Stockmannin verkkokauppa avataan myös valikoiduille kolmansille osapuolille
Stockmann kertoi eilen avaavansa kevään 2019 aikana uuden B2C-markkinapaikan oman verkkokauppansa yhteyteen. Markkinapaikan kautta kolmannet osapuolet voivat tarjota tuotteitaan myyntiin Stockmannin alustan kautta. Myytävien tuotteiden pitää olla yhteensopivia Stockmannin yrityskuvaan ja tarjontaan keskittyen erityisesti muotiin, kauneuteen ja kodin designiin, mutta myös muut tuotteet kuten urheiluvälineet ja lelut ovat mahdollisia.
Yhtiö pilotoi konseptia parhaillaan XS-lelujen kanssa. Nähtäväksi jää kuinka kiinnostavana markkinapaikkana kolmannet osapuolet Stockmannin verkkokauppaa pitävät. Onnistumisen kannalta on kriittistä, että yhtiö onnistuu saamaan riittävästi myyjiä ja asiakkaita alustalleen. Onnistuessaan alustalla on selkeitä positiivisia verkostovaikutuksia ja niiden seurauksena alustan arvo kasvaisi molempien osapuolien kannalta. Tässä vaiheessa markkinapaikan ylösajon onnistumiseen liittyy vielä merkittävää epävarmuutta, mutta samalla Stockmannille koituva riski rajoittuu lähinnä ohjelmistoalustan kehityskustannuksiin.
Platform-mallilla toimimisesta Stockmannille ei koidu tuotteiden varastoriskiä, sillä se ottaa myynnistä komission, eikä siten joudu ostamaan tuotteita itselleen. Käsityksemme mukaan yhtiön uusi logistiikkakeskus Tuusulassa on tilojensa puolesta ylimitoitettu nykyiseen toimintaan nähden ja kolmansien osapuolien tuonti osaksi sen kautta kulkevaa volyymia voisi parantaa keskuksen käyttöastetta. Platform-liiketoimintamallia menestyksekkäästi hyödyntäviä toimijoita ovat mm. Amazon, ASOS ja Zalando. Pidämme uutta liiketoimintamallia lievästi positiivisena avauksena ja selkein huolenaiheemme liittyy siihen, että tuleeko sen lanseeraus liian myöhään.
Sisäänkirjautuminen vaadittu
Tämä sisältö on näkyvissä vain sisäänkirjautuneille käyttäjille
Lindex Group
Lindex Group on vuonna 1862 perustettu suomalainen vähittäiskauppayritys johon kuuluu kaksi ketjua: Stockmann brändillä toimivat tavaratalot Suomessa ja Baltiassa sekä Lindex vaateketju, jonka päämarkkinat ovat Ruotsi ja Norja, mutta toimintaa on 18 maassa.
Lue lisää yhtiösivullaTunnusluvut16.08.2018
2017 | 18e | 19e | |
---|---|---|---|
Liikevaihto | 1 055,8 | 1 031,9 | 1 031,8 |
kasvu-% | −18,98 % | −2,26 % | −0,02 % |
EBIT (oik.) | 12,2 | 38,4 | 38,4 |
EBIT-% (oik.) | 1,16 % | 3,72 % | 3,72 % |
EPS (oik.) | −0,62 | −0,18 | 0,06 |
Osinko | 0,00 | 0,00 | 0,00 |
Osinko % | |||
P/E (oik.) | - | - | 42,37 |
EV/EBITDA | 16,89 | 7,82 | 7,90 |