Copyright © Inderes 2011 - present. All rights reserved.
  • Uusimmat
  • Pörssi
    • Aamukatsaus
    • Osakevertailu
    • Pörssikalenteri
    • Osinkokalenteri
    • Analyysi
    • Artikkelit
    • Sisäpiirin kaupat
  • inderesTV
  • Mallisalkku
  • Foorumi
  • Premium
  • Femme
  • Nora AI
  • Opi
    • Sijoituskoulu
    • Q&A
    • Analyysikoulu
  • Meistä
    • Seurantayhtiöt
    • Tiimi
Analyytikon kommentti

Suomen ja Venäjän lentoliikennesopimus tukee Finnairin Aasian kasvustrategiaa

– Antti ViljakainenPääanalyytikko
Finnair

Liikenne ja viestintäministeriö (LVM) tiedotti perjantaina, että Suomi ja Venäjä ovat sopineet lentoliikenteen kasvua mahdollistavista järjestelyistä. Maiden väliset vuotuiset lentoliikennekonsultaatiot järjestettiin 24.-25.5. Novosibirskissa Venäjällä. Konsultaatioissa sovittiin järjestelyistä, joilla voidaan lisätä lentoja Helsingin ja Moskovan välillä. Sopimuksen mukaan reitille voidaan lisätä kolmas päivittäinen vuoro, kun nyt Helsingin ja Moskovan välillä on kaksi päivittäistä vuoroa Finnairin ja Aeroflotin operoimina. Lisäksi neuvotteluissa sovittiin matkustajaliikenteen uusista Siperian ylilento-oikeuksista Aasian kohteisiin. Ylilentojen määrää lisättiin 80 vuoroon viikossa. Uusiksi mahdollisiksi kohteiksi sovittiin lento-oikeuksia Japaniin, Kiinaan ja Etelä-Koreaan. Konsultaatioissa sovittiin myös rahtiliikennekohteiden lisäämisestä. Lentojen aloittaminen riippuu yhtiöiden kaupallisista päätöksistä.

Siperian ylilento-oikeudet ovat Finnairille erittäin kriittisiä, sillä fyysisesti lyhin lentoreitti Alppien pohjoispuoleisesta Euroopasta Koillis-Aasiaan (Kiina, Etelä-Korea ja Japani) kulkee Helsingin ja myös Siperian yli ja siten Finnairin maantieteellinen kilpailuetu on Siperian ylilentojen varassa. Mielestämme tuore maiden välinen sopimus vaikuttaa Finnairin näkökulmasta hyvältä ylilento-oikeuksien määrän ja laadun osalta, sillä se mahdollistaa nykyisten kohteiden liikenteen melko selvän kasvattamisen ja myös muutaman uuden kohteen avaamisen. Arviomme mukaan Finnairin ensisijaisena agendana lähivuosille on etenkin nykyisen verkoston potentiaalin ulosmittaaminen (vuorojen lisääminen parhaisiin kohteisiin ja viime vuosina avattujen uusien reittien ylösajo) ja muutaman uuden kohteen avaaminen uusien A350-koneiden avulla. Siten maiden välinen sopimus tukee mielestämme melko hyvin Finnairin kasvustrategiaa. Kasvustrategian toteutuksen kannalta kriittinen sopimus pienentää näkemyksemme mukaan jossain määrin myös Finnairin riskiprofiilia varsinkin lyhyellä tähtäimellä, joskaan emme usko ylilento-oikeuden rajoittamisen olleen neuvotteluissa käytännössä pöydällä.

Sisäänkirjautuminen vaadittu

Tämä sisältö on näkyvissä vain sisäänkirjautuneille käyttäjille

Luo ilmainen tunnus

Finnair on yksi maailman vanhimmista edelleen operoivista lentoyhtiöistä. Vuonna 1923 perustettu Finnair on Aasian ja Euroopan väliseen matkustaja- ja rahtiliikenteeseen erikoistunut verkostolentoyhtiö. Finnair on Suomen sisäisessä liikenteessä markkinajohtaja, mutta yhtiön kilpailukenttä on varsin erilainen Suomen sisäisillä, Suomen ja Euroopan välisillä sekä kaukoreiteillä.

Lue lisää yhtiösivulla

Tunnusluvut29.04.2017

201617e18e
Liikevaihto2 316,82 471,72 669,6
kasvu-%2,8 %6,7 %8,0 %
EBIT (oik.)55,396,8117,2
EBIT-% (oik.)2,4 %3,9 %4,4 %
EPS (oik.)0,441,321,59
Osinko0,310,370,46
Osinko %2,5 %12,0 %15,0 %
P/E (oik.)28,22,31,9
EV/EBITDA2,00,20,0

Foorumin keskustelut

Tässä on Antin ja Kaisan kommentit Finnairin marraskuusta. Finnair julkisti perjantaina liikennetietoraporttinsa marraskuulta. Raportti oli ...
8.12.2025 klo 8.18
- Sijoittaja-alokas
1
Hyvää huomenta Finnairilta! Marraskuun liikennetiedot ovat nyt julki. Yleisesti ottaen volyymit pysyivät vakaina vuodentakaiseen nähden. Pohjois...
5.12.2025 klo 7.14
- Emilia Rannanniemi
4
Tässä on Antilta ja Kaisalta uusi yhtiöraportti. Finnair hakee uudella strategiakaudella selkeää kasvuvetoista marginaalien nostoa ja vahvisti...
4.12.2025 klo 5.49
- Sijoittaja-alokas
2
Finnairin toimitusjohtaja Turkka Kuusisto kertoi yhtiön liiketoiminnasta Sijoittaja 2025 -tapahtumassa. Inderes Finnair sijoituskohteena | Sijoittaja...
28.11.2025 klo 19.56
- Sijoittaja-alokas
2
Ilo olisi lyhyt, sillä tuolla sopimuksella siellä alkaa uusi sota muutaman vuoden jälkeen. Järkevämpi lähteä siitä, että ilmatila ei ole aukeamassa...
21.11.2025 klo 12.05
- Torniojaws
4
Tästä eri mieltä. Tuo sopimus on todennäköisesti paras, mitä voi toivoa. Menee geopolitiikka-ketjujen aiheeseen mutta tässä voi vain todeta,...
21.11.2025 klo 11.26
- TZ
0
Eihän nyt näytä siltä, että sinne olisi tulossa rauha? Trumpin ja Venäjän toive ei ole varteenotettava rauhansopimus. Finnairin strategiapäivityksess...
21.11.2025 klo 11.21
- Mukava valkku
1
Sosiaalinen media
  • Inderes Foorumi
  • Youtube
  • Facebook
  • Instagram
  • X (Twitter)
  • Tiktok
  • Linkedin
Yhteystiedot
  • info@inderes.fi
  • +358 10 219 4690
  • Porkkalankatu 5
    00180 Helsinki
Inderes
  • Meistä
  • Tiimi
  • Avoimet työpaikat
  • Inderes sijoituskohteena
  • Palvelut pörssiyhtiöille
Sivusto
  • UKK
  • Käyttöehdot
  • Tietosuojaseloste
  • Vastuuvapauslauseke
Inderesin vastuuvapauslauseke löytyy täältä. Kunkin Inderesin aktiivisessa seurannassa olevan osakkeen tarkemmat tiedot löytyvät kunkin osakkeen omilta yhtiösivuilta Inderes-sivustolla. © Inderes Oyj. Kaikki oikeudet pidätetään.