Tulikivelle uusi jakelusopimus Saksaan ja Itävaltaan
Tulikivi tiedotti perjantaina allekirjoittaneensa sopimuksen saksalaisen Hagos-osuuskunnan kanssa Kermansavi-malliston jakelusta Saksassa ja Itävallassa. Hagos on tulisijoihin ja niiden oheistuotteisiin keskittyvä osuuskunta. Osuuskunnalla on yhdeksän toimipistettä Saksassa ja yksi Itävallassa. Hagosilla on yhteensä yli 3 000 asiakasta ja se generoi vuosittain yli 200 MEUR liikevaihtoa. Osuuskunnalla on noin 1 400 omistajajäsentä, jotka ovat uunimuurareita ja tulisija-alan erikoisliikkeitä.
Kermansavi-malliston myynti on painottunut kotimaahan
Käsityksemme mukaan Kermansavi-malliston myynti on kotimarkkinavetoista ja se on liikevaihdolla mitattuna Tulikiven pienin mallisto. Kermansaven uusi jakelusopimus laajentaa näin ollen Tulikiven tuotetarjoomaa vientimarkkinoilla. Käsityksemme mukaan Hagos jakelee kymmeniä eri brändejä, mutta Tulikiven tulisijojen lämpöä varaavat ominaisuudet voivat toimia erottavana tekijänä jakelukanavan muista brändeistä. Tässä vaiheessa emme odota yhteistyön laajenevan muihin mallistoihin ainakaan lähitulevaisuudessa. Tulikivellä on hyvä hinnoitteluvoima kooltaan suurilla Keski-Euroopan tulisijamarkkinoilla ja suhtaudumme myönteisesti vahvistuvaan jakeluverkostoon.
Jakelusopimus ei vielä tässä vaiheessa aiheuta tarvetta ennustemuutoksille
Arviomme mukaan uudella jakelusopimuksella ei vielä tänä vuonna ole oleellista vaikutusta Tulikiven liikevaihtoon, mutta se vahvistaa yhtiön edellytyksiä kasvaa houkuttelevilla Keski-Euroopan markkinoilla lähivuosina. Ennusteemme edellyttävät jo valmiiksi onnistumisia vientimarkkinoilla, joten uusi jakelusopimus ei vielä nykytiedon valossa aiheuta tarvetta ennustemuutoksille. Saksa on mielestämme Tulikivelle erityisen houkutteleva markkina-alue, koska paikallinen asteittain tiukentuva Bim SchV -asetus pakottaa maan suurta tulisijakantaa uudistumaan tavallista nopeammin. Tulikivellä on viime aikoina ollut menestystä viennissä ja kohonneet lämmitysenergian hinnat vaikuttivat Keski-Euroopassa myönteisesti tulisijojen kysyntään kuluvan vuoden alussa. Seuraava tarkistuspiste Tulikiven kasvustrategian etenemiselle on yhtiön 19.8. julkaistava Q2-raportti.
Sisäänkirjautuminen vaadittu
Tämä sisältö on näkyvissä vain sisäänkirjautuneille käyttäjille
Tulikivi
Tulikivi on maailman suurin varaavien tulisijojen valmistaja. Yhtiön liiketoiminta on rakennettu suurten vuolukivi- ja mineraalivarantojen ympärille, jotka mahdollistavat raaka-ainehankinnan oman louhinnan avulla. Tulisijojen lisäksi Tulikivi on laajentanut tuotevalikoimaansa Sauna- ja Sisustustuoteryhmiin, jotka ovat luonnollisia jatkeita vuolukiven hyödyntämiseen raaka-aineena. Tuotteiden kohderyhmä on modernit ja perinteiset kuluttajat. Yhtiöllä on yhteensä 4 tuotantolaitosta, jotka sijaitsevat Juuassa, Heinävedellä, Suomussalmella ja Espoossa.
Lue lisää yhtiösivullaTunnusluvut09.05.2022
2021 | 22e | 23e | |
---|---|---|---|
Liikevaihto | 33,5 | 38,7 | 37,7 |
kasvu-% | 14,93 % | 15,42 % | −2,50 % |
EBIT (oik.) | 2,7 | 3,6 | 3,3 |
EBIT-% (oik.) | 8,04 % | 9,27 % | 8,64 % |
EPS (oik.) | 0,03 | 0,04 | 0,04 |
Osinko | 0,00 | 0,00 | 0,00 |
Osinko % | |||
P/E (oik.) | 16,74 | 11,52 | 12,51 |
EV/EBITDA | 8,27 | 6,29 | 6,02 |