Copyright © Inderes 2011 - present. All rights reserved.
  • Uusimmat
  • Pörssi
    • Aamukatsaus
    • Osakevertailu
    • Pörssikalenteri
    • Osinkokalenteri
    • Analyysi
    • Artikkelit
    • Sisäpiirin kaupat
  • inderesTV
  • Mallisalkku
  • Foorumi
  • Premium
  • Femme
  • Nora AI
  • Opi
    • Sijoituskoulu
    • Q&A
    • Analyysikoulu
  • Meistä
    • Seurantayhtiöt
    • Tiimi

Punaisenmeren konflikti värisyttää, muttei vielä järisytä rahtihintoja

– Marianne PalmuEkonomisti

Punaisellamerellä valloillaan ollut konflikti ja hyökkäykset rahtialuksia vastaan ovat turvallisuussyistä pakottaneet tuhannet rahtialukset muuttamaan Välimerelle päästäkseen reittejään ja kiertämään Afrikka. Tämä on ollut omiaan nostamaan kuljetuskustannuksia, mutta eri rahti-indekseissä muutoksiin on reagoitu eri tavoin.

Valtamerirahtien hintoja mittaavassa FBX Global Container -indeksissä, joka mittaa 40-jalkaisen kontin kuljetuskustannuksia, on nähty viime kuukausina selvää nousua, ja muutosta selitetään pitkälti Punaisenmeren konfliktin aiheuttamilla matka-ajan pidentymisillä ja kustannusten lisäyksillä. Indeksin mukaan kuljetuskustannukset ovat kaksinkertaistuneet viime vuoden lopusta, joten muutos on tuntuva. Sen sijaan laajalti seuratussa, raaka-aineiden merirahtihintoja mittaavassa Baltic Dry -indeksissä nähtiin jo marras-joulukuun vaihteessa hintapiikki, mutta sen jälkeen rahtihinnat ovat laskeneet (kuukaudessa -7,15 %). Vuodentakaiseen verrattuna tämäkin indeksi tosin on kolminkertaistunut, sillä lähellä 500:n tasoa olevat pohjat nähtiin vuosi sitten helmikuussa.

Indeksilukemista voi päätellä, että rahtikustannusten hinnoissa on nähtävissä paineita, mutta ei läheskään samankaltaisia kuin koronapandemian aikoihin, jolloin kuljetuksen pullonkauloja nähtiin laajalti. Samankaltaista tarjontashokkia kuin vuosina 2021-2022 ei ole tällä haavaa odotettavissa, ellei Punaisenmeren konflikti laajene ja pitkity radikaalisti. Nyt tilannetta helpottaa sekin, että energiakustannukset ovat pikemminkin laskussa kuin nousussa, päinvastoin kuin pari vuotta sitten. Rahtihintojen välittymistä kuluttajahintoihin on kuitenkin nyt syytä seurata, sillä ohjauskoron laskuja odottavat sijoittajat ja kotitaloudet eivät kaipaa nyt odotettua korkeampia inflaatiolukemia. Tänään klo 15:30 julkaistaan Yhdysvaltain tammikuun inflaatiolukemat, joista odotetaan kuluttajahintojen nousun hitaan taittumisen jatkuvan. Refinitivin konsensus odottaa pohjahintojen nousun hidastuneen 3,8 %:iin (joulukuussa 3,9 %) ja yleisen hintojen nousun 3,0 %:iin (joulukuussa 3,4 %).

Luetuimmat artikkelit

Talouden myyttejä murtamassa: Saksan teollisuus on menneen talven lumia
10.12.2025 Artikkeli
Federal Reserven korkopäätös: Riidankylväjät vauhdissa
10.12.2025 Artikkeli
On pakko painaa pitkää päivää? Ekonomisti fundeeraa
04.12.2025 Artikkeli
USA:n Black Week sai aikaan yllätysostot
02.12.2025 Artikkeli
Nousuviikko takana, USA:n työllisyystaantuma ei edelleenkään luvuissa
08.12.2025 Artikkeli
Sosiaalinen media
  • Inderes Foorumi
  • Youtube
  • Facebook
  • Instagram
  • X (Twitter)
  • Tiktok
  • Linkedin
Yhteystiedot
  • info@inderes.fi
  • +358 10 219 4690
  • Porkkalankatu 5
    00180 Helsinki
Inderes
  • Meistä
  • Tiimi
  • Avoimet työpaikat
  • Inderes sijoituskohteena
  • Palvelut pörssiyhtiöille
Sivusto
  • UKK
  • Käyttöehdot
  • Tietosuojaseloste
  • Vastuuvapauslauseke
Inderesin vastuuvapauslauseke löytyy täältä. Kunkin Inderesin aktiivisessa seurannassa olevan osakkeen tarkemmat tiedot löytyvät kunkin osakkeen omilta yhtiösivuilta Inderes-sivustolla. © Inderes Oyj. Kaikki oikeudet pidätetään.