Copyright © Inderes 2011 - present. All rights reserved.
  • Uusimmat
  • Pörssi
    • Aamukatsaus
    • Osakevertailu
    • Pörssikalenteri
    • Osinkokalenteri
    • Analyysi
    • Artikkelit
    • Sisäpiirin kaupat
  • inderesTV
  • Mallisalkku
  • Foorumi
  • Premium
  • Femme
  • Opi
    • Sijoituskoulu
    • Q&A
    • Analyysikoulu
  • Meistä
    • Seurantayhtiöt
    • Tiimi
Analyytikon kommentti

Suomen ja Venäjän lentoliikennesopimus tukee Finnairin Aasian kasvustrategiaa

– Antti ViljakainenPääanalyytikko
Finnair

Liikenne ja viestintäministeriö (LVM) tiedotti perjantaina, että Suomi ja Venäjä ovat sopineet lentoliikenteen kasvua mahdollistavista järjestelyistä. Maiden väliset vuotuiset lentoliikennekonsultaatiot järjestettiin 24.-25.5. Novosibirskissa Venäjällä. Konsultaatioissa sovittiin järjestelyistä, joilla voidaan lisätä lentoja Helsingin ja Moskovan välillä. Sopimuksen mukaan reitille voidaan lisätä kolmas päivittäinen vuoro, kun nyt Helsingin ja Moskovan välillä on kaksi päivittäistä vuoroa Finnairin ja Aeroflotin operoimina. Lisäksi neuvotteluissa sovittiin matkustajaliikenteen uusista Siperian ylilento-oikeuksista Aasian kohteisiin. Ylilentojen määrää lisättiin 80 vuoroon viikossa. Uusiksi mahdollisiksi kohteiksi sovittiin lento-oikeuksia Japaniin, Kiinaan ja Etelä-Koreaan. Konsultaatioissa sovittiin myös rahtiliikennekohteiden lisäämisestä. Lentojen aloittaminen riippuu yhtiöiden kaupallisista päätöksistä.

Siperian ylilento-oikeudet ovat Finnairille erittäin kriittisiä, sillä fyysisesti lyhin lentoreitti Alppien pohjoispuoleisesta Euroopasta Koillis-Aasiaan (Kiina, Etelä-Korea ja Japani) kulkee Helsingin ja myös Siperian yli ja siten Finnairin maantieteellinen kilpailuetu on Siperian ylilentojen varassa. Mielestämme tuore maiden välinen sopimus vaikuttaa Finnairin näkökulmasta hyvältä ylilento-oikeuksien määrän ja laadun osalta, sillä se mahdollistaa nykyisten kohteiden liikenteen melko selvän kasvattamisen ja myös muutaman uuden kohteen avaamisen. Arviomme mukaan Finnairin ensisijaisena agendana lähivuosille on etenkin nykyisen verkoston potentiaalin ulosmittaaminen (vuorojen lisääminen parhaisiin kohteisiin ja viime vuosina avattujen uusien reittien ylösajo) ja muutaman uuden kohteen avaaminen uusien A350-koneiden avulla. Siten maiden välinen sopimus tukee mielestämme melko hyvin Finnairin kasvustrategiaa. Kasvustrategian toteutuksen kannalta kriittinen sopimus pienentää näkemyksemme mukaan jossain määrin myös Finnairin riskiprofiilia varsinkin lyhyellä tähtäimellä, joskaan emme usko ylilento-oikeuden rajoittamisen olleen neuvotteluissa käytännössä pöydällä.

Sisäänkirjautuminen vaadittu

Tämä sisältö on näkyvissä vain sisäänkirjautuneille käyttäjille

Luo ilmainen tunnus

Finnair

16,38EUR26.5.2017 klo 19.00
14,684EURTavoitehinta
Vähennä
Suositus päivitetty:29.04.2017

Finnair on yksi maailman vanhimmista edelleen operoivista lentoyhtiöistä. Vuonna 1923 perustettu Finnair on Aasian ja Euroopan väliseen matkustaja- ja rahtiliikenteeseen erikoistunut verkostolentoyhtiö. Finnair on Suomen sisäisessä liikenteessä markkinajohtaja, mutta yhtiön kilpailukenttä on varsin erilainen Suomen sisäisillä, Suomen ja Euroopan välisillä sekä kaukoreiteillä.

Lue lisää yhtiösivulla

Tunnusluvut29.04.2017

201617e18e
Liikevaihto2 316,82 471,72 669,6
kasvu-%2,8 %6,7 %8,0 %
EBIT (oik.)55,396,8117,2
EBIT-% (oik.)2,4 %3,9 %4,4 %
EPS (oik.)0,441,321,59
Osinko0,310,370,46
Osinko %2,5 %14,6 %18,2 %
P/E (oik.)28,21,91,6
EV/EBITDA2,00,1neg.
Foorumin keskustelut
Kappas, lentäjät sopimukseen. 8.6.2025 Finnairin lentäjiä koskevissa neuvotteluissa neuvottelutulos Finnairin lentäjiä edustavan Suomen Liikennelent...
9.6.2025 klo 12.55
- Opa
2
Antti ja Kaisa ovat kirjoittaneet kommentit Finnairin huhtikuun menosta ja meiningistä. Finnair julkisti keskiviikkona toukokuun liikennetietonsa...
6.6.2025 klo 5.02
- Sijoittaja-alokas
3
Hei, @Kesintti! Nämä ovat todelliset eli liikennöidyt luvut. t. Erkka
5.6.2025 klo 7.19
- Erkka Salonen
6
Ymmärsinkö tuota dataa oikein, että matkustajamääriin on raportoitu myydyt matkat, ei varsinaisesti liikennöidyt määrät. Eli todellisuus on ...
5.6.2025 klo 6.23
- Sintti
2
Kesäisen sateista huomenta Finnairilta! Toukokuun liikennetiedot julkistettiin hetki sitten. Matkustajamäärä nousi yli miljoonaan, ja matkustajak...
5.6.2025 klo 6.05
- Emilia Rannanniemi
6
Antti ja Kaisa ovat tehneet laajan raportin Finnarista, kuten muutenkin laajat rapsat, niin se on kaikkien luettavissa. Tuplakriisin taakseen...
4.6.2025 klo 6.19
- Sijoittaja-alokas
4
“IATA viilasi hieman lentoalan voittonäkymiä.” Joo ja Finnair tekee itse vielä isoa hallaa omille tuottonäkymälleen. On se lennon perumisen ...
2.6.2025 klo 7.02
- Kunhalvallasaa
2
Sosiaalinen media
  • Inderes Foorumi
  • Youtube
  • Facebook
  • Instagram
  • X (Twitter)
  • Tiktok
  • Linkedin
Yhteystiedot
  • info@inderes.fi
  • +358 10 219 4690
  • Porkkalankatu 5
    00180 Helsinki
Inderes
  • Meistä
  • Tiimi
  • Avoimet työpaikat
  • Inderes sijoituskohteena
  • Palvelut pörssiyhtiöille
Sivusto
  • UKK
  • Käyttöehdot
  • Tietosuojaseloste
  • Vastuuvapauslauseke
Inderesin vastuuvapauslauseke löytyy täältä. Kunkin Inderesin aktiivisessa seurannassa olevan osakkeen tarkemmat tiedot löytyvät kunkin osakkeen omilta yhtiösivuilta Inderes-sivustolla. © Inderes Oyj. Kaikki oikeudet pidätetään.