Copyright © Inderes 2011 - present. All rights reserved.
  • Latest
  • Markets
    • Morning Review
    • Stock Comparison
    • Financial Calendar
    • Dividends Calendar
    • Research
    • Articles
    • Insider Transactions
  • inderesTV
  • Portfolio
  • Forum
  • Premium
  • Femme
  • Learn
    • Investing School
    • Q&A
    • Analysis School
  • About Us
    • Our Coverage
    • Team

USA:n Black Week sai aikaan yllätysostot

By Marianne PalmuEconomist

Summary

  • Yhdysvaltalaiset kuluttajat käyttivät 23,9 miljardia dollaria verkkokauppaostoksiin Black Weekin aikana, mikä ylitti odotukset.
  • Adoben mukaan Cyber Mondayn verkkokauppa kasvoi 4,5 % edellisvuoteen verrattuna, ja Black Fridayn ostot nousivat ennätykselliseen 11,8 miljardiin dollariin.
  • Viiden päivän verkkokauppajakson kokonaismyynti oli 43,7 miljardia dollaria, mikä vastaa lähes puolta Suomen ensi vuoden valtion budjetista.
  • Kasvu osoittaa jouluostosten merkityksen ja verkkokaupan vahvistumisen, vaikka kuluttajaluottamus on heikentynyt.

Tämä sisältö on tekoälyn tuottamaa. Anna siihen liittyvää palautetta Inderesin foorumilla.

Yhdysvaltalaiskuluttaja availi kukkaronnyörejään edelleen ahkerasti Kiitospäivän jälkeisessä startissa jouluostoksille. Kauppa on entistä enemmän keskittynyt Black Fridayn ja Cyber Mondayn ympärillä oleviin tarjouksiin.

Kun kiitospäivän ateriat on sulateltu, amerikkalaiskuluttaja suuntasi ostoksille tänäkin vuonna. Tai ei suunnannut, vaan istui koneellaan tai kännykällään ja klikkasi lahjatoiveita ostoskoriin. Reuters uutisoi, että loppuviikolla tapahtui 23,9 miljardin dollarin verkkokaupparynnistys, joka lopulta ylitti odotukset. Adoben mukaan pelkästään maanantaina verkko-ostoissa oli 4,5 %:n kasvu viime vuoteen nähden. Black Fridayna verkkokauppaostot nousivat yhtiön mukaan puolestaan ennätykselliseen 11,8 miljardiin dollariin. Yhteensä torstaina alkaneella viiden päivän jaksolla verkko-ostosten kokonaismäärän arvioitiin nousseen 43,7 miljardiin dollariin, millä olisi katettu lähes puolet Suomen ensi vuoden valtion budjetista.

US: Kuluttajaluottamusindeksit

Usa Kuluttajaluottamusindeksit

Lähde: LSEG

Vahva kasvu heijastelee paitsi jouluostosten tärkeyttä heikentyneestä kuluttajaluottamuksesta huolimatta, myös kaupan muutosta. Kivijalkakaupoissa tehdyt ostot näkyvät kattavasti vasta vähittäismyyntidatan yhteydessä, mutta Adobekin vahvisti kaupan siirtyneen entistä selkeämmin verkkoon. Hintatietoisuuskin näkyi, etenkin laajennettuina tarjouskampanjoina impulssiostojen vähenemisenä. Amerikkalaiskuluttaja voi siis peloista huolimatta keskimäärin suhteellisen hyvin, ainakin tonttulakki päässään.

Popular Articles

Nousuviikko takana, Saksa pääsi eteenpäin megabudjetissaan
01.12.2025 Article
Suomen talouskasvu: ”Joka päivä ja joka ikinen yö sinua ajattelen”
25.11.2025 Article
Laskuviikko takana, AI-huolet yltävät myös bondimarkkinalle
24.11.2025 Article
USA:n työllisyysluvut: Fedin majakassa välähti valo
20.11.2025 Article
Find us on social media
  • Inderes Forum
  • Youtube
  • Facebook
  • Instagram
  • X (Twitter)
  • Tiktok
  • Linkedin
Get in touch
  • info@inderes.fi
  • +358 10 219 4690
  • Porkkalankatu 5
    00180 Helsinki
Inderes
  • About us
  • Our team
  • Careers
  • Inderes as an investment
  • Services for listed companies
Our platform
  • FAQ
  • Terms of service
  • Privacy policy
  • Disclaimer
Inderes’ Disclaimer can be found here. Detailed information about each share actively monitored by Inderes is available on the company-specific pages on Inderes’ website. © Inderes Oyj. All rights reserved.