Tapasimme Martelan johtoa - tilannekuva säilyy ennallaan

– Inderes
Tapasimme tiistaina Martelan toimitusjohtajan Matti Rantaniemen sekä huhtikuussa aloittaneen uuden rahoitusjohtaja Kalle Lehtosen. Tapaamisen pääteemat liittyivät Martelan liiketoiminnan nykyiseen tilanteeseen, lyhyen aikavälin näkymiin sekä yleiseen kilpailuympäristöön. Tapaaminen ei aiheuttanut muutoksia aikaisempiin ennusteisiimme. Keskeiset huomiomme tiistailta olivat:
- Vuoden 2017 tietojärjestelmäongelmien jälkeen Martelan toimitusvarmuus on yhtiön johdon mukaan palautunut aikaisemmalle hyvälle tasolle ja järjestelmän ei pitäisi vaatia enää merkittäviä investointeja. Toimitusvarmuus oli yhtiölle tärkeä asia ja sen heikentyminen oli oman arviomme mukaan yksi pääasiallinen syy Martelan Suomen yksikön vuoden 2017 noin 8,4 %:n liikevaihdon laskun ja bruttomarginaalien heikentymisen taustalla. Yhtiön mukaan sen kilpailijat Suomessa todennäköisesti hyötyivät viime vuonna Martelan ongelmista ja yleisesti kilpailu yhtiön markkinoilla on kiristynyt. Suomen markkinaa hallitsevat käytännössä kaksi suurta yritystä, Isku ja Martela, minkä lisäksi markkinalla toimii yksittäisiä pienempiä toimijoita kuten Modeo, Kinnarps ja EFG. Kokonaisuutena Suomen markkinan koko ei kasva, sillä trendinä on työpisteiden määrän pienentyminen ja tehokkuusvaatimusten kasvu.
- Martelan viimeisten kvartaalien myynnillinen trendi on ollut se, että Suomen (noin 80 % 2017 liikevaihdosta) ja Norjan (noin 4 % 2017 liikevaihdosta) liikevaihdot ovat kehittyneet hyvin, mutta Ruotsi (noin 11 % 2017 liikevaihdosta) on kehittynyt heikosti. Tämä tulee oman arviomme mukaan todennäköisesti jatkumaan läpi vuoden 2018. Input Interiör, joka on on Martelan tuotteiden suurin jälleenmyyjä Ruotsissa, osti toukokuussa toteutetulla kaupalla Martelan kilpailijan EFG:n. Arviomme mukaan Input todennäköisesti jatkaa Martelan tuotteiden myyntiä Ruotsissa, mutta sen fokus myynnissä tulee hyvin todennäköisesti jatkossa painottumaan sen omiin tuotteisiin. EFG-kaupan lisäksi Martelan Ruotsin liikevaihtoa painaa myyntikanavan strategiamuutos, sillä Martelan strategiana on rakentaa oma myyntikanava ja luopua jälleenmyyntiperusteisesta myynnistä. Oman myynnin ylösajo on vielä osittain kesken ja strategiamuutos tulee siten viemään aikaa.
- Yhtiön mukaan sen myyntisyklit ovat viime vuosina pidentyneet ja sen asiakkaat ovat tyypillisesti ensin työympäristön määrittely- ja suunnitteluvaiheessa ennen kuin ne siirtyvät toteutusvaiheeseen eli käytännössä kalustetoimituksiin, joista merkittävä osa liikevaihdosta kertyy. Johdon mukaan myyntisyklit voivat olla jopa 1,5-2 vuoden pituisia ennen kuin asiakkuudet tuovat huomattavaa liikevaihtoa ja liikevaihdon tarkkaa ajoittumista voi olla vaikea ennakoida. Yhtiö toteutti vuosina 2014-2017 huomattavia kustannussäästö- ja tehokkuusongelmia joiden myötä sen kiinteät kulut laskivat merkittävästi. Liikevaihdon kasvu toteutuessaan heijastuisi siten todennäköisesti tehokkasti yhtiön tulokseen.
- Kokonaisuutena tapaaminen tarkensi näkemystämme yhtiön nykytilanteesta, mutta tapaamisella ei ollut vaikutusta yhtiön aikaisempiin ennusteisiimme. Ennusteidemme mukaisesti odotamme edelleen Martelan 2018 Suomen liikevaihdon kasvavan noin 5 %:lla, Norjan noin 2 %:lla, mutta Ruotsin liikevaihdon laskevan noin 8 %:lla. Vuoden 2018 EBIT-ennusteemme on 2,7 MEUR ja EPS-ennusteemme on 0,42 euroa. Näkyvyys yhtiön kuluvan vuoden tulokseen on kuitenkin heikko ja yhtiön ennustamaamme käänteeseen liittyy myös epävarmuutta, minkä takia osakkeen arvottamiseen pitää mielestämme toistaiseksi soveltaa korkeita turvamarginaaleja.
Sisäänkirjautuminen vaadittu
Tämä sisältö on näkyvissä vain sisäänkirjautuneille käyttäjille