Tulikivi: Uuniseppien konkurssi voi tukea markkinaosuutta Suomessa
Tulikiven suurin kotimainen kilpailija Uunisepät on aiemmin tällä viikolla asetettu käräjäoikeudessa konkurssiin. Uunisepillä oli Suomen tulisijamarkkinasta määrällä mitattuna arviomme mukaan noin 25-30 %:n markkinaosuus, jolla se oli vain hieman Tulikiveä pienempi. Liikevaihdoltaan Uunisepät sen sijaan on selvästi Tulikiveä pienempi. Mikäli Uuniseppien toiminta loppuu konkurssin takia kokonaan, uskomme että Tulikivi hyötyisi siitä markkinaosuuden kasvuna.
Uunisepät on Suomessa merkittävä toimija tulisijoissa
Tulikivi oli vuonna 2019 tulisijojen määrässä mitattuna markkinajohtaja 29 %:n markkinaosuudella ja Uunisepät selkeä kakkonen 27 %:n markkinaosuudella. Uunisepät on kuitenkin liikevaihdoltaan selvästi Tulikiveä pienempi. Uuniseppien vuoden 2021 liikevaihto oli 6,9 MEUR, kun Tulikivellä se oli konsernina 34 MEUR ja Suomessa 14,5 MEUR. Liikevaihdon merkittävää eroa selittänee ainakin se, että Tulikivellä on myös muita tuotteita kuin tulisijoja ja sen tuotteet ovat hinnaltaan Uuniseppien tuotteita korkeampia. Uuniseppien kannattavuus on ollut heikkoa ja vuonna 2021 se teki lievästi negatiivisen liiketuloksen. Myös taseasema on käsityksemme mukaan ollut heikko jo 2021 lopussa. Tällä hetkellä alan kysyntä on kuitenkin energiakriisin takia hyvää, jonka takia konkurssin ajoitusta voi pitää hieman yllättävänä. Emme tiedä tarkemmin syitä Uuniseppien konkurssin taustalla, mutta pitkään jatkunut heikko tuloskehitys ja tase sekä kustannusinflaatio lienevät ainakin osaltaan vaikuttaneet päätökseen. Markkinan kutistumisesta johtuen koko toimiala on tehnyt varsin heikkoa tulosta Suomessa vuosina 2016-2020. Olemme käsitelleet Tulikiven markkinaa ja kilpailijoita tarkemmin huhtikuussa julkaistussa laajassa raportissamme.
Uuniseppien konkurssi voi avata Tulikivelle tilaisuuden ottaa markkinaosuutta
Vaikka Uunisepät on asetettu konkurssiin, on mahdollista, että sen liiketoiminnalle löytyy jatkaja, jolloin vaikutus kilpailutilanteeseen olisi pieni. Mikäli Uunisepät poistuisi kokonaan markkinalta, se vapauttaisi markkinaosuutta muille toimijoille. Havainnollistavana laskelmana voi ajatella, että Uuniseppien noin 7 MEUR liikevaihto jakautuisi muille toimijoille Suomessa heidän markkinaosuuksien suhteessa, jolloin Tulikivi hyötyisi noin 3 MEUR verran. Tämä vastaisi noin 7 % meidän 2022 liikevaihtoennusteesta Tulikivelle. Alan kysyntää on tukenut ensin koronan aiheuttama kotoilu ja nyt energiakriisi, joten lähivuodet eivät välttämättä ole edustavia pidemmän aikavälin tasosta ja siten nämä laskelmat ovat vain karkeita hahmotelmia vaikutusten suurusluokasta. Niiden realisoituminen riippuu Uuniseppien lopullisesta kohtalosta, markkinan kehityksestä ja Tulikiven kyvystä ottaa mahdollisesti ”tarjolla olevaa” markkinaosuutta. Tuorein Tulikivi-raportti löytyy täältä.
Sisäänkirjautuminen vaadittu
Tämä sisältö on näkyvissä vain sisäänkirjautuneille käyttäjille
Tulikivi
Tulikivi on maailman suurin varaavien tulisijojen valmistaja. Yhtiön liiketoiminta on rakennettu suurten vuolukivi- ja mineraalivarantojen ympärille, jotka mahdollistavat raaka-ainehankinnan oman louhinnan avulla. Tulisijojen lisäksi Tulikivi on laajentanut tuotevalikoimaansa Sauna- ja Sisustustuoteryhmiin, jotka ovat luonnollisia jatkeita vuolukiven hyödyntämiseen raaka-aineena. Tuotteiden kohderyhmä on modernit ja perinteiset kuluttajat. Yhtiöllä on yhteensä 4 tuotantolaitosta, jotka sijaitsevat Juuassa, Heinävedellä, Suomussalmella ja Espoossa.
Lue lisää yhtiösivullaTunnusluvut06.11.2022
2021 | 22e | 23e | |
---|---|---|---|
Liikevaihto | 33,5 | 43,4 | 49,1 |
kasvu-% | 14,92 % | 29,64 % | 13,00 % |
EBIT (oik.) | 2,7 | 5,4 | 7,3 |
EBIT-% (oik.) | 8,06 % | 12,45 % | 14,81 % |
EPS (oik.) | 0,03 | 0,07 | 0,09 |
Osinko | 0,00 | 0,00 | 0,03 |
Osinko % | 5,33 % | ||
P/E (oik.) | 16,71 | 6,28 | 5,06 |
EV/EBITDA | 8,27 | 4,82 | 3,10 |