Tokmanni Q1’25 -ennakko: Odotuksissa melko vakaata suoritusta
Tokmanni raportoi Q1-tuloksensa perjantaina klo 8. Odotamme Q1:n kasvuvauhdin olleen maltillista Suomen haastavan toimintaympäristön sekä pääsiäisen vertailukaudesta poikkeavan ajoituksen tähden. Vertailukauden tasoista tulosennustettamme puolestaan selittää maltillisen volyymikehityksen ja kasvuinvestointien yhdistelmä. Ennakoimme yhtiön toistavan ohjeistuksensa. Tulospäivältä odotamme kommentteja markkinatilanteen kehityksestä, USA:n tullipolitiikan vaikutuksista halpakauppaan, kilpailutilanteesta sekä hankintaintegraation edistymisestä. Käymme Tokmannin tulosta läpi aamulla livelähetyksessä klo 7:55 alkaen inderesTV:ssä.
Suomessa melko vakaata kehitystä, ulkomailla rivakkaa kasvua
Ennustamme Tokmanni-konsernin kasvaneen Q1:llä 3 prosenttia 348 MEUR:oon (kons. 352 MEUR). Toimintaympäristö Suomessa on jatkunut alkuvuoden ajan melko vaisuna. Lisäksi Tokmanni kertoi Suomen kaupanalan lakkojen vaikuttaneen tämän myyntiin negatiiviseksi noin viikon ajan. Tätä taustaa vasten ennustamme Tokmanni-segmentin liikevaihdon kasvaneen noin prosentilla, jota tukee vertailukautta suurempi myymäläverkosto. Toisin sanoen ennakoimme Suomen vertailukelpoisen myynnin olleen lievästi laskussa, johon vaikuttaa niin ikään pääsäisen vertailukaudesta poikkeava ajoittuminen Q2:lle. SPAR-laajentuminen ei vielä ole vaikuttanut Q1:n lukuihin, kun ensimmäiset SPAR-tuotteet tuotiin Tokmannin kauppoihin vasta hiljattain. Ruotsissa ja Tanskassa toimintaympäristö on puolestaan ollut selvästi parempi. Lisäksi konseptin myymäläverkosto on kasvanut laskelmiemme mukaan kuudella myymälällä vuodentakaisesta. Siten ennustamaamme Dollarstore-segmentin 9 %:n kasvua ajaa uudet myymälät sekä vertailukelpoisen myynnin lievä kohentuminen.
Vertailukauden tasoinen tulos odotuksissa
Ennakoimme Tokmannin yltäneen Q1:llä suurin piirtein vertailukauden tasoiseen tulokseen eli oik. liikevoittotasolla -4,1 MEUR:oon (Q1’24: -4,3 MEUR). Konsensus odottaa -4,7 MEUR:n oikaisematonta tulosta. Konsernin ensimmäinen kvartaali on liiketoiminnan kausiluonteisuudesta johtuen tappiollinen. Uskomme Tokmanni-segmentin liikevoiton säilyneen vertailukauden tasolla, mutta Dollarstore-segmentin tappion pienentyneen volyymikasvun skaalatessa myymäläkohtaista kannattavuutta. Myymälöiden nopea avaustahti kuitenkin rajoittaa liiketoiminnan kannattavuusparannusta, sillä alkuvaiheessa uusien myymälöiden kannattavuus on vielä matala. Uskomme rahoituskustannusten nousseen noin miljoonalla eurolla laajentuneen myymäläverkoston nostaessa IFRS 16-eriin liittyviä rahoituskuluja. Hieman vertailukautta korkeampien verojen myötä oik. osakekohtaisen tuloksen ennusteemme on vertailukauden tasolla -0,19 eurossa (kons. -0,19 euroa).
Ohjeistus tullaan todennäköisesti toistamaan, mikä edellyttää markkinan valtaamista tai toimintaympäristön kohentumista
Uskomme Tokmannin toistavan 1720–1820 MEUR:n liikevaihtoa ja 100–130 MEUR:n liikevoittoa indikoivan ohjeistuksensa. Arviomme mukaan ohjeistus perustuu oletukseen, että toimintaympäristö piristyy vuoden loppua kohden erityisesti Suomessa. Ennusteemme, jotka ovat lähestulkoon linjassa konsensuksen kanssa, sijoittuvat suurin piirtein ohjeistuksen keskivaiheille. Näiden perusteella vuosikasvu olisi vajaat 6 % ja kannattavuus 6,6 %.
Kotimaan markkinaympäristön paranemista tukevat signaalit Ruotsin kasvaneesta kulutuksesta sekä laskevat korot ja taantunut inflaatio. Kuluttajaluottamus on kuitenkin toistaiseksi pysynyt melko matalalla tasolla, mikä on näkemyksemme mukaan tällä hetkellä suurin kasvua rajoittava elementti. On myös mahdollista, että kauppasodan aiheuttama uhka pitää kuluttajaluottamuksen pinteessä, joka markkinakasvua ajatellen olisi negatiivinen seikka. Toisaalta Tokmanni onnistui kasvattamaan markkinaosuuksiaan vuoden 2025 jälkipuoliskolla kampanjoiden ja onnistuneiden hankintojen avulla, ja uskomme trendin jatkuneen myös alkuvuoden ajan. Tämän pitäisi tukea yhtiön kasvua myös alkaneella vuodella, ja ennustammekin Tokmanni-segmentin vertailukelpoisten myymälöiden kasvavan 2 %:n tahtia vuonna 2025. Kasvu ulkomailla tulee olemaan selvästi reippaampaa, sillä yhtiö on avaamassa ainakin 15 uutta myymälää Ruotsin ja Tanskan alueella.
Tulospäivältä odotamme numeroiden lisäksi kommentteja mm. markkinatilanteen kehityksestä, USA:n tullipolitiikan vaikutuksista halpakauppaan, kilpailutilanteesta sekä hankintaintegraation edistymisestä.
Sisäänkirjautuminen vaadittu
Tämä sisältö on näkyvissä vain sisäänkirjautuneille käyttäjille
