Copyright © Inderes 2011 - present. All rights reserved.
  • Uusimmat
  • Pörssi
    • Aamukatsaus
    • Osakevertailu
    • Pörssikalenteri
    • Osinkokalenteri
    • Analyysi
    • Artikkelit
    • Sisäpiirin kaupat
    • Transkriptit
  • inderesTV
  • Mallisalkku
  • Foorumi
  • Premium
  • Femme
  • Nora AI
  • Opi
    • Sijoituskoulu
    • Q&A
    • Analyysikoulu
  • Meistä
    • Seurantayhtiöt
    • Tiimi
Analyytikon kommentti

Nurminen Logistics H2 keskiviikkona: Operatiiviset päärivit ja kuluvan vuoden ohjeistus tiedossa ennakkotietojen myötä

– Aapeli PursimoAnalyytikko
Nurminen Logistics

Nurminen Logistics julkistaa H2-raporttinsa keskiviikkona kello 8.30. Yhtiön julkistamien ennakkotietojen myötä raportin operatiiviset päärivit liikevaihdon ja oikaistun liikevoiton osalta ovat jo tiedossa. Nurminen antoi ennakkotietojen yhteydessä myös kuluvan vuoden ohjeistuksensa, joten näiltäkin osin suuntaviivat kuluvalle vuodelle ovat tiedossa. Siten suurimman huomion kohteena raportissa ovat liikevaihdon rakenne sekä mahdolliset tarkemmat kommentit eri liiketoimintojen näkymistä sekä Operail Finland -yritysostosta.

Liikevaihto laski Kiinan konttijunaliikenteen volyymien hyytymisen myötä

Yhtiön tiedottamien ennakkotietojen myötä sen liikevaihto oli vuonna 2022 122,5 MEUR, minkä myötä H2:n liikevaihdoksi muodostuu 50,8 MEUR. Tämä tarkoittaa noin 35 %:n liikevaihdon laskua vertailukauteen nähden. Liikevaihdon laskun taustalla on etenkin yhtiön aikaisemman kasvukärjen eli Kiinan konttijunaliikenteen hiljentyneet volyymit Ukrainan sodan myötä. Vielä vertailukaudella liiketoiminta oli voimakkaassa kasvussa ja sen liikevaihto oli noin 32 MEUR. Arviomme mukaan keväällä lanseerattu eteläinen reitti ei ole pystynyt paikkaamaan pohjoisen reitin volyymejä. Lisäksi eteläisen reitin suhteelliseen kilpailukykyyn on vaikuttanut negatiivisesti voimakkaasti laskeneet merirahdin hinnat. Vastaavasti yhtiön uusi avaus EU:n ja Keski-Aasian (Kazakstan ja Uzbekistan) väliselle rahtiliikenteelle ei ollut käsityksemme mukaan päässyt kunnolla käyntiin vielä H2:n aikana. Siten odotamme Rahtijunaliiketoiminnan volyymien laskeneen vertailukaudesta noin 80 %:lla.

Odotamme myös Baltian liiketoimintojen kääntyneen laskuun vertailukauden tasoilta mm. geopoliittista tilannetta heijastellen. Liikevaihdoltaan pienemmistä liiketoiminnoista odotamme Terminaalipalveluiden kasvaneen vertailukaudesta lisäarvopalveluiden tukemana. Sen sijaan Multimodal-liiketoiminnan odotamme olleen noin vertailukauden tasolla. Liiketoiminnan sisällä oletamme multimodaalipalveluiden kasvun paikanneen perushuolintaa, johon arvioimme vähentyneen Venäjän rajaliikenteen vaikuttaneen negatiivisesti.

Odotamme operatiivisen tuloksen parantuneen selvästi volyymikasvun myötä

Vertailukelpoisen liikevoiton yhtiö tiedotti puolestaan ollen 6,9 MEUR vuonna 2022, minkä myötä H2:n oikaistuksi liikevoitoksi muodostuu 2,2 MEUR. Aasian konttijunaliiketoiminnan hyytymiseen liittyen ennustamme yhtiön kirjaavan H2:lle 1,1 MEUR:n kertakulut konttien palautuksiin liittyen H1:n tavoin (vrt. H1: 2,2 MEUR). Tuloslaskelman alemmilla riveillä odotamme rahoituskulujen ja verojen olevan noin alkuvuoden tasolla. Nurmisen osakkeenomistajille kuuluvaa tulosta painaa puolestaan Baltian liiketoimintojen vähemmistöosuudet (H2’22e: 0,8 MEUR). Tätä kokonaiskuvaa peilaten odotamme raportoidun osakekohtaisen tuloksen olleen 0,00 euroa. Osinkoa emme odotamme yhtiön maksavan vuodelta 2022 matalalle jäänyttä tulostasoa ja helmikuussa toteutettua Operail Finland -yritysostoa peilaten (kts. kommenttimme täältä ja täältä).

Ohjeistus tiedossa, tarkemmat näkymät mielenkiinnon kohteena

Ennakkotietojen yhteydessä yhtiö antoi myös jo ohjeistuksen kuluvalle vuodelle ja odottaa liikevaihtonsa olevan 135–142 MEUR (Inderes 2023e: 139 MEUR) ja liikevoiton vähintään 10 MEUR (Inderes 2023e: 10,3 MEUR). Yhtiön mukaan liikevaihdon ja liikevoiton ennustettu kasvu perustuu ostetun rautatieoperoinnin (Operail Finland) uusiin asiakassopimuksiin sekä vuonna 2022 toteutettuihin tehostustoimiin ja kansainvälisiin myyntipanostuksiin. Siten raportilla suurimman mielenkiinnon kohteenamme onkin mahdolliset tarkemmat kommentit rautatieoperoinnin nykyisestä ja ennustetusta kontribuutiosta kuluvan vuoden osalta. Lisäksi seuraamme kommentteja eri liiketoimintojen kysyntänäkymistä (etenkin EU:n ja Keski-Aasian rahtiliikenteen osalta), josta pieniä viitteitä toki antaa myös H2:n liikevaihdon rakenne.

Viimeisin yhtiöraporttimme, jossa käsittelemme tarkemmin Operail Finland -yritysostoa ja kuluvan vuoden ennusteitamme, on luettavissa täältä.

Sisäänkirjautuminen vaadittu

Tämä sisältö on näkyvissä vain sisäänkirjautuneille käyttäjille

Luo ilmainen tunnus

Nurminen Logistics on vuonna 1886 perustettu logistiikkapalveluyhtiö, jonka palveluihin kuuluvat nykyisin rautatiekuljetukset Aasian ja Suomen välillä sekä Baltian alueella. Lisäksi yhtiö tarjoaa erilaisia terminaali- ja huolintapalveluita.

Lue lisää yhtiösivulla

Tunnusluvut15.02.2023

202122e23e
Liikevaihto141,3122,5139,4
kasvu-%75,0 %−13,2 %13,8 %
EBIT (oik.)11,16,910,3
EBIT-% (oik.)7,9 %5,6 %7,4 %
EPS (oik.)0,090,050,07
Osinko0,020,000,03
Osinko %0,8 %2,7 %
P/E (oik.)22,720,213,2
EV/EBITDA15,417,88,8

Foorumin keskustelut

Varsin hyvä tahti junien määrässä säilyi ennallaan marraskuussa. 17 junaa eli 24,6 % enemmän junia kuin vuosi sitten marraskuussa. Lokakuu oli...
1.12.2025 klo 13.49
- Iikka Numminen
15
Tässä on Nurmisen talousjohtajan katsaus yhtiöön Sijoittaja 2025 -tapahtumassa. Inderes Nurminen Logistics sijoituskohteena | Sijoittaja 2025...
28.11.2025 klo 12.32
- Iikka Numminen
6
Lokakuu oli North Railin ennätys junien määrässä ainakin omien laskujeni mukaan. Tämän lisäksi pari päivää sitten kulki poikkeuksellinen juna...
1.11.2025 klo 17.11
- Iikka Numminen
13
Tässä tomitusjohtajan haastattelu Q3:n pohjilta: Inderes Nurminen Logistics Q3'25: Ohjeistusta laskettiin - Inderes Aika: 27.10.2025 klo 12....
27.10.2025 klo 10.51
- Iikka Numminen
8
OP:n analyytikko Joona Harjama kertoi ajatuksia Nurmisen Q3:n tiimoilta. Analyytikko Joona Harjama käy videolla yksityiskohtaisesti läpi Nurminen...
26.10.2025 klo 17.30
- Sijoittaja-alokas
5
Tässä on Aapelilta uusi yhtiöraportti Nurmisesta. Toistamme Nurminen Logisticsin lisää-suosituksemme, mutta laskemme tavoitehintamme 1,1 euroon...
24.10.2025 klo 6.42
- Sijoittaja-alokas
5
North Railin veturit tankataan VR:n varikoiden tankkauspaikoilla, joten tämä ei pahemmin taida vaikuttaa heidän toimintaan.
23.10.2025 klo 9.42
6
Sosiaalinen media
  • Inderes Foorumi
  • Youtube
  • Facebook
  • Instagram
  • X (Twitter)
  • Tiktok
  • Linkedin
Yhteystiedot
  • info@inderes.fi
  • +358 10 219 4690
  • Porkkalankatu 5
    00180 Helsinki
Inderes
  • Meistä
  • Tiimi
  • Avoimet työpaikat
  • Inderes sijoituskohteena
  • Palvelut pörssiyhtiöille
Sivusto
  • UKK
  • Käyttöehdot
  • Tietosuojaseloste
  • Vastuuvapauslauseke
Inderesin vastuuvapauslauseke löytyy täältä. Kunkin Inderesin aktiivisessa seurannassa olevan osakkeen tarkemmat tiedot löytyvät kunkin osakkeen omilta yhtiösivuilta Inderes-sivustolla. © Inderes Oyj. Kaikki oikeudet pidätetään.