Suomen ja Venäjän lentoliikennesopimus tukee Finnairin Aasian kasvustrategiaa
Liikenne ja viestintäministeriö (LVM) tiedotti perjantaina, että Suomi ja Venäjä ovat sopineet lentoliikenteen kasvua mahdollistavista järjestelyistä. Maiden väliset vuotuiset lentoliikennekonsultaatiot järjestettiin 24.-25.5. Novosibirskissa Venäjällä. Konsultaatioissa sovittiin järjestelyistä, joilla voidaan lisätä lentoja Helsingin ja Moskovan välillä. Sopimuksen mukaan reitille voidaan lisätä kolmas päivittäinen vuoro, kun nyt Helsingin ja Moskovan välillä on kaksi päivittäistä vuoroa Finnairin ja Aeroflotin operoimina. Lisäksi neuvotteluissa sovittiin matkustajaliikenteen uusista Siperian ylilento-oikeuksista Aasian kohteisiin. Ylilentojen määrää lisättiin 80 vuoroon viikossa. Uusiksi mahdollisiksi kohteiksi sovittiin lento-oikeuksia Japaniin, Kiinaan ja Etelä-Koreaan. Konsultaatioissa sovittiin myös rahtiliikennekohteiden lisäämisestä. Lentojen aloittaminen riippuu yhtiöiden kaupallisista päätöksistä.
Siperian ylilento-oikeudet ovat Finnairille erittäin kriittisiä, sillä fyysisesti lyhin lentoreitti Alppien pohjoispuoleisesta Euroopasta Koillis-Aasiaan (Kiina, Etelä-Korea ja Japani) kulkee Helsingin ja myös Siperian yli ja siten Finnairin maantieteellinen kilpailuetu on Siperian ylilentojen varassa. Mielestämme tuore maiden välinen sopimus vaikuttaa Finnairin näkökulmasta hyvältä ylilento-oikeuksien määrän ja laadun osalta, sillä se mahdollistaa nykyisten kohteiden liikenteen melko selvän kasvattamisen ja myös muutaman uuden kohteen avaamisen. Arviomme mukaan Finnairin ensisijaisena agendana lähivuosille on etenkin nykyisen verkoston potentiaalin ulosmittaaminen (vuorojen lisääminen parhaisiin kohteisiin ja viime vuosina avattujen uusien reittien ylösajo) ja muutaman uuden kohteen avaaminen uusien A350-koneiden avulla. Siten maiden välinen sopimus tukee mielestämme melko hyvin Finnairin kasvustrategiaa. Kasvustrategian toteutuksen kannalta kriittinen sopimus pienentää näkemyksemme mukaan jossain määrin myös Finnairin riskiprofiilia varsinkin lyhyellä tähtäimellä, joskaan emme usko ylilento-oikeuden rajoittamisen olleen neuvotteluissa käytännössä pöydällä.
Sisäänkirjautuminen vaadittu
Tämä sisältö on näkyvissä vain sisäänkirjautuneille käyttäjille
Finnair
Finnair on yksi maailman vanhimmista edelleen operoivista lentoyhtiöistä. Vuonna 1923 perustettu Finnair on Aasian ja Euroopan väliseen matkustaja- ja rahtiliikenteeseen erikoistunut verkostolentoyhtiö. Finnair on Suomen sisäisessä liikenteessä markkinajohtaja, mutta yhtiön kilpailukenttä on varsin erilainen Suomen sisäisillä, Suomen ja Euroopan välisillä sekä kaukoreiteillä.
Lue lisää yhtiösivullaTunnusluvut29.04.2017
2016 | 17e | 18e | |
---|---|---|---|
Liikevaihto | 2 316,8 | 2 471,7 | 2 669,6 |
kasvu-% | 2,76 % | 6,68 % | 8,01 % |
EBIT (oik.) | 55,3 | 96,8 | 117,2 |
EBIT-% (oik.) | 2,38 % | 3,92 % | 4,39 % |
EPS (oik.) | 0,14 | 0,43 | 0,51 |
Osinko | 0,10 | 0,12 | 0,15 |
Osinko % | 2,48 % | 4,79 % | 5,99 % |
P/E (oik.) | 28,19 | 5,88 | 4,89 |
EV/EBITDA | 1,97 | 0,89 | 0,79 |