | 3,72 | -117 % | 9,75 | |
| Liikevaihdon kasvu-% | 19,8 % | 10,1 % | 12,5 % | 12,1 % | 8,0 % | - | 14,8 % | -2,4 pp | 14,0 % | |
| Liikevoitto-% (oik.) | 7,0 % | 11,4 % | 11,1 % | 11,5 % | 10,1 % | - | 12,0 % | 0,2 pp | 12,2 % | |
Lähde: Inderes & Bloomberg (konsensus, 34 ennustetta)
Vahva käyttäjämäärän kasvu, mutta heikompi hinnoittelun kehitys ja valuuttakurssien vastatuuli painoivat liikevaihdon kasvua.
MAU:t saavuttivat 696 miljoonaa (Q2/24: 626 miljoonaa), mikä ylitti 7 miljoonalla meidän 689 miljoonan ennusteemme (ohjeistus: 689 miljoonaa, konsensus: 689 miljoonaa), vahvan kehityksen vetämänä muussa maailmassa, Latinalaisessa Amerikassa ja Euroopassa. Maksullisten tilausten määrä oli 276 miljoonaa (Q2/24: 246 miljoonaa), mikä ylitti meidän ja konsensuksen ennusteet 3 miljoonalla ja oli ohjeistusta parempi. Mainostuetuilla käyttäjillä oli 10 miljoonan vuosineljänneksittäinen kasvu, kun taas meidän ennusteemme oli +6 miljoonaa (konsensus: +6 miljoonaa). Premium-tilausten ARPU oli 4,57 EUR (Inderes: 4,71 EUR, konsensus: 4,67 EUR), laskua 3 % edellisestä neljänneksestä ja 1 % v/v, mutta nousua 3 % v/v valuuttakurssien muutoksista puhdistettuna (Q2/24: 4,62 EUR). Vaikka valuuttakurssivaikutuksella oli selvästi negatiivinen, noin 400 korkopisteen v/v vaikutus, valuuttakurssineutraalia kasvua tuki vuoden 2024 hinnankorotukset, joita tuote-/markkinajakauma osittain kompensoi. Olimme ennakoineet valuuttakurssien vastatuulen painavan ARPUa 400 korkopistettä, mutta olimme odottaneet vuoden 2024 hinnankorotusten yhdessä esimerkiksi muutamilla valituilla markkinoilla vuoden aikana tehtyjen pienten hienosäätöjen kanssa vaikuttavan enemmän. Tiedostamme kuitenkin, että vahvalla MAU-kehityksellä kehittyvillä markkinoilla on ARPU:a laimentava vaikutus alhaisempien hintapisteiden vuoksi.
Q2:n liikevaihto kasvoi 10 % v/v (valuuttakurssineutraalisti: 15 %) 4,2 mrd. euroon, mikä alitti 4,3 mrd. euron ennusteemme odotettua alhaisempien hinnoittelun vaikutusten vuoksi. Premium-liikevaihto kasvoi 12 % (16 % ilman valuuttakurssien vaikutusta) 3,7 mrd. euroon (Inderesin ennuste: 3,8 mrd. euroa), kun taas mainosrahoitteinen liikevaihto oli 453 MEUR, mikä alitti 460 MEUR:n ennusteemme pääasiassa hinnoittelun pehmeyden ja podcast-inventaarion optimoinnin vuoksi.. Yhtiö ennakoi Q3:lle valuuttakurssien aiheuttavan 490 bps:n vastatuulen liikevaihdon kasvulle nykyisillä valuuttakursseilla.
Valuuttavastatuulet, sosiaalikulut ja kasvaneet liiketoimintakulut liikevoiton alittamisen taustalla
Bruttomarginaali oli linjassa ohjeistuksen kanssa saavuttaen 31,5 % (Q2/24: 29,2 %) ja oli linjassa meidän ja konsensuksen ennusteiden kanssa. Spotify toisti, että bruttomarginaali vaihtelee vuoden mittaan, mutta pysyy yli vuoden 2024 tason. Yhtiö ohjeisti Q3'25:lle 31,1 %, mikä alitti Q2-raporttia edeltävät ennusteemme 31,7 % (konsensus: 31,5 %). Ohjeistus huomioi Premium-segmentin viranomaismaksut, jotka ovat noin 40 bps.
Liikevoitto oli 406 MEUR (Q2/24: 266 MEUR), mikä vastaa 10 %:n kannattavuutta. Tämä alitti selvästi yhtiön 539 MEUR:n ohjeistuksen sekä meidän (477 MEUR) ja konsensuksen (490 MEUR) ennusteen. Sosiaalikulut* painoivat liikevoittoa 115 MEUR:lla (ohjeistus: 18 MEUR), mikä oli enemmän kuin 105 MEUR:n ennusteemme. Operatiiviset kulut kasvoivat 8 % v/v (5 % ilman valuuttakurssivaikutusta ja sosiaalikuluja), ja suhteessa liikevaihtoon ne olivat noin 140 korkopistettä ennustettua suuremmat pääasiassa odotettua suurempien T&K- ja myynti- ja markkinointikulujen vuoksi.
Spotifyn raportoitu vapaa kassavirta oli 700 MEUR (Q2/24: 490 MEUR), mikä vastaa 17 %:n katetta, ja oli enemmän tai vähemmän linjassa ~690 MEUR:n ennusteemme kanssa**. Kassan riittävyys ja tase jatkoivat vahvistumista, nettokassan ollessa 6 mrd. euroa (ml. vuokrasopimukset).
Q3-ohjeistus alitti liikevaihdon ja liikevoiton ennusteet, mutta ylitti käyttäjämäärän kasvua koskevan ennusteen
Spotify ohjeisti Q3:n MAU:iksi 710 miljoonaa, mikä on yli sekä konsensuksen (707 miljoonaa) että meidän ennusteemme (705 miljoonaa). Maksullisten tilausten ohjeistus 281 miljoonaa ylitti meidän 277 miljoonan ja konsensuksen 279 miljoonan ennusteet, mikä tarkoittaa +5 miljoonan kasvua vuosineljänneksittäin. Kuitenkin liikevaihtoennuste 4,2 BNEUR (5 % v/v) alitti selvästi meidän ja konsensuksen ennusteet 4,6 BNEUR ja 4,5 BNEUR, mikä johtui pääosin valuuttakurssivaikutuksista (~490 bps:n vastatuuli). Q3:n liikevoitto-ohjeistus 485 MEUR, mikä tarkoittaa 11,5 %:n kannattavuutta, alitti myös meidän 12,3 %:n ja konsensuksen 12,7 %:n ennusteet.
Tulosinfossa Spotify korosti keskittyvänsä käyttäjien elinkaariarvon optimointiin lyhyen aikavälin voittojen sijaan, ja vetosi vahvaan markkina-asemaansa ja käyttäjien sitoutumisen jatkuvaan kasvuun. Pääoman allokoinnin osalta yhtiö ilmoitti kasvattavansa olemassa olevaa osakkeiden takaisinosto-ohjelmaansa 1 miljardista Yhdysvaltain dollarista 2 miljardiin Yhdysvaltain dollariin. Koska tähän mennessä on käytetty vain noin 100 MUSD, valtuutuksesta on jäljellä noin 1,9 miljardia USD. Osakkeiden takaisinosto-ohjelma päättyy 21.4.2026, mutta se voidaan uusia osakkeenomistajien hyväksynnällä.
Ennen Q2-raporttia vuoden 2025 liikevaihtoennusteemme oli 18 mrd. euroa (+14 % vuodentakaisesta) ja liikevoittomarginaali 12,2 %. Q2-raportin jälkeen näemme jonkin verran alaspäin suuntautuvaa painetta lyhyen aikavälin kokonaisennusteissamme, kun taas odotettua vahvempi kehitys käyttäjäkunnassa tukee mielestämme suhteellisen hyvin pitkän aikavälin ennusteitamme.
* Sosiaalimaksut ovat palkkaveroja, jotka vaihtelevat Spotifyn osakekurssin mukaan, koska ne liittyvät osakeperusteiseen kompensaatioon tietyissä maissa.
**Lisätään takaisin osakeperusteinen kannustinohjelma (SCB) ja jätetään vuokramaksut pois, jotta vertailu raportoituihin lukuihin olisi helpompaa.
Sisäänkirjautuminen vaadittu
Tämä sisältö on näkyvissä vain sisäänkirjautuneille käyttäjille
